1.061.872

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Operációkutatás távoktatással

Általános Vállalkozási Főiskola

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Villányi úti Konferenciaközpont és Szabadegyetem Alapítvány
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 173 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Annak a tudományterületnek, mellyel ebben a jegyzetben foglalkozni fogunk, az "operációkutatás" elnevezést kb. 1937 végén adták. Ekkor az angol légierő egy csoportja feladatot kapott arra, hogy... Tovább

Előszó

Annak a tudományterületnek, mellyel ebben a jegyzetben foglalkozni fogunk, az "operációkutatás" elnevezést kb. 1937 végén adták. Ekkor az angol légierő egy csoportja feladatot kapott arra, hogy kidolgozza a vadonatúj angol radarberendezések, illetve a légi harcok operatív irányításának a rendszerét. Ennek a speciális csoportnak a kutatási területe tehát harci cselekmények, más szóval katonai operációk elemzése, optimalizálása volt. Ezt az újszerű feladatokkal megbízott csoportot angolul "operational research group"-nak nevezték, és később ebből az elnevezésből kiindulva nevezték el az egész tudományterületet többek között magyarul is operációkutatásnak.
Kezdetben nem voltak ennek a tudományterületnek saját szakemberei, ezért az ilyen típusú csoportokat különböző szakterületek kutatóiból hozták létre, akik egymástól eltérő, különböző irányú ismereteiket képesek voltak az adott vizsgálandó rendszer elemzése érdekében együttesen kamatoztatni. Erre azért is szükség volt, mert az általuk vizsgált rendszerek bonyolultsága meghaladta egy-egy ember, vagy azonos területen képzett csoportok ismeretszintjét, mégis, a különböző tudományterületek művelői együtt képesek voltak az ilyen rendszerek belső szerkezetének a feltárására és ezzel az optimális irányításuk módszereinek a kidolgozására is. Az operációkutatás tudományának ez a jellege a mai napokig fennmaradt, ami miatt joggal nevezhetjük ezt a tudományterületet interdiszciplinárisnak, hiszen ennek sikeres alkalmazása a szó szoros értelmében vett "team-munkát" kíván.
Mind a mai napig nehezen adható azonban szabatos definíció arra, hogy mi is az operációkutatás tudománya. Ha röviden kellene definiálnunk, akkor egy korai definíciót követve azt lehetne mondani, hogy "operációkutatás az a tudomány, amely az optimális döntések előkészítésében matematikai módszereket használ". Ennél jóval bővebb meghatározás olvasható az 1959-ben megalakult IFORS (International Federation of Operations Research Societies, Operációkutatási Társaságok Nemzetközi Szövetsége) egyik ismeretterjesztő kis füzetében: "Az operációkutatás bonyolult rendszerek tervezési és irányítási problémái megoldását szolgáló tudományos módszertan. Gyorsan változó környezetben a rendszerek olyan leírását igyekszik megtalálni, mely elősegíti a problémák hatékony megoldását. E rendszerleírások jellegzetessége, hogy bennük emberek, anyagok és pénzek közötti bonyolult kapcsolatok jutnak kifejezésre. Az operációkutatási tevékenységben nagy szerepe van a tapasztalatnak és annak, hogy milyen analitikus módszert sikerül kifejleszteni, illetve adaptálni, továbbá ezek révén milyen eredményesen lehet a logikai implikációkat felismerni. Az operációkutatást eredményesen alkalmazták az üzemi gyakorlatban, az iparban, az államigazgatásban, minek során sok új analitikus módszert alkottak meg. Ilyen például a matematikai programozás, a szimuláció, a játékelmélet, a sorban állás elmélete, a hálózatok elmélete, a döntéselmélet, a többcélú analízis, stb., melyek erőteljes gyakorlati alkalmazással bírnak. A gyakorlati operációkutatás olyan csoportmunka, mely szoros kooperációt kíván a döntéshozók, a képzett operációkutatási szakemberek, továbbá azok között, akik a rendszerrel kapcsolatos akcióban valamilyen módon részt vesznek." Vissza

Tartalom

1. A lineáris programozás feladata és megoldási módszerei 2
1.1 A lineáris programozás feladata 2
1.2 A lineáris programozási feladatok grafikus megoldása 9
1.3 A szimplex módszer 14
1.3.1 Az LP-feladat kanonikus alakja 14
1.3.2 A kiinduló szimplex táblázat 16
1.3.3 Egy szimplex lépés 17
1.3.4 A minimalizálási probléma 27
1.4 A kétfázisú szimplex módszer 28
1.4.1 A szimplex módszer első fázisa: Egy megengedett megoldás meghatározása 29
1.4.2 2. fázis: Egy optimális megoldás meghatározása 33
1.5 Néhány válogatott speciális eset 35
1.5.1 Alternatív optimális megoldások 35
1.5.2 A mellékfeltételek inkonzisztenciája 3 7
1.5.1 Ellenőrző kérdés 39
1.5.3 Nemkorlátos megoldások 40
I. Lineáris programozás 43
I-1. A probléma megfogalmazása 43
I-2. A lineáris programozási feladatok grafikus megoldása 48
I-3. A szimplex módszer 48
I-3.1 Egy szimplex lépés vagy egy szimplex iteráció 50
I-4. A kétfázisú szimplex módszer 54
I-5. Néhány válogatott speciális eset 57
I-5.1 Alternatív optimális megoldások 57
I-5.2 A mellékfeltételek inkonzisztenciája 58
I-5.3 Nemkorlátos megoldások 58
1. fejezet Gyakorló feladatainak megoldása 61
2. A lineáris programozás dualitás elmélete 77
2.1 Dualitás 77
II. A lineáris programozás dualitás elmélete 83
II-1 Dualitáselmélet 83
2. fejezet Gyakorló feladatainak megoldása 87
3. Speciális lineáris programozási feladatok 93
3.1 A szállítási feladat 93
3.1.1 A szállítási tábla 94
3.1.2 Két heurisztikus eljárás megengedett bázismegoldás meghatározására 95
3.1.3 Egy optimalitási teszt 98
3.1.4 Egy szállítási megoldás javító lépés 100
3.2 A hozzárendelési feladat 103
3.2.1 A hozzárendelési feladat mint lineáris programozási feladat 108
3.2.2 A hozzárendelési feladat megoldása a magyar módszerrel 113
III. Speciális lineáris programozási feladatok 123
III-1 A szállítási feladat 123
III-1.1 Algoritmus (ENY-algoritmus) 123
III-1.2 Algoritmus (MATMIN-algoritmus) 125
III-1.3 Algoritmus (Szállítási lépések és a Stepping-Stone-algoritmus) 127
III-2 A hozzárendelési feladat 129
3. fejezet Gyakorló feladatainak megoldása 135
4. Játékelmélet 155
IV Játékelmélet 165
4. fejezet Gyakorló feladatainak megoldása 171

Szántai Tamás

Szántai Tamás műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szántai Tamás könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem