Előszó helyett: levél az olvasóhoz | 5 |
A zenés színpad múltja | 9 |
A görög zenés színház | 9 |
A középkori misztérium | 11 |
A reneszánsz zenés-színpad | 13 |
A Camerata | 15 |
Az Eruidice | 16 |
Monteverdi és kora | 19 |
Az Orfeo drámai vázlata | 21 |
Poppea megkoronáztatása | 24 |
Monteverdi tanítványai és utódjai | 26 |
Az angol és francia opera kialakulása | 30 |
Az opera kezdetei Franciaországban | 32 |
Rameau | 34 |
A XVII-XVIII. sz. kiemelkedő operái | 37 |
Dido és Aeneas (Purcell) | 37 |
A szövegkönyv és Vergilius | 38 |
Purcell életrajzi vázlata | 39 |
Koldusopera | 40 |
Rinaldo (Händel) | 41 |
A szöveg és Torquato Tasso | 42 |
Acis és Galathea (Händel) | 43 |
Rodelinda (Händel) | 44 |
Xerxes (Händel) | 45 |
Händel fő művei | 45 |
Hyppolite és Aricie (Rameau) | 46 |
Euripidés és a barokk opera | 47 |
Az úrhatnám szolgáló (Pergolesi) | 48 |
Pergolesi és a vígopera | 49 |
Gluck és Mozart az operaszínpadon | 51 |
Chirstoph Willibald Gluck | 51 |
Wolfgang Amadeus Mozart | 54 |
Gluck és Mozart korának néhány kiemelkedő operája | 59 |
Orfeusz (Gluck) | 59 |
A szövegkönyv és Calzabigi | 60 |
Alceste (Gluck) | 61 |
Iphigenia Aulisban (Gluck) | 62 |
A szövegköltemény és Racine | 63 |
Armide (Gluck) | 64 |
A szövegkönyv és Quinault | 65 |
Iphigenia Taurisban (Gluck) | 65 |
Bastien és Bastienne (Mozart) | 67 |
Idomeneo (Mozart) | 67 |
A színigazgató (Mozart) | 69 |
Titus kegyelme (Mozart) | 70 |
Metastasio és a XVIII. századi opera | 72 |
A doktor és patikus (Dittersdorf) | 74 |
Karl Ditters von Dittersdorf | 75 |
A falusi borbély (Schenk) | 76 |
Johann Schenk | 76 |
Aki hűtlen, pórul jár (Haydn) | 77 |
Aki az operát írta: Haydn | 79 |
Karl Maria Weber és kora | 80 |
A német opera a romantika útjain | 80 |
Ludwig Spohr | 81 |
Karl Maria Weber | 81 |
Hoffmann | 82 |
Marschner | 82 |
A német vígopera mesterei: Lortzing, Nicolai, Flotow | 82 |
A német romantika néhány jelentősebb operája | 83 |
A bűvös vadász (Weber) | 83 |
Euryanthe (Weber) | 85 |
Oberon (Weber) | 86 |
Cár és ács (Lortzing) | 89 |
Lortzing és a német vígopera | 91 |
Márta (Flotow) | 91 |
Alessandro Stradella (Flotow) | 93 |
Akiről az opera szól: Alessandro Stradella | 94 |
Aki az operát írta: Flotow | 95 |
A windsori víg nők (Nicolai) | 95 |
Nicolai és a német vígopera | 98 |
A bagdadi borbély (Cornelius) | 98 |
Cornelius és a német romantikus opera | 99 |
Német klasszikusok az operaszínpadon | 100 |
Schubert | 100 |
Schumann | 101 |
Mendelssohn | 101 |
Wolf | 101 |
Az olasz opera a romantika útjain | 102 |
Maestro Barbaja avagy az impresszárió | 102 |
Rossini | 103 |
Donizetti | 104 |
Bellini | 105 |
A XVIII-XIX. század kiemelkedő olasz operái | 107 |
A titkos házasság (Cimarosa) | 107 |
A zeneszerző: Cimarosa | 107 |
A szövegíró David Garrick | 108 |
A vízhordó (Cherubini) | 109 |
Cherubini | 110 |
Ory grófja (Rossini) | 111 |
Tell Vilmos (Rossini) | 113 |
Schiller és az operairodalom | 116 |
Szerelmi bájital (Donizetti) | 117 |
Akik a szövegkönyvet írták: Felice Romani, Eguéne Scribe | 118 |
Mari, az ezred lánya (Donizetti) | 119 |
Norma (Bellini) | 121 |
Az alvajáró (Bellini) | 123 |
A puritánok (Bellini) | 124 |
Akikről az opera szól | 125 |
Zárszó a romantikus olasz opera fejezetéhez | 126 |
Verdi élete és életműve évszámokban | 128 |
Nabucco | 128 |
Lombardok | 129 |
Ernani | 130 |
A két Foscari | 131 |
Attila | 132 |
Machbeth | 132 |
Luisa Miller | 133 |
Sziciliai vecsernye | 134 |
A végzet hatalma | 135 |
A francia opera száz esztendeje | 137 |
A francia nagyopera | 137 |
A forradalmi Párizs (Berlioz) | 140 |
A társalgó opera | 142 |
Georges Bizet | 144 |
Száz év kiemelkedő francia operáiból | 146 |
József Egyiptomban (Méhul) | 146 |
Méhul, a zeneköltő | 147 |
A fehér asszony (Boieldieu) | 147 |
Boieldieu | 149 |
A portici néma (Auber) | 150 |
Fra Divaolo (Auber) | 152 |
Auber | 153 |
A Lonjumenau-i postakocsis (Adam) | 154 |
A zsidónő (Halévy) | 157 |
Benvenuto Cellini (Berlioz) | 159 |
Faust elkárhoztatása (Berlioz) | 160 |
Berlioz | 161 |
A hugenották (Meyerbeer) | 162 |
Akikről az opera szól: a hugenották | 165 |
Az opera zeneköltője: Meyerbeer | 165 |
Ördög Róbert (Meyerbeer) | 166 |
Az afrikai nő (Meyerbeer) | 167 |
Akikről az opera szól: Vasco da Gama | 169 |
A gyöngyhalászok (Bizet) | 170 |
Djamileh (Bizet) | 172 |
Romeo és Júlia (Gounod) | 173 |
Gounod életrajzának néhány fontosabb adata | 174 |
Mignon (Thomas) | 175 |
Ambrosie Thomas | 177 |
Sámson és Delila (Saint-Saéns) | 177 |
Saint-Saéns pályafutása az évszámok tükrében | 179 |
Manon (Massenet) | 179 |
A történet írója és hőse: Prévost abbé | 181 |
Werther (Massenet) | 182 |
Akiről az opera szól: Goethe és az ifjú Werther | 183 |
Thais (Massenet) | 184 |
Don Quijote (Massenet) | 186 |
Don Quijote zeneszerzői | 187 |
Don Quijote írója: Cervantes | 187 |
Massenet életének legfontosabb adatai | 188 |
Louise (Charpetier) | 188 |
Charpentier | 190 |
Zárszó a francia opera száz esztendeje című fejezethet | 190 |
Második zárszó: Harc Wagnerért és harc a wagneri befolyás ellen | 192 |
Wagner Richard | 195 |
Rienzi | 196 |
A Nibelung gyűrűje: | |
A Rajna kincse | 198 |
A Walkür | 201 |
Siegfried | 201 |
Istenek alkonya | 203 |
A Nibelung-mítosz fejlődésének állomásai | 207 |
A Ring filozófiai mondanivalója | 208 |
A Nibelung-gyűrűje zenekara | 209 |
Trisztán és Izolda | 211 |
Akikről a Trisztán valóban szól és akiket jelképesen idéz | 212 |
A Trisztán zenéjéről | 214 |
Parsifal | 215 |
A modern opera és előfutárai | 223 |
A "modern" művészet | 223 |
A libretto forradalma | 228 |
Könyvespolc és operaszínpad | 230 |
Romantika és modern stílus | 233 |
A szovjet opera és klasszikus előzményei | 237 |
Glinka | 237 |
Dargomizsszkij | 237 |
Muszorgszkij | 237 |
A Borisz Godunov "regénye" | 238 |
Rimszkij-Korszakov | 238 |
Csajkovszkij | 239 |
Anton Rubinstein | 240 |
Cézár Kjui | 240 |
Szerov | 240 |
Tanejev, Arenszkij, Glazunov | 240 |
Rachmaninov | 242 |
A nagy témák: A csendes Don, Új barázdát szánt az eke | 243 |
Dzserzsinszkij | 243 |
Reinhold Glier | 243 |
Hacsaturján | 243 |
Hrenyikov | 243 |
Prokofjev | 243 |
Sosztakovics | 244 |
Saporin, Spengyarov, Kabalevszkij | 245 |
Igor Sztravinszkij | 246 |
A lengyel és cseh opera. A nemzeti romantika | 246 |
Rózycki | 246 |
Szymanowsik | 246 |
A cseh romantika (Smetana) | 247 |
Dvorák | 248 |
Janácek | 248 |
Fibich | 249 |
Bohuslav Martinu | 249 |
Novák | 49 |
Jaromir Weinberger | 249 |
A magyar opera új útjai | 251 |
Erkel | 251 |
Goldmark | 251 |
Doppler | 252 |
Mihalovich, Hubay, Poldini, Nándor, Szántó, Dohnányi | 252 |
Bartók Béla | 253 |
Kodály Zoltán | 253 |
Kóda, Polgár, Horusitzky, Kenessey, Ránki, Hajdu, Szőnyi, Ribáry, Hidas | 254 |
Német későromantika, német modernizmus | 250 |
A német későromantika | 256 |
R. Strauss | 257 |
Thomas Mann a német muzikalitásról | 259 |
Strauss pályafutása címekben és évszámokban | 260 |
Humperdinck | 260 |
Wilhelm Kienzl | 261 |
Hans Pfitzner | 261 |
Max Schillings | 261 |
Franz Schreker | 261 |
Klenau, Korngold, Reznicek | 262 |
D'Albert | 262 |
Busoni | 263 |
Schönberg és köre | 263 |
Alban Berg | 265 |
Egon Wellesz | 265 |
Paul Hindemith | 266 |
Krenek | 266 |
Kurt Weill | 266 |
Werner Egk | 267 |
Gottfried von Einem | 267 |
Boris Blacher | 267 |
Karl Orff | 267 |
Heinrich Sutermeister | 268 |
Hanz Werner Henze | 268 |
Wolfgang Fortner | 269 |
Az olasz opera útja | 270 |
Verdi | 270 |
Ricci-testvérek, Petrella | 270 |
Ponchielli | 271 |
Bioto, Cilea, Giordano, Franchetti, Alfano, Wolf-Ferrari, Pizzetti | 273 |
Zandonai | 273 |
Mascagni | 274 |
Leoncavallo | 274 |
Puccini | 276 |
Az olasz szimfonikusok lázadása | 276 |
Respighi | 276 |
Malipiero | 277 |
Casella | 277 |
Dallapiccola | 278 |
A francia szimfonikusok lázadása | 279 |
César, Franck, Érnst Reyer Lalo, Chabrier, Fauré, Godard, Chausson | 279 |
D'Indy, Bruneau | 281 |
Satie | 282 |
Claude Debussy | 282 |
Paul Dukas | 283 |
Roussel | 284 |
Maurice Ravel | 284 |
Ibert, Migot, Durey, Auric, Poulenc | 284 |
Milhaud, Honegger | 285 |
Hispánia | 286 |
Albeniz, Nin, Pedrell, Granados | 286 |
De Falla | 286 |
Az angolszász világ és az operaszínpad | 288 |
Hová lettek a zeneköltők Angliából? | 288 |
Sullivan, Parry, Stranford, Elgar | 288 |
Delius | 289 |
Ralp Vaughan, Williams | 289 |
Bax, Walton, Bliss, Goossens | 290 |
Benjamin Britten | 290 |
Operaszínpad és operatermés Amerikában | 292 |
Az amerikai opera kezdetei Hewitt, Pelissier, Carr, Fry | 292 |
Damrosch | 293 |
Gruenberg | 293 |
Gershwin | 293 |
Moore, Thomson | 294 |
Menotti, Blitzstein | 295 |
Schuman | 295 |
Gomes, Fernandez, Villa-Lobos és a brazil opera | 296 |
Orosz és szovjet operák | 301 |
Ivan Szuszanyin (Glinka) | 301 |
Ruszlán és Ludmilla (Glinka) | 302 |
Ruszalka (Dargomizsszkij) | 303 |
Szorocsinci vásár (Muszorszkij) | 304 |
A szöveg költője: Gogol | 305 |
A pszkovi lány (Rimszkij-Korszakov) | 306 |
Akikről az opera szól: Rettegett Iván | 307 |
Hópelyhecske (Rimszkij-Korszakov) | 307 |
Szadkó (Rimszkij-Korszakov) | 308 |
Száltán cár (Rimszkij-Korszakov) | 308 |
A láthatatlan Kityezs városa (Rimszkij-Korszakov) | 309 |
Az aranykakas (Rimszkij-Korszakov) | 310 |
Pikk Dáma (Csajkovszkij) | 311 |
A démon (Rubinstein) | 312 |
A szöveg költője: Lermontov | 313 |
Három narancs szerelme (Prokofjev) | 313 |
A szöveg költője: Carlo Gozzi | 314 |
Colas Berugnon (Kabalevszij) | 314 |
A szöveg költője: Romain Rolland | 315 |
Oedipus rex (Sztravinszkij) | 315 |
A szöveg költője: Sophoklés | 316 |
Az átköltő: Jean Cocteau | 316 |
Egy kéjenc élete (Sztravinszkij) | 317 |
Aki az operát ihlette: William Hogarth | 317 |
Cseh operák | 318 |
A brandenburgiak Csehországban (Smetana) | 318 |
Dalibor (Smetana) | 320 |
A csók (Smetana) | 321 |
Ruszalka (Dvorák) | 323 |
Jenuaf (Janácek) | 324 |
Prücsök úr kalandjai (Janácek) | 326 |
A ravaszdi rókácska (Janácek) | 327 |
Kátja Kabanova (Janácek) | 327 |
A dráma költője: Osztrovszkij | 329 |
Emlékezések a holtak házából (Janácek) | 329 |
A szöveg költője: Dosztojevszkij | 330 |
Svanda, a dudás (Weinberger) | 330 |
Örvény (Suchon) | 332 |
Német operák | 334 |
Salome (Strauss) | 334 |
A szövegkönyv költője: Oscar Wilde | 335 |
Akikről az opera szól: Heródes, Herodiás, Salome | 336 |
Elektra (Strauss) | 336 |
Az Elektra-monda | 337 |
Ariadne Naxosban (Strauss) | 338 |
Akiről az opera szól: Ariadne | 339 |
Intermezzo (Strauss) | 339 |
Egyiptomi Heléna (Strauss) | 340 |
Arabella (Strauss) | 341 |
Jancsi és Juliska (Humperdinck) | 342 |
Akiktől a mese származik: a Grimm-testvérek | 344 |
A Bibliás ember (Kienzl) | 344 |
Palestrina (Pfitnzer) | 345 |
Akiről az opera szól: Palestrina | 346 |
Hegyek alján (D'Albert) | 347 |
Wozzeck (Berg) | 350 |
A dráma költője: Georg Büchner | 351 |
Mathis,a festő (Hindemith) | 352 |
Akiről az opera szól: Matthias Grünewald | 353 |
Koldusopera (Veill) | 354 |
A szöveg költője: Bertolt Brecht | 355 |
Trionfi (Orff) | 357 |
Carmina Burana | 357 |
Catulli Carmina | 358 |
Trionfi dei Afrodite | 359 |
A szövegkönyv ihletői: Sappho, Euripidész, Catullus | 360 |
Olasz operák | 361 |
La Gioconda (Ponchielli) | 361 |
Adriana Lecouvreur (Cilea) | 362 |
André Ghénier (Giordano) | 363 |
Akiről az opera szól: André Chénier | 363 |
Francesca da Rimini (Zandonai) | 365 |
Akikről az opera szól: A Malatesta-család | 366 |
A szöveg költője: d'Annunzio | 367 |
Manon Lescaut (Puccini) | 367 |
Manon pályafutása az operaszínpadon | 368 |
A Nyugat lánya (Puccini) | 369 |
Angelica nővér (Puccini) | 370 |
Turandot (Puccini) | 370 |
A négy házsártos (Wolf-Ferrari) | 373 |
A szöveg költője: Goldoni | 374 |
Susanne titka (Wold-Ferrari) | 375 |
A láng (Respighi) | 376 |
Francia operák | 378 |
Pelléas és Mélisande (Debussy) | 378 |
A szövegkönyv költője: Maeterlinck | 380 |
Pásztoróra (Ravel) | 381 |
Johanna a máglyán (Honegger) | 382 |
Akiről a drámai oratórium szól: Szent Johanna | 382 |
A librettó költője: Paul Claude | 383 |
Spanyol operák | 385 |
Pepita Jiménez (Albeniz) | 385 |
La vida breve (de Falla) | 386 |
Angol és amerikai operák | 387 |
Peter Grimes (Britten) | 387 |
A Peter Grimes költője: George Crabbe | 389 |
Albert Herring (Britten) | 390 |
A szöveg költője: Guy de Maupassant | 391 |
Billy Budd (Britten) | 392 |
Amélia bálba megy (Menotti) | 394 |
A vénlány és a tolvaj (Menotti) | 394 |
A médium (Menotti) | 395 |
A telefon (Menotti) | 396 |
Amahl és az éjszakai vendégek (Menotti) | 396 |
A Bleeker utcai szent (Menotti) | 397 |
Porgy és Bess (Gershwin) | 398 |
Magyar operák | 400 |
Bátori Mária (Erkel) | 400 |
Sarolta (Erkel) | 400 |
Dózsa György (Erkel) | 401 |
Dózsa-legenda és az igazi Dózsa György | 403 |
Brankovics György (Erkel) | 406 |
Névtelen hősök (Erkel) | 407 |
István király (Erkel) | 409 |
Farsangi lakodalom (Poldini) | 410 |
Kádár Kata (Hajdu) | 412 |
Báthory Zsigmond (Horusitzky) | 414 |
Betűrendes mutató | 417 |
Szerzők szerint | 417 |
Operák szerint | 421 |