1.045.722

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Olvasó a határon

Az Iskola a határon fogadtatásának és befogadásának vizsgálata

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Pont Kiadó-Savaria University Press
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 259 oldal
Sorozatcím: Az élményközpontú irodalomtanítási program könyvei
Kötetszám: 2
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-9312-58-4
Megjegyzés: Angol nyelvű összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az irodalmi művel találkozó olvasó határhelyzetbe kerül: amikor olvas, kilép a napi rutinból, kikapcsolódik, s lehetőséget kap arra, hogy átlépjen egy másik világba, egy másik dimenzióba, ami korántsem mindig történik meg: a határhelyzetbe kerülésből - ez minden olvasni tudó ember számára adva van - még nem következik a határ átlépése. Ennek a határhelyzetnek a tanulmányozására ez esetben az Iskola a határon című Ottlik-regény olvasásának szociológiai-szociálpszichológiai vizsgálata adott alkalmat. A cím azt is sugallhatja, hogy Ottlik könyvének befogadása különös helyzetbe hozná olvasóit. Bár ezzel is lehet számolni - vagyis azzal, hogy ez a határhelyzet mennyiben tér el más efféle határhelyzetektől -, könyvem egyfelől arról szól, mi is történik az irodalmi mű és olvasója között az olvasás határhelyzetében, másfelől pedig az Ottlik által ábrázolt határhelyzetnek befogadásáról (fogadtatásról, értelmezéséről és hatásáról).
Mint az irodalmi mű és az olvasó kapcsolatát vizsgáló... Tovább

Fülszöveg

Az irodalmi művel találkozó olvasó határhelyzetbe kerül: amikor olvas, kilép a napi rutinból, kikapcsolódik, s lehetőséget kap arra, hogy átlépjen egy másik világba, egy másik dimenzióba, ami korántsem mindig történik meg: a határhelyzetbe kerülésből - ez minden olvasni tudó ember számára adva van - még nem következik a határ átlépése. Ennek a határhelyzetnek a tanulmányozására ez esetben az Iskola a határon című Ottlik-regény olvasásának szociológiai-szociálpszichológiai vizsgálata adott alkalmat. A cím azt is sugallhatja, hogy Ottlik könyvének befogadása különös helyzetbe hozná olvasóit. Bár ezzel is lehet számolni - vagyis azzal, hogy ez a határhelyzet mennyiben tér el más efféle határhelyzetektől -, könyvem egyfelől arról szól, mi is történik az irodalmi mű és olvasója között az olvasás határhelyzetében, másfelől pedig az Ottlik által ábrázolt határhelyzetnek befogadásáról (fogadtatásról, értelmezéséről és hatásáról).
Mint az irodalmi mű és az olvasó kapcsolatát vizsgáló kutató, azt tapasztaltam, hogy az az olvasó képes átlépni, s gazdagodva, személyében továbbépülve visszatérni a mindennapok világába, aki már valamennyire gyakorlott az átlépésben. Vissza

Tartalom

1. A kutatás céljáról és módszeréről 7
1.1. A kutatás célja 7
1.2. Kutatási témák és módszerek 7
2. A regény szakmai recepciója, kultusza és kanonizációja 10
2.1. Áttekintő kép 10
2.2. Értelmezési keretek: a regény szakmai recepciója, kultusza és kanonizációja 11
2.3. Az Ottlik-kultusz 19
2.4. Az Iskola a határon kanonizációja a tankönyvekben 26
3. A regény hozzáférhetősége és olvasottsága 29
3.1. Hozzáférhetőség 29
3.2. A regény olvasottsága 1968-ban és 1973-ban könyvtárhasználók körében 29
3.3. A regény olvasottsága 1999-ben és 2000-ben 30
4. Olvasói horizont 32
4.1. Ottlik ismertsége 32
4.2. Az olvasói beállítódásnak a regény befogadása szempontjából kedvező volta 32
4.3. Az értékrend 35
5. Olvasási folyamat 39
5.1. A mű-befogadó viszony 39
5.2. Az élmény alakulása 49
5.3. A megértés alakulása 69
5.4. A szereplőkhöz való viszony alakulása 70
5.5. Az értelmezés alakulása 73
5.6. Összegzés 103
6. A regény fogadtatása és hatása 105
6.1. Általános benyomások 105
6.2. Elfogadás és elutasítás 108
6.3. Hatás 116
6.4. Rokonszenvezés és azonosulás a szereplőkkel 121
7. A regény értelmezése 126
7.1. Átfogó értelmezések 126
7.2. A felkínált értelmezések megítélése 138
7.3. Szövegrészletek értelmezése 152
8. A regény újraolvasása 172
8.1. Mindennapi tapasztalatok 172
8.2. Olvasáslélektani tapasztalatok 173
8.3. Jauss modellje 174
8.4. Az Ottlik-regény újraolvasás-vizsgálatában alkalmazott módszerek 176
8.5. Az általános benyomások változása 177
8.6. A regény fogadtatásának, hatásának és értékelésének változása 179
8.7. A szereplők megítélésének változása 180
8.8. A „makro-szintű" értelmezések változása 181
8.9. A „mikro-szintű" értelmezések változása 183
8.10. Összegzés 185
9. Összegezés és kitekintés 188
9.1. Az értékelést, hatást és értelmezést befolyásoló tényezők szerepe az Iskola a határon befogadásában 188
9.2. Az Iskola a határon és az „átlagolvasó" 193
9.3. A vizsgált csoportok befogadói viselkedésének sajátosságai 194
9.4. Sajátos olvasási beállítódással jellemezhető csoportok vagy értelmező közösségek 205
9.5. Kitekintés 208
10. Felhasznált szakirodalom 218
11. Függelék 225
11.1. Kérdőív Ottlik Géza Iskola a határon c. regénye befogadásának vizsgálatához 225
11.2. Kérdőív a befogadás folyamatának vizsgálatához 237
Reader on the Frontier
Research of the reception and recipience of School on the horizon. Summary 252

Kamarás István

Kamarás István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kamarás István könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Olvasó a határon

A borító foltos.

Állapot:
2.780 ,-Ft
14 pont kapható
Kosárba