1.066.445

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hanglemezbarátok könyve

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Zeneműkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 243 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 17 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: A könyvet fekete-fehér fotók illusztrálják.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A lemezgyűjtők napról napra növekvő tábora bizonyosan nagy érdeklődéssel és haszonnal forgatja majd Oldal Gábor könyvét. A modern ember természetes és egészséges igénye, hogy ismerje és értse azokat a technikai eszközöket, amelyeket használ, amelyek örömet, élvezetet nyújtanak neki. A szerző tehát mindenekelőtt ismerteti a hangrögzítés megvalósulásának folyamatát, képekkel is illusztrálja a hanglemez és a magnofon történetét, majd rámutat e technikai vívmány jelentőségére, felhasználási lehetőségeire. Tanácsokat ad arra vonatkozólag, hogy miként használjuk a magnofont, hogyan tároljuk és milyen elvek szerint gyarapítsuk lemezgyűjteményünket. A zene iránt érdeklődő sok pénzt takaríthat meg, ha gyűjteményét nem ösztönösen, hanem tudatos válogatással állítja össze. Ebben is segíti Oldal Gábor könyve.

Tartalom

Bevezetés5
A hangrögzítés története
Az első próbálkozások7
Ch. Cros elméletben megoldja a hangrögzítés problémáját
Th. A. Edison
Megfigyelései és kísérletei, melyek a gyakorlatilag használható készülék megalkotásához vezettek
Az első fonográf
A készülék a nyilvánosság előtt
Edison elgondolásai a fonográf jövőjéről
Hogyan fogadta a közönség a fonográfot?
Bell és Tainter tökéltesítik a felvételi eljárást15
A grafofon
Első próbálkozások a hangrögzítés kereskedelmi értékesítésére
Az Észak-Amerikai Fonográf Társaság megalapítása
Kísérletek a hangrögzítő szerkezetek diktafonként való felhasználására
A fonográf szórakoztató eszközzé válik
A fonográf elterjedését akadályozó nehézségek
A felvételkészítés módja
A felvételek műsorösszetétele
A fonográf európai fogadtatása
A Pathé-testvérek megalapítják az európai fonográfipart
Emil Berliner kidolgozza korong alakú hanghordozóra történő hangfelvételi eljárást23
A gramofon
A hangrögzítés fejlődése tudatosan a tömegszórakoztatás gépesítésének irányába fordul
Eldridge R. Johnson műszaki újításai
Frank Seamon megszervezi a kereskedelmi értékesítést
Megkezdődik a versengés a fonográf és a gramofon között
Szabadalmi pereskedések a kétféle gép feltalálói között
A zonofon
Johnson tovább tökéletesíti a gramofont
A jogviták kiszélesednek
Johnson megalapítja a Victor Beszélőgép és Hanglemez Gyárat
A viaszlemez felvételi eljárásának bevezetése
A gramofon térhódítása Európában33
A Gramofon Társaság megalakul
Európában is megkezdődik a hanglemez-felvételezés
Hangfelvételi stúdió a századforduló idején
Megszületik a világ legismertebb védjegye, a "His Master's Voice"
A Gramofon és Írógép Vállalat megalapítása
A századforduló éveiben készült felvételek műsora
Megindul az első művészi célkitűzésű hanglemezsorozat, a "Red Seal"
Caruso első lemezszereplése39
A technikai érdekesség zeneszerszámmá alakul
A "Nemzetközi Zonofon Társaság" megalapítása
A Nemzetközi Beszélőgép társaság megalakul és piacra hozza a két oldalon bejátszott "Odeon" márkájú lemezeket
A gramofon külsőleg is átalakul s bútordarabbá válik
A művészi énekfelvételeken a zongorakíséretet felváltja a zenekar
