1.062.058

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Olvasókönyv a pedagógusról

Személyiség, szakmaiság, pedagógusetika

Előszó

A megrendelő ajánlata így hangzott: kellene tankönyvsorozatunkhoz egy olvasókönyv jellegű kiadvány a pedagógusról, különös tekintettel a pedagógus személyiségére, szakmaiságára, a pedagógus iskolán... Tovább

Előszó

A megrendelő ajánlata így hangzott: kellene tankönyvsorozatunkhoz egy olvasókönyv jellegű kiadvány a pedagógusról, különös tekintettel a pedagógus személyiségére, szakmaiságára, a pedagógus iskolán belüli és iskolán kívüli magatartására, a pedagógusetikára. A pedagógusetika tágabb értelmezéseként azt kellene megmutatni, hogy: mit jelent a pedagógus társadalmi, és szakmai felelőssége? Miért olyan szigorúak a társadalmi követelmények az iskolával, a pedagógussal szemben? Miért hivatkozunk olyan gyakran a hivatásra, a „nevelői ethoszra"? Miért olyan szorgos a kutatás mostanában arról, hogy milyen legyen a „jó pedagógus"? Milyen szerepet, vagy szerepeket vállalhat a pedagógus? Miért készülnek különböző szakmai műhelyekben pedagógus etikai kódexek? Mindezt úgy, hogy megmutatjuk történetiségében is, megismertetjük az olvasót a pedagógussá válás folyamatával, az ebben szerepet játszó tényezőkkel Hogy érthetőbbé váljék a kívánság: A pedagógus személyiségének fejlődésében nagy szerepet játszik egyik kedvelt pedagógiai tárgyunk a neveléstörténet. Hogyan és miért? A választ jelentenék a hazai neveléstörténet nagyjaitól vett szemelvények, amelyek azt is megmutatják, hogyan alakultak, fejlődtek a pedagógusra vonatkozó vélemények, követelmények. Azért is, szükséges ez, mert képzésünk tartalmában meghatározó a hazai tapasztalatokra való építkezésünk. A pedagógusképzésben, továbbképzésben legalább ekkora feladatot lát el a kortárs pedagógiai kutatások eredményeinek feldolgozása, a mai szakirodalom ismerete. Az erre vonatkozó válogatás egyrészt felhívja a figyelmet fontos mai pedagógiai kiadványokra, másrészt megmutatja, hogy mit mondanak témánkról a pedagógia mai elméleti munkásai. Nélkülözhetetlen munkaeszközünk a lexikon. Nemcsak a kutató pedagógus, a diplomamunkáját író kollégák számára. Kellene ezért egy kis lexikonismeret! Mit jelentenek a szakma számára a pedagógiai lexikonok? És válogatás belőle a pedagógusról szóló cikkekből. Ez jelenthetne alapot az egységes terminológia használatában. A tágabb értelmezés után külön fejezetben kellene szólni a pedagógusetikáról, áttekintve a téma körül kialakult viták lényegét. Ezt a téma bevezetőjében inkább tankönyvszerű, feldolgozással, hogy tananyagként is használhassák hallgatóink tanulmányaikhoz. Ezt egészítheti ki néhány Etikai Kódex bemutatása és egy változatos olvasmány gyűjtemény a pedagógusról. Itt helyet kaphatnak a szakirodalom mellett szépirodalmi művek is, elbeszélések, versek, esszék, publicisztika. Végül helyet kaphatna ebben az olvasókönyvben egy válogatás a szerkesztő személyes vallomásaiból. Vissza

Tartalom

Előszó - Könyvünk keletkezéstörténete 7
A neveléstörténet üzenete 11
Gazdag örökség maradt ránk 11
Pázmány Péter: A gyermekek jó mesterektől tanítassanak! 15
J. A. Comenius: A tanítók jámbor, becsületes, tevékeny és szorgalmas férfiak legyenek 17
Apáczai Csere János: Tanítványait, mint atyjok úgy szeresse 23
Tessedik Sámuel: Baráti intelem néptanító barátaimhoz 27
Kazinczy Ferenc: Az a tanító, aki a gyermekkel gyermeki módon tud bánni 29
Vajda Péter: Ha van hivatal fontos, nagyszerű: ez a tanítóé 31
Eötvös József: A néptanítókhoz 33
Imre Sándor: A tanítónak nem parancsolnia kell tudnia, hanem észrevétlenül kormányoznia 37
Faragó László: Természetesen ahány nevelő, annyi egyéniség 41
Kelemen László: A jó pedagógus személyiségrajza 47
A pedagógiai és a pedagógusok 51
Válogatás kortárs szerzők műveiből 51
Zsolnai József - Zsolnai László: A pedagógus 53
Báthory Zoltán: A tanulásszervező szerep visszaállítása 59
Kozma Tamás: A pedagógusoké a legnépesebb értelmiségi csoport 65
Bábosik István: A pedagógusszerep megváltozása 68
Falus Iván: Milyen tényezők határozzák meg a pedagógus iskolai hatékonyságát? 73
Németh András: A különböző reformpedagógiai koncepciók pedagógusfelfogása 79
A pedagógiai lexikonok nagy hasznossága 87
Nélkülözhetetlen munkaeszközök 87
pedagógus (Deák Zsuzsa) 93
pedagógus munkája (Deák Zsuzsa) 93
pedagógus személyisége (Vajda Zsuzsa) 93
pedagógus tekintélye (Vajda Zsuzsa) 96
pedagógusbetegségek (Boross Ottilia) 97
pedagógushivatás (Deák Zsuzsa) 98
pedagógusképzés (Bollókné Panyik Ilona) 98
pedagóguskutatás (Kotschy Beáta) 100
pedagógusnap (Deák Zsuzsa) 100
pedagógus-önképzés (Deák Zsuzsa) 100
pedagóguspálya (Kaján László) 101
pedagógusszerep (Imre Anna) 101
pedagógustársadalom (Imre Anna) 102
A pedagógusetika hivatásunk erkölcse 103
Az etikai kódexek szerepe 103
A pedagógusetika követelményei (Egy lehetséges kódex változat) 112
Pedagógusok Szakmai Etikai Kódexe (Független Pedagógus Fórum, 1995.) 119
Etikai Kódex (Budapesti Pedagógusok Szakmai Szervezete) 131
Etikai Kódex (A Magyarországi Református Egyház közoktatási intézményeiben dolgozó pedagógusok számára) 133
Emlékek, élmények idézése 139
Mint egy pedagógusnapi színes csokor 139
Janus Pannonius: Dicsőítő ének mesteréhez, a veronai Guarinóhoz 141
Bethlen Miklós: Apáczait, mint atyámat úgy szerettem 143
Áprily Lajos: Tavasz a házsongárdi temetőben 144
Dombi Márton: Csokonai a tanító 146
Waldapfel János: Becsületesség a tanításban 147
Ady Endre: Takács tanár úr 149
Juhász Gyula: Tanár úr volnék 151
Juhász Gyula: Tanítónő a végeken 152
Babits Mihály: Erkölcs és iskola 153
Kosztolányi Dezső: Tanár az én apám 156
Füst Milán: A tanári pálya dicséreti 157
Váci Mihály: Jegenye fényben 161
Vas István: Isten éltesse, tanár úr! 163
Szabó Lőrinc: A tanító úr (Tücsökzene VI.) 164
Kontra György: Stolmár László 165
Sík Sándor: Örökösök 168
Faragó Vilmos: Látogatás Vermes Miklósnál Csepelen 169
Lázár István: Hivatás 172
Pataki Ferenc: A pedagógiai munka etikája 173
Mohás Lívia: Sottai meg Viliké 177
Gáspár László: Szentlőrincre emlékezve 179
Szikora Aurélné: Megtettem, amit megtehettem 184
Petróczi Gábor: Vég nélküli írás - a végekről 189
Jegyzetek 195
Függelék 199
Személyes vallomások 199
Szeptemberi álmok az iskoláról 199
A bolond tanító 203
Szülőfalum iskolája, Vita Károly tanító úr 205
Volt egyszer egy tanítóképző 207
Jánoskáról, tanítóságom kezdetéről 214
Mester és tanítvány 217
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem