Fülszöveg
Az opera talán a legkifinomultabb művészi alkotás. Költői, zeneszerzői, rendezői, díszletfestői, jelmeztervezői és koreográfusi képességekre is szükség lehet egy "teljes műalkotás" (Wagner szóhasználatával: Gesamtkunstwerk) létrehozásához. A lelemény olyan tárházát kínálja alkotói számára, amely a legtöbb művészi formában ismeretlen - egyrészt azért, mert egy időben többféle fogékonyságot érint, másrészt azért, mert a zene lehetőséget nyújt a színpadon elhangzó beszéd felerősítésére, árnyalására vagy éppen ellentételezésére, sőt az érzelmekre vonatkozó információk hordozására, amelyek kimondhatatlanul, olykor még a szereplők előtt is rejtve maradnak.
Az Opera - képes enciklopédia voltaképpen az opera regénye. Hogy mit tud elmondani a zene az emberi viselkedésről, az az opera történetének központi témája, és ez az, amit könyvünk igyekszik felderíteni és megvilágítani.
Kötetünk nyomon követi az opera kialakulását az ókori Görögország zenés színházától kezdődően, majd hét fejezetben,...
Tovább
Fülszöveg
Az opera talán a legkifinomultabb művészi alkotás. Költői, zeneszerzői, rendezői, díszletfestői, jelmeztervezői és koreográfusi képességekre is szükség lehet egy "teljes műalkotás" (Wagner szóhasználatával: Gesamtkunstwerk) létrehozásához. A lelemény olyan tárházát kínálja alkotói számára, amely a legtöbb művészi formában ismeretlen - egyrészt azért, mert egy időben többféle fogékonyságot érint, másrészt azért, mert a zene lehetőséget nyújt a színpadon elhangzó beszéd felerősítésére, árnyalására vagy éppen ellentételezésére, sőt az érzelmekre vonatkozó információk hordozására, amelyek kimondhatatlanul, olykor még a szereplők előtt is rejtve maradnak.
Az Opera - képes enciklopédia voltaképpen az opera regénye. Hogy mit tud elmondani a zene az emberi viselkedésről, az az opera történetének központi témája, és ez az, amit könyvünk igyekszik felderíteni és megvilágítani.
Kötetünk nyomon követi az opera kialakulását az ókori Görögország zenés színházától kezdődően, majd hét fejezetben, időrendben tárgyalja fejlődését a korai és érett barokktól a huszadik századdal bezáróan. Az egyes fejezetek több alfejezetből állnak. A Bevezetés alapvető tudnivalókat közöl az adott operaszakról, felvázolva a zenei fejlődés hátterét, valamint a szereplőkkel együtt elhelyezi a társadalmi, történelmi és kulturális környezetben. A Műfajok és stílusok részletezi az új zenei, előadói stílusok, kompozíciós technikák létrejöttét, valamint a már létezők fejlődését. A Legfontosabb zeneszerzők rész az adott korszak legjelentősebb zeneszerzőinek életrajzát követi nyomon - a legnépszerűbb operáikat bemutató tartalmi összefoglalókkal. A További zeneszerzők a korszak kevésbé termékeny zeneszerzőinek életét és munkásságát bemutató rövidebb címszavakat adja meg betűrendben, tartalmi összefoglalókkal, a népszerűbb operákról szóló tudnivalókkal. A Librettisták a szövegírók életrajzát közli, illetve azon költőkét, dráma- és regényírókét, akiknek a művei librettók alapjául szolgáltak. Az Énekesek alfejezet a kor ünnepelt operaénekeseinek, köztük a zenetörténet legnagyobb díváinak, primadonnáinak bemutatására vállalkozik.
"Népszerű dallam" keretes írások hívják fel a figyelmet a könyv valamennyi fejezetében azokra a zenedarabokra, amelyek gyakran hallhatók a médiumokban.
"Ajánlott felvételek" segítenek a részletesebben tanulmányozott művek közismert vagy kiemelkedő audio-CD vagy DVD felvételeinek megismerésében.
Vissza