1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Olvasásismeret

Olvasásszociológia, olvasáslélektan, olvasáspedagógia/Kézirat

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 408 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Néhány fekete-fehér ábrával. Tankönyvi szám: J 11-882. Megjelent 565 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Összeállításunk elsősorban a tanárképző főiskolák könyvtár szakán bevezetett "Olvasáspszichológia, olvasáspedagógia" című három féléves tantárgy (melynek tanterve olvasásszociológiai témákat is... Tovább

Előszó

Összeállításunk elsősorban a tanárképző főiskolák könyvtár szakán bevezetett "Olvasáspszichológia, olvasáspedagógia" című három féléves tantárgy (melynek tanterve olvasásszociológiai témákat is tartalmaz); valamint az ELTE könyvtár szakán oktatott "Olvasásismeret" egy féléves tárgy tanításához és tanulásához kiván segitséget nyujtani azzal, hogy - korántsem a teljesség igényével - csokorba gyüjtötte az olvasás szociológiai, pszichológiai és pedagógiai szempontu vizsgálatának főbb eredményeit, gondolatait.
Az emlitett szempontok természetesen nem különithetőek el élesen egymástól, hiszen egy-egy olvasási jelenségnek (pl.: irodalmi izlés, olvasmányok befogadása stb.) egyaránt - és egyszerre - vannak szociológiai, lélektani és pedagógiai vonatkozásai. A jegyzet olvasójának ezt a tényt nem szabad szem előtt tévesztenie, mégha összeállításunk - a jobb áttekinthetőség és didaktikai tagoltság céljából - a három nézőpontot általában külön-külön is érvényesiti.
Munkánk során arra törekedtünk, hogy az olvasáskutatással kapcsolatos - elsősorban hazai - szakirodalom megállapitásait tematikusan rendezve mutassuk be. Ezért (valamint terjedelmi okokból) nemcsak az önálló kiadványokból, hanem a szakcikkekből is csak szemelvényeket közlünk. Itt emlitjük meg, hogy ugyanilyen okokból e szemelvényeket is többnyire átszerkesztve: röviditésekkel, esetleg eredeti folyamatuk megváltoztatásával adjuk közre. (Ugyanakkor a lelőhelyek feltüntetésével biztosítani kivánjuk a közlemények eredeti formában és terjedelemben történő tanulmányozásának lehetőségét is.) A publikációk gondolatmenetének megbontásából származó hátrányokat egyrészt ezzel a - jegyzet céljaira alkalmasabbnak itélt - uj szerkezettel, másrészt azzal igyekeztünk csökkenteni, hogy az egyes részletek közé gyakran rövidebb-hosszabb (tipográfiailag elkülönitett) összekötő - magyarázó szövegeket iktattunk be- mindezzel biztositva (amennyire lehetett) a mondanivaló folyamatos és rendszeres kifejtését. Összeállításunk tehát nem igazán jegyzet, de nem is tipikus szöveggyüjtemény: müfajilag e kettő között helyezkedik el. Vissza

Tartalom

Bevezetés11
Kultúra, kommunikáció, olvasás12
A kultúra társadalmi szerepe15
Kérdések, feladatok17
Művelődéskutatás - szociológiai nézőpontból18
A művelődésszociológia tárgya18
Kérdések, feladatok20
A művészetszociológia és az esztétika21
Kérdések, feladatok26
Az olvasásszociológia helye a szaktudományok között28
Az írásos közlésmód, mint megkülönböztetett fontosságú kommunikációs forma29
Nyelv - gondolkodás - írás. Az írásos közlésmód sajátosságai30
Kérdések, feladatok30
Az írásbeliség az audiovizuális tömegkommunikáció korszakában35
Kérdések, feladataok36
Az olvasás helye a kulturális tevékenységek rendszerében40
Művelődési tevékenységek - szabadidő-vizsgálatok tükrében41
Őrségváltás vagy kiegészítő szerepkör? Az olvasás és a televíziónézés szociológiai jelenségei44
Kérdések és feladatok48
A könyv és közönsége (olvasásszociológia)53
Olvasók és nem olvasók53
Sajtóolvasás53
Kérdések és feladatok56
Könyvolvasás57
Az olvasáskultúra fokozatai64
Kérdések, feladatok65
Nemzetközi kitekintés66
Kérdések, feladatok68
Az olvasmányok beszerzése69
Az olvasmány-beszerzés forrásai általában69
Könyvtárhasználat78
Könyvvásárlás, könyvgyűjtés94
Mit olvasunk? Olvasmányszerkezet, olvasói ízlés104
Olvasmányszerkezet a hatvanas évek első felében104
Kérdések, feladatok107
Az ismeretközlő irodalom olvasásának néhány kérdése107
Az olvasói ízlés109
Egyes társadalmi rétegek olvasói arculata123
Miért és hogyan olvasunk?156
Miért olvasunk?156
Az olvasmányok hatása167
Az olvasmányok befogadása174
Az olvasásszociológiai kutatások módszertanának problémaköre196
Olvasáslélektan
Az olvasási készségről általánoslélektani megközelítésben201
Szemmozgások olvasás közben201
A terjedelem202
Az olvasási terjedelem mint az érdeklődés függvénye203
Sajtóhibák és hibásan olvasott szavak204
Az indirekt látás szerepe az olvasásban205
A kifáradás206
A fixációk207
Hangos olvasás208
Csendes olvasás209
Szemmozgások gyakorlása210
Az olvasási készség fejlődése211
A gyorsolvasás212
A gyermekek olvasásának lélektanáról221
Az olvasástanítás pszichológiai alapjai221
Az iskoláskor előtti olvasástanítás234
Az olvasókönyv247
A szépirodalom és a gyermek256
A szépirodalmi mű befogadásának lélektani vizsgálatáról268
Hatás-elméletek268
Az olvasó mint újraalkotó271
Az értékelésről276
A művészeti áganként eltérő befogadói stratégiák291
Változtatható-e ízlésünk?294
Személyiségjegyek és befogadás300
Olvasás és gyógyítás (biblioterápia)307
Olvasáspedagógia
Bevezetés313
Alapfogalmak313
A téma magyar irodalma, a problémák körvonalai315
Fejezetek az olvasáspedagógia múltjából. Két klasszikus tudós316
Kérdések, feladatok319
Nevelés321
Az olvasáspedagógia célrendszere321
Az olvasáspedagógia lehetőségei331
Az olvasáspedagógus338
Didaktika343
Didaktikai alapelvek343
Didaktikai módszerek348
Szinterek359
Az olvasási kultúra közvetítőinek rendszere359
A család361
Az iskola363
A könyvtár387
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem