Az operák, daljátékok és táncjátékok betűrendes mutatója | 5 |
Bevezető | 7 |
Német zeneköltők | |
Operák | |
Mozart | 25 |
Szöktetés a szerájból | 32 |
A mű története | 32 |
A színhely | 33 |
Az opera tartalma | 34 |
Figaro házassága | 42 |
Beaumarchais, Figaro alakjának megteremtője | 44 |
A korszak és környezet | 45 |
Az opera keletkezése | 48 |
Az opera tartalma | 49 |
Don Juan | 64 |
Lorenzo da Ponte, a szövegíró | 64 |
A Don Juan témája | 64 |
Az opera tartalma | 65 |
Cosí fan tutte | 78 |
A mű története | 78 |
Az opera tartalma | 79 |
A varázsfuvola | 92 |
A mű története | 92 |
Az opera tartalma | 94 |
Beethoven | 108 |
Beethoven, a színpadi szerző | 109 |
Fidelio | 110 |
A mű keletkezése | 110 |
A Fidelio háttere - a Beethoveni életpálya | 110 |
Az opera tartalma | 114 |
Wagner | 125 |
A bolygó hollandi | 130 |
A mű története | 130 |
Az opera tartalma | 131 |
Tannhäuser | 141 |
Az Ifjú Wagner Richard | 141 |
Az opera története | 147 |
Az opera tartalma | 147 |
Lohengrin | 161 |
A Lohengrin-monda | 161 |
A mű története | 163 |
Az opera tartalma | 164 |
A Walkür | 177 |
A mű költői háttere | 177 |
Az opera tartalma | 180 |
A nürnbergi mesterdalnokok | 196 |
A régi Nürnberg | 196 |
A mesterdalnokok | 197 |
Hans Sachs | 198 |
A mű története | 198 |
Az opera tartalma | 200 |
Richard Strauss | 219 |
A Rózsalovag kora, a századforduló stíluskísérlete: a szecesszió | 214 |
Szecesszió és irodalom | 215 |
Hugo von Hofmannstahl | 216 |
A századforduló zenei világképe | 216 |
A századforduló muzsikusa | 219 |
Richard Strauss életrajzi vázlata | 222 |
Az opera tartalma | 223 |
Dal- és táncjátékok | |
Schubert | 241 |
Három a kislány | 245 |
A mű keletkezése | 245 |
A daljáték tartalma | 246 |
Ifj. Johann Strauss | 250 |
A denevér | 252 |
A denevér és kora | 252 |
A daljáték tartalma | 253 |
A cigánybáró | 256 |
A mű története | 256 |
A kor és környezet | 256 |
A daljáték tartalma | 257 |
Térzene | 260 |
Olasz zeneköltők | |
Operák | |
Rossini | 263 |
A szevillai borbély | 265 |
Az opera tartalma | 265 |
Donizetti | 277 |
Lammermoori Lucia | 279 |
A XIX. század elejének romantikája | 279 |
Az opera tartalma | 281 |
Don Pasquale | 289 |
Az opera tartalma | 289 |
Verdi | 300 |
Verdi élete | 301 |
Rigoletto | 306 |
A szöveg költője: Victor Hugo | 306 |
A mű keletkezése és társadalmi háttere | 307 |
Az opera tartalma | 309 |
A trubadur | 321 |
Hernani "csatája" és a romantikus dráma. A Trubadur szövegének háttere | 321 |
Az opera keletkezése | 323 |
Az opera tartalma | 324 |
Traviata | 336 |
A szövegkönyv költője: ifj. Alexandre Dumas | 336 |
A társadalmi háttér | 337 |
Az opera tartalma | 338 |
Simone Boccanegra | 347 |
Történelmi háttér | 347 |
Az opera tartalma | 348 |
Az álarcosbál | 363 |
A mű története | 363 |
Az opera tartalma | 364 |
Don Carlos | 376 |
A szöveg költője: Schiller | 376 |
A szöveg történelmi háttere | 377 |
II. Fülöp, az ember | 378 |
A mű története | 378 |
Az opera tartalma | 379 |
Aida | 383 |
A mű keletkezése | 383 |
A történelmi háttér | 383 |
Az opera tartalma | 385 |
Otello | 410 |
A szöveg költője: Shakespeare | 410 |
Az Otello történelmi háttere | 412 |
Az opera keletkezése | 414 |
Az opera tartalma | 414 |
Falstaff | 429 |
A mű keletkezése és Falstaff alakja | 429 |
Az opera tartalma | 432 |
Puccini | 440 |
Bohémélet | 440 |
A szöveg költője: Murger | 448 |
A történelmi háttér | 448 |
Az opera tartalma | 452 |
Pillangókisasszony | 464 |
A mű története | 464 |
A szöveg háttere | 464 |
Az opera tartalma | 467 |
Tosca | 478 |
A mű történelmi háttere | 478 |
Az opera tartalma | 490 |
A köpeny | 492 |
A mű keletkezése | 492 |
Az opera tartalma | 493 |
Gianni Schicchi | 499 |
A mű keletkezése | 499 |
A történelmi háttér | 500 |
Az opera tartalma | 501 |
Mascagni | 507 |
A parasztbecsület | 507 |
Verga, a szövegadó-novella írója | 507 |
A mű háttere | 508 |
Az opera trtalma | 509 |
Leoncavallo | 515 |
Bajazzók | 516 |
Az opera tartalma | 516 |
Orosz és szovjet zeneköltők | |
Operák és táncjátékok | |
Muszorgszkij | 527 |
Borisz Godunov | 530 |
A mű történelmi háttere | 530 |
Az opera tartalma | 532 |
Hovanscsina | 547 |
A mű történelmi háttere | 547 |
Az opera tartalma | 549 |
Borogyin | 562 |
Igor herceg | 564 |
A mű keletkezése | 564 |
A történelmi háttér | 564 |
Az opera tartalma | 566 |
Csajkovszkij | 577 |
Anyegin | 580 |
A szöveg költője: Puskin | 580 |
A társadalmi kép | 581 |
Az opera tartalma | 582 |
A balett vázlatos története | 583 |
A hattyúk tava | 601 |
A mű keletkezése | 601 |
A táncjáték tartalma | 601 |
A diótörő | 604 |
A mű keletkezése | 604 |
A mese értelme | 604 |
A táncjáték tartalma | 605 |
Romeo és Júlia | 609 |
A mű költői háttere | 609 |
A mese további útja | 611 |
A táncjáték tartalma | 612 |
Aszafjev | 613 |
Páris lángjai | 614 |
A történelmi háttér | 614 |
A táncjáték tartalma | 616 |
A bahcsiszeráji szökőkút | 616 |
A táncköltemény keletkezése | 618 |
A táncjáték tartalma | 619 |
Cseh és lengyel zeneköltők | |
Operák | |
Smetana | 643 |
Az eladott menyasszony | 645 |
Az opera tartalma | 645 |
Muniuszko | 655 |
Halka | 656 |
A mű keletkezése | 656 |
A mű társadalmi háttere | 657 |
Az opera tartalma | 659 |
Francia zeneszerzők | |
Operák és táncjátékok | |
Gounod | 667 |
Faust | 668 |
A Faust-mese | 668 |
Faust a zenében | 670 |
Az opera tartalma | 671 |
Offenbach | 680 |
Hoffmann meséi | 682 |
Akiről az opera szól: E. T. A. Hoffmann | 682 |
A mű keletkezése | 684 |
Az opera tartalma | 684 |
Bizet | 605 |
Carmen | 606 |
A szövegíró: Mérimée Prosper | 606 |
Az opera tartalma | 607 |
Delibes | 710 |
Lakmé | 711 |
A mű háttere | 711 |
Az opera tartalma | 712 |
Coppélia | 722 |
A mű története | 722 |
A táncjáték tartalma | 722 |
Magyar zeneköltők | |
Operák, daljátékok, táncköltemények | |
Erkel Ferenc | 729 |
Hunyadi László | 732 |
A mű keletkezése | 732 |
Egressy Béni, a szövegíró | 733 |
A Hunyadiak kora | 734 |
Az opera tartalma | 736 |
Bánk bán | 747 |
A dráma költője: Katona József | 747 |
Az opera története | 748 |
Az opera tartalma | 749 |
Goldmark Károly | 765 |
Sába királynője | 772 |
Az opera tartalma | 772 |
Bartók Béla | 786 |
A fából faragott királyfi | 792 |
A szöveg írója: Balázs Béla | 792 |
A táncjáték tartalma | 793 |
A kékszakállú herceg vára | 794 |
Az opera tartalma | 794 |
Kodály Zoltán | 801 |
Háry János | 807 |
Aki megalkotta Háry alakját: Garay János | 807 |
A daljáték tartalma | 810 |
Székely fonó | 820 |
A mű keletkezése | 820 |
A daljáték tartalma | 820 |
Kacsóh Pongrác | 824 |
János vitéz | 824 |
János vitéz alakja | 827 |
János vitéz a színpadon | 829 |
A daljáték tartalma | 829 |
Farkas Ferenc | 832 |
Furfangos diákok | 832 |
A táncjáték tartalma | 833 |
Csinom Palkó | 834 |
A szövegírók | 834 |
A mű költői háttere | 834 |
A Csinom Palkó történelmi alakjai | 835 |
A daljáték tartalma | 836 |
Kenessey Jenő | 840 |
Az arany meg az asszony | 840 |
A szöveg költője: Krúdy Gyula | 840 |
Az opera tartalma | 841 |
A keszkenő | 845 |
A táncjáték tartalma | 845 |
Bihari nótája | 848 |
A verbunkos | 848 |
Bihari János | 849 |
A szövegírók és a koreográfus | 850 |
A táncjáték tartalma | 850 |
Kadosa Pál | 854 |
A huszti kaland | 854 |
A szerzők | 854 |
A mű történelmi háttere | 854 |
Az opera tartalma | 856 |
Ránki György | 859 |
Pomádé király | 860 |
Akitől a mese ered: Hans Chrisitan Andersen | 860 |
A pomádé király zeneköltője | 863 |
Az opera tartalma | 864 |
Polgár Tibor | 877 |
A kérők | 873 |
A kor és a társadalom | 873 |
Kisfaludy Károly | 875 |
A szerzők | 877 |
Az opera tartalma | 878 |
Jegyzetek és magyarázatok | 889 |