1.062.356

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Önkormányzati belső ellenőrök kézikönyve

Helyi önkormányzati Know-how program

Szerző
Szerkesztő
Nagykovácsi
Kiadó: Pontes Kft.
Kiadás helye: Nagykovácsi
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 163 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-03-6186-8
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Önkormányzati vezetők gyakran tekintenek úgy az ellenőrzésre, mint amely sérti a helyi önállóságot. Ez azonban téves felfogás, mivel a jó ellenőrzési rendszerre éppen a helyi autonómia megőrzése... Tovább

Előszó

Önkormányzati vezetők gyakran tekintenek úgy az ellenőrzésre, mint amely sérti a helyi önállóságot. Ez azonban téves felfogás, mivel a jó ellenőrzési rendszerre éppen a helyi autonómia megőrzése érdekében van szükség. Ez erősíti a lakosság bizalmát a tisztességes és hatékony önkormányzati működés és az adófizetők pénzének helyes felhasználása iránt.
Egy hatékony ellenőrzési rendszerhez külső és belső ellenőrök kellenek. A külső ellenőrök azért fontosak, mert ők biztosítják a független vizsgálati szempontokat és bizonyítják, hogy az önkormányzat gazdálkodása megfelelő és a pénzügyei rendben vannak. De a külső ellenőrök nem képesek az önkormányzat napi pénzügyeit folyamatosan nyomon követni. Ez a belső ellenőr feladata. Ezen túl Magyarországon a helyi önkormányzati belső ellenőrök fő feladata az intézmények ellenőrzése is, mert ezeken keresztül történik a helyi szolgáltatások nyújtása és az önkormányzati költségvetés jelentős részét is ezeken keresztül használják fel.
Ez a kézikönyv azok számára kíván segítséget nyújtani, akik a magyar önkormányzatok részére a belső ellenőrzést végzik. A könyv az Állami Számvevőszék és az angol Know-How Alap közötti együttműködési program keretében készült, amely egy 1995 októberében szervezett konferenciával kezdődött. Ezt követte az Állami Számvevőszék belső ellenőrzési tevékenységet elemző nagyobb vizsgálata, amely a Parlament elé került jelentéssel zárult.
A Know-How Alap nagy örömmel nyújtott pénzügyi és szakmai segítséget, a könyvet elkészítő állami számvevőszéki munkatársaknak, akiket elismerés illet meg a munka során mutatott elkötelezettségükért az ügy iránt. Köszönettel tartozom a brit District Audit Service-nek is az Állami Számvevőszékkel folytatott együttműködéséért, valamint elsősorban Keith Stanton-nak, aki az együttműködés irányítója volt.
1998. szeptember Kenneth Davey, Professzor
Institute of Local Government Studies
Birmingham, Nagy-Britannia Vissza

Tartalom

Előszó 5
1. Bevezetés 7
1.1. Az ellenőrzés jelentősége 7
1.2. A helyi önkormányzatok jellegzetességei 8
1.2.1. A települési önkormányzatok társulási formái 9
2. Az ellenőrzés formái és szervezete 13
2.1. A belső ellenőrzés értelmezése 13
2.1.1. Vezetői ellenőrzés (management control) 15
2.1.2. A munkafolyamatba épített ellenőrzés
(adminisztratív és számviteli ellenőrzés) 17
2.1.3. A függetlenített belső ellenőrzés (internál audit) 23
2.1.4. A belső ellenőrzés szabályozása 25
3. Az ellenőrzés tervezése 27
3.1. Az ellenőrzési feladatok meghatározása, munkaidő-mérleg 27
3.2. Visszatérő ellenőrzési feladatok 31
4. Ellenőrzés módszerei, eszközei és munkaszakaszai 35
4.1. Az ellenőrzés módszerei 35
4.2. Az ellenőrzés eszközei 36
4.3. Az ellenőrzés munkaszakaszai 41
4.4. Az ellenőrzési megállapításokat alátámasztó bizonyítékok 49
5. Egyedi ellenőrzési folyamatok 53
5.1. A költségvetés tervezésének ellenőrzése 53
5.2. Kötelezettségvállalási utalványozási hatáskörök megosztása 59
5.3. A saját bevételek, bevételi előírások kezelésének, nyilvántartásának ellenőrzése 70
5.4. Normatív állami hozzájárulás és egyéb támogatások ellenőrzése 73
5.5. A személyi juttatások körébe tartozó kifizetések ellenőrzése 77
5.5.1. A tervezés helyességének ellenőrzése 79
5.5.2. A személyi juttatások előirányzat-módosításának vizsgálata 81
5.5.3. A személyi juttatások előirányzat felhasználásának vizsgálata 82
5.5.4. A munkabérek számfejtésének és folyósításának ellenőrzése 84
5.6. A számvitel zártságának, az adatok megbízhatóságának ellenőrzése 84
5.6.1. A Számlarend kiépítésének vizsgálata 85
5.6.2. A számviteli adatok valódiságának ellenőrzése 88
5.7. A beruházások ellenőrzése 90
5.8. A készletgazdálkodás ellenőrzése 96
5.8.1. A raktárral rendelkező költségvetési szervek készletgazdálkodásának ellenőrzése 96
5.8.2. A raktárral nem rendelkező költségvetési szervek készletgazdálkodásának vizsgálata 99
6. A munka folyamatában végzendő ellenőrzések 101
6.1. Leltározási tevékenység ellenőrzése 101
6.2. A leltározási tevékenység utólagos ellenőrzésének feladatai 105
6.3. A felesleges vagyontárgyak hasznosításának, illetve a selejtezési tevékenység ellenőrzése 106
7. Sajátos ágazati ellenőrzési feladatok 111
7.1. Bölcsődei, egészségügyi és szociális feladatok 112
7.1.1. Bölcsődei ellátás 112
7.1.2. Bölcsődékre irányuló fontosabb ellenőrzési szempontok 115
7.1.3. Egészségügyi feladatok 127
7.2. Közoktatási feladatok 136
7.3. Kommunális és közüzemi feladatok 144
7.4. Lakásgazdálkodás 148
7.5. Vállalkozás, részesedés, értékpapírok és egyéb pénzügyi befektetések ellenőrzése 151
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem