Előszó | 5 |
Az olvasási, kultúraelsajátítási folyamat sokrétűsége és társadalmi jelentősége | 12 |
Az olvasási képtelenség mint a kultúra demokratizálásának fontos minőségi feltétele | 13 |
Az irodalmi folyamat mint szociális funkció | 20 |
A szépirodalmi olvasásnak mint kultúraelsajátításnak kommunikációs, nyelvi-szemantikai és esztétikai (irodalomtörténeti) vonatkozásai | 28 |
A szépirodalmi olvasási folyamat pszichikus és művelődési (önművelési, személyiségformáló) vonatkozásai | 39 |
Vizsgálat a felnőttek szépirodalmi recepciós képessége-szintjének és típusainak megismerésére | 55 |
Vizsgálati célunk | 55 |
A vizsgálat folyamata | 62 |
A vizsgálat néhány elméleti alapkérdése | 62 |
A három regény kiválasztásának indokai | 68 |
Az anyaggyűjtés, feldolgozás módszerei | 71 |
A felnőttek szépirodalmi recepciós képességének szintje és típusai az ezerkilencszázhatvanas évek végén | 90 |
A recepció különböző szintjét és típusait kialakító tényezők | 90 |
A szépirodalmi művek recepciójának szintje felnőtteknél | 101 |
A szépirodalmi művek olvasásának, recepciójának jellegzetes típusai | 117 |
1. típus: Az alapvető problémák meg nem értése | 118 |
2. típus: A szimplifikáló recepció | 120 |
3. típus: Az egyes részmondanivalót képviselő alakok nézőpontjával azonosuló olvasó | 133 |
4. típus: Alacsony szintű, szubjektív hiányérzetek kielégítését igénylő olvasó | 139 |
5. típus: Az ellenáló, merev személyiségnek az irodalmi hatást kizáró, visszautasító recepciója | 143 |
6. típus: A történést jelenségszinten felfogó recepció | 147 |
7. típus: Önkiépítési aspektusból értékelő recepció | 149 |
8. típus: A presztizs aspektusú recepció | 152 |
9. típus: A tartalmilg vizsonylag helyesen elemző és értékelő olvasó | 156 |
10. típus: A tartalom és forma dialektikus egységében elemző és értékelő olvasói magatartás | 164 |
Felnőttek recepciós képessége szintjét meghatározó és befolyásoló tényezők | 171 |
Az egyes recepciós szinteken levő felnőttek fő sajátosságai | 172 |
Az iskolai végzettség és a szépirodalmi recepciós képesség | 178 |
Az életkor recepciós képességet befolyásoló szerepe | 206 |
Olvasói gyakorlottság és recepciós képesség | 212 |
A nemek szerinti megoszlás hatása a szépirodalmi recepcióra | 221 |
A recepciót befolyásoló egyes tényezők hatóereje | 229 |
A szépirodalmi mű struktúrája, specifikus vonásai és az adekvát recepció | 235 |
Kísérlet a felnőttek irodalmi elemző-, értékelőképessége és jártassága fejlesztésére | 252 |
A kísérlet célja és folyamata | 253 |
A kísérlet eredményei a felnőttek recepciós képességének fejleszthetőségéről | 261 |
A recepcióvizsgálatok művelődési jelentősége és saját vizsgálatunk művelődéspolitikai konzekvenciái | 278 |
Mellékletek | 295 |