1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Olvasás, megértés

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Gondolat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 338 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 12 cm
ISBN: 963-280-150-4
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Műszaki gondolkodású ember számára teljesen nyilvánvaló megállapítás az, hogy csak biztos anyagismeretre lehet hatékony technológiát építeni. Az elmúlt évtized társadalmunk tevékenységének... Tovább

Előszó

Műszaki gondolkodású ember számára teljesen nyilvánvaló megállapítás az, hogy csak biztos anyagismeretre lehet hatékony technológiát építeni. Az elmúlt évtized társadalmunk tevékenységének előterébe állította a gazdasági feladatok mellett a szocialista nevelő-meggyőző munkát, ami elsősorban azt jelenti, hogy a felnőttek műveltségét korszerűvé kell tenni, szocialista tudatukat és magatartásukat alakítani, önálló intellektális értékelő-ítéletalkotó képességeiket és készségeiket fejleszteni kell. Sokunkban, akik a társadalmi nevelésnek ezen a területén tevékenykedünk, nagyon is elevenen fogalmazódik meg a kérdés, hogy az évente több mint félmillió felnőtt politikai-ideológiai nevelését végző pártoktatók, propagandisták, a dolgozók szakműveltségének megalapozásán és fejlesztésén munkálkodó mérnökök és technikusok, a dolgozók iskoláiban tanító pedagógusok, az évi átlagban kb. 225 ezer "tevékenységegységet" (előadást, tanfolyami órát, szakköri gyakorlatot, országjáró kirándulást stb.) teljesítő ismeretterjesztő előadók és a fő- vagy mellékfoglalkozásban közművelődési tevékenységet végző népművelők és könyvtárosok (akiknek a száma már több mint 45 ezer) vajon birtokában vannak-e a felnőttek neveléséhez nélkülözhetetlen "anyagismeretnek". Vajon olyan nyilvánvaló-e bennük a felismerés, hogy enélkül tevékenységük hatékonyságának a növelése elképzelhetetlen? Vissza

Tartalom

Előszó5
Az olvasási, kultúraelsajátítási folyamat sokrétűsége és társadalmi jelentősége12
Az olvasási képtelenség mint a kultúra demokratizálásának fontos minőségi feltétele13
Az irodalmi folyamat mint szociális funkció20
A szépirodalmi olvasásnak mint kultúraelsajátításnak kommunikációs, nyelvi-szemantikai és esztétikai (irodalomtörténeti) vonatkozásai28
A szépirodalmi olvasási folyamat pszichikus és művelődési (önművelési, személyiségformáló) vonatkozásai39
Vizsgálat a felnőttek szépirodalmi recepciós képessége-szintjének és típusainak megismerésére55
Vizsgálati célunk55
A vizsgálat folyamata62
A vizsgálat néhány elméleti alapkérdése62
A három regény kiválasztásának indokai68
Az anyaggyűjtés, feldolgozás módszerei71
A felnőttek szépirodalmi recepciós képességének szintje és típusai az ezerkilencszázhatvanas évek végén90
A recepció különböző szintjét és típusait kialakító tényezők90
A szépirodalmi művek recepciójának szintje felnőtteknél101
A szépirodalmi művek olvasásának, recepciójának jellegzetes típusai117
1. típus: Az alapvető problémák meg nem értése118
2. típus: A szimplifikáló recepció120
3. típus: Az egyes részmondanivalót képviselő alakok nézőpontjával azonosuló olvasó133
4. típus: Alacsony szintű, szubjektív hiányérzetek kielégítését igénylő olvasó139
5. típus: Az ellenáló, merev személyiségnek az irodalmi hatást kizáró, visszautasító recepciója143
6. típus: A történést jelenségszinten felfogó recepció147
7. típus: Önkiépítési aspektusból értékelő recepció149
8. típus: A presztizs aspektusú recepció152
9. típus: A tartalmilg vizsonylag helyesen elemző és értékelő olvasó156
10. típus: A tartalom és forma dialektikus egységében elemző és értékelő olvasói magatartás164
Felnőttek recepciós képessége szintjét meghatározó és befolyásoló tényezők171
Az egyes recepciós szinteken levő felnőttek fő sajátosságai172
Az iskolai végzettség és a szépirodalmi recepciós képesség178
Az életkor recepciós képességet befolyásoló szerepe206
Olvasói gyakorlottság és recepciós képesség212
A nemek szerinti megoszlás hatása a szépirodalmi recepcióra221
A recepciót befolyásoló egyes tényezők hatóereje229
A szépirodalmi mű struktúrája, specifikus vonásai és az adekvát recepció235
Kísérlet a felnőttek irodalmi elemző-, értékelőképessége és jártassága fejlesztésére252
A kísérlet célja és folyamata253
A kísérlet eredményei a felnőttek recepciós képességének fejleszthetőségéről261
A recepcióvizsgálatok művelődési jelentősége és saját vizsgálatunk művelődéspolitikai konzekvenciái278
Mellékletek295

Durkó Mátyás

Durkó Mátyás műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Durkó Mátyás könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Olvasás, megértés

A borító kissé kopottas, a lapok enyhén elszíneződtek. Könyvtári könyv volt.

Állapot: Közepes
1.880 Ft
750 ,-Ft 60
11 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Olvasás, megértés Olvasás, megértés Olvasás, megértés Olvasás, megértés

A lapélek enyhén foltosak, a borító kissé kopottas, megtört. Könyvtári könyv volt.

Állapot:
1.880 Ft
940 ,-Ft 50
14 pont kapható
Kosárba