Előszó | 9 |
Olvasásszociológia | |
Józsa Péter - Jacques Leenhardt: Az olvasásszociológia rövid történeti áttekintése | 13 |
Jegyzetek | 20 |
Gereben Ferenc: Olvasók és nem olvasók | 22 |
Az írásbeliség hétköznapi formái | 22 |
Az olvasás peremvidékétől az olvasói elitig | 23 |
A sajtó- és könyvolvasás időbeli alakulása | 25 |
Az olvasást befolyásoló társadalmi-demográfiai tényezők | 28 |
Az olvasói és nem olvasói magatartás értékvilága | 35 |
Az olvasói érdeklődés változásai | 38 |
Jegyzetek | 40 |
Nagy Attila: A gyerekek és a fiatalok olvasási szokásai | 42 |
Vélekedések | 42 |
Tények(?) és tendenciák | 42 |
Szabadidő és olvasás | 43 |
Rétegspecifikus eltérések | 44 |
Infantizálódás | 45 |
Könyv- és könytárhasználat. Olvasmányok | 46 |
Versek | 50 |
Közvetítők | 52 |
Kitekintés | 53 |
Hivatkozott irodalom | 54 |
Gereben Ferenc: Az olvasmányok beszerzése; Könyvtárhasználati szokások | 55 |
Az olvasmányok beszerzési módja | 55 |
A könyvtári tagság | 55 |
Milyen könyvtáraknak tagjai | 62 |
A könyvtári szolgáltatások igénybevétele | 63 |
Jegyzetek | 64 |
Vidra Szabó Ferenc: Könyvtárak a rendszerváltás előtt és után | 65 |
Pápa: Jókai Mór Városi Könyvtár | 65 |
Esztergom: Babits Mihály Városi Könyvtár | 66 |
A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár IX. kerületi Főkönyvtára | 68 |
Orosháza: Városi Könyvtár | 70 |
Gereben Ferenc: Könyvtár- és könyvtároskép | 73 |
A felnőtt társadalom könyvtárképének változásai | 73 |
"A könyvtár olyan hely..." | 73 |
Az össztársadalmi könyvtárkép főbb sajátosságai | 77 |
"A könyvtáros olyan személy.." | 78 |
Jegyzetek | 85 |
Irodalmi művek befogadása | 87 |
Kamarás István: A Mester És Margarita magyarországi befogadása | 87 |
Jegyzetek | 97 |
Balázs József és Veijo Meri regényének befogadása | |
Leena Kirstina - Lőrincz Judit: Magyarországon és Finnországban | 99 |
Az elvárási horozont | 99 |
A regény elfogadtatása és elutasítása | 100 |
A regény kommunikatív szerepe | 102 |
A nemzeti önarckép és az irodalomolvasás | 102 |
Szimbolikus jelentések, intertextualitás | 103 |
Irodalomjegyzék (Válogatás az utóbbi évek olvasásszociológiai irodalmából) | 105 |
Olvasáslélektan | |
Robert S. Woodworth - Harold Schlossberg: Az olvasási készségről általánoslélektani megközelítésben | 108 |
Szemmozgások olvasás közben | 108 |
A terjedelem | 109 |
Az olvasási terjedelem, mint az érdeklődés függvénye | 110 |
Sajtóhibák és hibásan olvasott szavak | 110 |
Az indirekt látás szerepe az olvasásban | 111 |
A kifáradás | 112 |
A fixációk | 113 |
Hangos olvasás | 114 |
Csendes olvasás | 114 |
Szemmozgások gyakorlása | 115 |
Az olvasási kézség fejlődése | 116 |
Halász László: A mű pszichológiai elemzése | 118 |
Amire a cím és az első sorok felkészítenek | 119 |
Egyén és csoport | 119 |
Autoriter légkör. Érzelmi fertőzés | 120 |
Vezetők és vezetettek | 122 |
Egyéniség és valóságvesztés | 123 |
Önéletrajz - önlélekrajz? | 124 |
Bruno Bettelheim: A mese és a gyermek | 126 |
Harc az élet értelméért | 126 |
A mesék és a való élet | 129 |
Mérei Ferenc - V. Binét Ágnes: Életkori sajátosságok és olvasói igények | 135 |
A ráismerés öröme | 135 |
A vers | 136 |
Az illúzió feszültsége | 137 |
Minden minden lehet | 138 |
Ellentétek kedvelése | 139 |
Az ismétlés folyamatosságot és biztonságot ad | 140 |
Veszély - megmenekülés - kompenzálás | 141 |
A vágyteljesítés dinamikája | 141 |
Az "elvarázsolt tudat" | 142 |
Rendkívüli, csoda nélkül | 143 |
Ideálkeresés, érzelmesség | 143 |
Halász László: A műbefogadás pszichológiája | 146 |
Presztizs- és kontextushatás | 146 |
Értékrend és ízlés | 148 |
A megítélés zavarai | 150 |
Az egyéni ízlés következetlensége | 152 |
Személyiségjegyek és befogadás | 154 |
Az olvasó aktivitása | 156 |
Beleélés, azonosulás, analógiás ráismerés | 157 |
Hipotézisalkotás és első benyomás | 160 |
Az olvasó és a hős helyzete | 162 |
Képzeletbeli és valóság | 163 |
Irodalmi és tudományos mű | 166 |
A többértelműség következményei | 168 |
A figyelem két szintje | 169 |
Párhuzamos és sorozatos feldolgozás | 171 |
Emlékezés, sémaképzés és műbefogadás | 172 |
Érzelem és megismerés | 176 |
Elszegényesítés és gazdagodás | 177 |
Katarzis és műhatás | 180 |
A különböző személyiségdimenziók változtathatósága | 182 |
Bartos Éva: Biblioterápia a könyvtárosi munkában | 186 |
Egy kis lépéssel közelebb az emberekhez... | 188 |
Néha az ember telibe talál... | 189 |
Olvasáspedagógia | |
P. Kovács Imre: Hogyan olvasnak a magyar gyerekek? | 194 |
Szedlák Éva: Utak az olvasástanításban | 201 |
Hangoztató, elemző, összetevő módszer | 201 |
A globális módszer | 202 |
Nyelvi, irodalmi, kommunikációs program | 202 |
Intenzív-kombinált olvasástanítás | 203 |
Heurisztikus program | 203 |
Az olvasási kultúra közvetítői | |
A család | |
Az iskola | |
A könyvtár | |
Irodalom | 287 |