A társasági táncdivat terjedése44
Az eddigi akusztikus hangfelvételi eljárás elavul47
A gépi hangközvetítés új eszköze, a rádió előtérbe hozza a hangvisszaadás minőségi javításának kérdését
A rádió és a gramofon egyesítésének első formái
Az elektromos hangfelvételi eljárás felé vezető első kísérletek
J. P. Macfield és munkatársai kidolgozzák az elektromos hanglemezfelvételi eljárást
A tökéletesebb lemezek jobb hangvisszaadású lejátszószerkezetet kívánnak
Az exponenciális hangvezető tölcsérrel ellátott gramofon
Az elektromos eljárást átveszi az ipar
Az első kereskedelmi forgalomba került elektromos felvételű hanglemezek
Az "Ortophonie victrola"
A gramofon végleges győzelme a fonográf felett
A Victor Társaság beolvad az RCA társaságba
A gazdasági világválság visszaveti a gramofon fejlődését a rádióval szembern
Az EMI megalakulása
A lemezgyűjtők tevékenysége és az előfizetéses lemezsorozatok megindulása
A hanglemez műtárgyjellegűvé válik
Az elektromos lemezjátszó megjelenése
A "High fidelity" mozgalom megindulása
A rádió és gramofon új szövetségre lép
A gramofonipar a II. világháború előtt és alatt59
A miniatűr hangszedők megjelenése
A hangfelvétel kifinomult technikai eljárássá fejlődik
Megindul a bérharc zenészek és a gramofonipar között
A J. C. Petrillo vezette gramofonsztrájk és sikeres befejezése
A II. világháború után meginduló új fejlődés63
A szocialista gramofonipar megjelenése a világpiacon
A mágneses hangrögzítés története
Poulsen "Telegraphon"-ja
A szalag alakú hanghordozóval dolgozó mágneses hangrögzítő szerkezetek kialakulása
A "Magnetophon" és szerepe a háború alatti rádiózás szolgálatában
A mágneses hangrögzítés a nagyközönség számára is hozzáférhetővé válik
A magnó és a gramofon versengése69
A hosszanjátszó hanglemez megteremtésére irányuló kísérletek
P. Goldmark és a mikrobarázdás hanglemez kidolgozása
A hosszanjátszó lemezek piacra kerülnek
A sebességháború és kiegyezéses befejezése
Visszaélés a High Fidelity nyújtotta lehetőségekkel
A magnó és a hanglemez közötti együttműködés75
A térhatású hangvisszaadás igénye
Az első kísérletek a sztereofonikus hangközvetítés megvalósítására
Sztereofónia a magnónál és a gramofonnál
A kétcsatornás hangközvetítés - a sztereo-lemez
A hangrögzítés fizikája
Az akusztika vázlatos fejlődése79
A rezgésről általában
Harmonikus rezgőmozgás
Színuszos hang, amplitudó, frekvencia
Rezgések összegeződése, lebegés, félhang vagy harmonikus zörejek
Csillapodó rezgések
Átmeneti állapotok be- és kirezgésnél
A rezgések terjedése
A fül és bonctani felépítése84
A hangérzet keletkezése
A fül hangosságérzékenysége
Hallásküszöb, fájdalomküszöb
Weber - Fechner törvény
A decibel és phon szintek
Az elfedés
A fül be- és kirezgési jelenségei
A hangélmény pszichológikus kialakulása89
A sztereofon hallás
Akusztikus távolságérzékelés
A vízszintes síkú irányhallás (lokalizáció)
A hangforrások közti távolság akusztikus becslése
A hangtér határsa92
A hang terjedése homogén térben
Hangjelenség észlelése a szabadban
Zárt terek hatása a hangjelenségre
Az utózengés és befolyásolása
Passzív és aktív hangelnyelők
A hangtér diffúzítása
A teremhang jelenése
A hangtér szerkezetétől független befolyásoló tényezők
A zaj
A hangenergia átalakítása más enegiaféleséggé95
A torzítás és fajtái: tranziens, harmonikus és kombinációs fiziológiás torzítás
A hangerősítés alaptípusai: mechanikus (elektromechanikus), mágneses, foto-optikus eljárás
Az elektroakusztika tárgya98
Elektroakusztikus átalakító szerkezetek
A mikrofon és fajtái
Elektromos hangerősítők
A hangszóró és fajtái
Az elektromechanikus hangrögzítés104
A hanghordozó szerepe
A hanghordozó mozgása gramofonnál
A szabványos fordulatszám és pontos betartásának jelentősége
A vágófej és vágótű
A hangbarázda és méretviszonyai
Normál, mikro, variábilis távolságú hangbarázda
A sebességamplitudó fogalma és jelentősége
A barázdában rögzített hang frekvenciaviszonyai
Az elektromágneses hangrögzítés elve111
Az előmágnesezés
A törlés
A hanghordozó mozgása és jelentősége mágneses hangrögzítő rendszereknél
A hangszalag anyaga és szerkezete
Az elektroakusztikus hanghordozók tömeges sokszorosítása115
A szalagsokszorosítás
A hanglemezkészítés technológiája
A felvételezés, a lemezvágás, a galvanikus másolat készítése, a lemezanyag, a lemezpréselés
A mágneses hangfelvétel reprodukálása
A "praeccho"
A hanglemez mechanikus megszólaltatása
Az elektromos hangszedő és fajtái: mágneses, dinamikus, kondenzátor, Piezoelektromos rendszerek
A lemezforgató szerkezet
A gramofontű régen és ma
A tű- és lemezkopás alakulása
A hangreprodukáló szerkezetek torzításai126
A lemezjátszó fej és kar berezgési jelenségei
A dübörgés
A tűzörej és okai
A barázda alakjából eredő torzítások
A hangkar vezetési torzítása
A hanglemez excentricitásának hatása
Hangreprodukáló berendezések felépítése, a külön egységekből álló és az egybeépített berendezés
Hangrögzítés és zeneművészet
A hangrögzítés hatása a zeneművészetre133
Őz ősfelvételek művészi jelentősége
A századforduló "könnyűzene" igénye
Szalonzenekar helyett fonográf
A közönségigény változása
Bettini és kezdeményezésének jelentősége
A "Pathé"-gyár operazseni felvételei
A művészi hangfelvétel megjelenése139
Tamagno hanglemezszereplése
Melba, Patti hangja gramofonlemezen
Az operaénekes a századforduló művészi életében
Az operaéneklés aranykora
A zenei előadóművészek kedvező állásfoglalása
Fonotípia
Az első kizárólag művészi célkitűzésű hanglemezgyár alapítása
A közönség ízlésváltozása
Az első teljes operafelvételek
Az énekes és hangszeres felvételek aránya a századfordulón147
A fejlődés nehézségei
A felvételkészítés problémái a század első negyedében
A korai zenekari felvételek és művészi jelentőségük
Rövidített és torzított zeneművek a hanglemezműsorokban
Az első csonkítatlen lemezfelvételek
Kétféle, komoly és konnyűzenei hanglemezvásárlóközönség eltérő műsorigényének problémái152
A tánczene tömegszükségleti cikké válik
A jazzfelvételek megjelenése
A passzív zenehallgatóból aktív zenélő válik
A hanglemez szerepe az egységes tánczenei világnyelv kialakulásában
A partitúrahű hangfelvételek sikere157
Üzleti és művészi szempontok ütközése a hanglemezműsorok kialakításában
Az operaénekes helyét a karmester foglalja el
Az első negyedszázad nagy karmestervirtuózainak lemezfelvétele
A lemezvásárló zeneértő szakközönséggé fejlődik
A stúdiókarmester: újfajta művészi feladat
Toscanini és Strokowski művészete hanglemezen
A hanglemez önálló zeneközlési formává válik165
Hanglemezszereplés régen és ma
A lemezszereplés és a nyilvános hangversenyfellépés különbségei
A tökéletes előadás veszlyei
Reprodukció vagy önálló zeneközlési forma-e a hanglemez?
Az elektronikus zene kapcsolata a hangrögzítéssel
Hangrögzítés a tudomány és a tanítás szolgálatában
Vikár Béla kezdeményezése: a hangrögzítés alkalmazása tudományos kutatásban172
A hangfeljegyés szerepe a zenefolklór születésében
A hangrögzítés jelentősége az akusztikai kutatásban
Az akusztikai dimenzió-áttétel s két fontos folyománya: az ismételhetőség és a tempóváltoztatás
Zenetörténeti kutatás és hangfeljegyzés
Hangrögzítés és nyelvészeti kutatás
A művészi és a tudományos célkitűzésű hangfelvétel ellentétes szempontjai178
A hangdokumentum
A hangmúzeum
Hangarchivum rádiótársaságok tulajdonában
A hangfeljegyzés alkalmazása az iskolai nyelvtanításban182
Felhasználásának két csoportja: alapvető jelentőségű és kiegészítő jellegű
Jelentősége idegen nyelvek tanításánál
Hanglemez az anyanyelv és az irodalom oktatásában
A verslemez
Hangrögzítés egyéb gyakorlati alkalmazása
Hangfelvétel szerepe a rádió műsorszerkezstésében
A rádióriport
Hangos reklám
Muzsikálás ismeretlen társakkal
Különleges célra szolgáló hanglemez
A diktafon
Hanglemezgyűjtés
A gyűjtőszenvedélyről általában189
A hanggyűjtés úttörői: Bettini és Mapleson
A hanggyűjtés két alaptípusa: lemezgyűjtés és hangvadászat
Hogyan válik valaki lemezgyűjtővé?192
Az alapgyűjtemény
A gyűjtés első lépése: a megfelelő lemez kiválasztása
A technikai és a mávészi értékelés különbsége
Régebbi felvételek felújítása, értékelése
A gyűjtés szempontjai197
A műfajgyűjtés
Előadógyűjtés
Énekes felvételek gyűjtése
Érdemes-e a régi lemezeket is gyűjteni?
Hanglemezes művészbibliográfia
A változatgyűjtés
A "Hi-fi-fan"
A hanglemezgyűjtés segédeszközei202
A gyűjtő szakmai tájékozását szolgáló eszközök
A katalógus, a szakfolyóirat, a diszkográfia
A legjelentősebb diszkográfiák
Milyen adatokat tartalmazzon a diszkográfia?
A hanggyűjtés technikája
A magnófelvétel és a hanglemez szerepe a korszerű hanggyűjtő technikában206
A hanglemez művészi és kereskedelmi értéke
Az értékelés kiindulópontja - a lemezcimke
Mit tartalmaz a szabványos lemezcimke?
A márka (védjegy) értékelése
A katalgus (azonossági) szám jelentősége gyűjtői szempontból
A BIEM (AWA-GEMA) rövidítés jelentése
A mtricaszám
A felvétel készítésének időpontja
A próbapréselés
A hangvadászat tárgyköre213
A hangvadászat technikája: a felvételkészítés, a szalagvágás (cuttering)
A hanggyűjtemény kezelése: védelem a por ellen217
A hanglemezek heles fordulatszámának beállítása
Sérült, törött hanglemezek javítása
Hanglemezek, hangszalagok tárolása
A gyűjtemény ktalógus, felvételnaplója
Hanglemezkereskedelem
A hanglemez mint különleges árucikk220
A kereskedelem árukészletének változása
A műsor bővülése
Az új művek lemezrevétele és az újra-felvételezés szükségessége
A hanglemez-szaküzlet jelentősége
A hanglemezterjesztés egyéb formái: az előfizetéses kiadvány (Society), a lemezklub
A Szovjetunió hanglemezterjesztési politikája
A hanglemez-propaganda feladata225
A lemezvásárlási kedv vizsgálata
A propagandanyomtatvány: a katalógus, a lemeztasak és a csomagolás
Hanglemez-propaganda a rádióműsorban
A hanglemez-vetélkedő
Fontosabb irodalom229
Képek forrásjegyuéke231
Függelék232
Javaslat egy közepes hanglemez-alapgyűjtemény összetételére)

Oldal Gábor

Oldal Gábor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Oldal Gábor könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Hanglemezbarátok könyve Hanglemezbarátok könyve Hanglemezbarátok könyve Hanglemezbarátok könyve Hanglemezbarátok könyve

A borító foltos.

Védőborító nélküli példány.

Állapot:
2.960 ,-Ft
24 pont kapható
Kosárba