Előszó
A technikai eszközök és különösképpen a digitális technika rohamos fejlődése folyamatos kihívást jelent az új módszerek alkalmazása iránt fogékony pedagógusoknak.
Jegyzetünkben arra törekszünk,...
Tovább
Előszó
A technikai eszközök és különösképpen a digitális technika rohamos fejlődése folyamatos kihívást jelent az új módszerek alkalmazása iránt fogékony pedagógusoknak.
Jegyzetünkben arra törekszünk, hogy útmutatást adjunk az oktatás technikai eszközökkel való támogatásához.
A jegyzet oktatástechnológiai része bemutatja, hogy milyen oktatási szituációkban érdemes technikai eszközöket használni és példákon keresztül érzékelteti az alkalmazási lehetőségek sokféleségét.
Ez a rész összefoglalja azokat az általános elveket is, amelyek figyelembe vétele mindenféle eszközös bemutatás során ajánlható (az írásvetítő fóliáktól a digitális technikával előállított szoftveres alkalmazásokig). Az oktatást segíteni képes technikai háttér gyors változása ugyanis nem, vagy csak kevéssé érinti a maradandó általános bemutatási szempontokat.
Az optikai és hangtechnikai eszközök egy jól körülhatárolható köre már évtizedek óta beépült a pedagógusok eszköztárába, ezek újabb változatainak ismertetése továbbra is az oktatástechnológiai képzés fontos feladata.
A jegyzet második része a multimédia területével foglalkozik. A multimédia tárgyköre az utóbbi években a digitális technika fejlődésével jelentősen megváltozott. A digitális képek, hangok és videók szerkesztése és különféle oktatást segítő szoftverekbe integrálása a számítógépes alkalmazásokkal vált lehetővé.
A számítógép a pedagógusok napi munkájának eszközévé vált, kézenfekvő tehát a lehetőségek minél tágabb kiaknázása. Az alkalmazások kipróbálásai izgalmas kalandokat kínálnak, hiszen egy-egy szoftver „műfajának" keretein belül is számtalan egyéni alkalmazás lehetséges, az alkotó fantázia és a pedagógiai tapasztalatok sajátos színeivel ötvözve.
Az elektronikus tananyagok virtuális tanulási környezetbe szervezése a tanulási források rendezett és folyamatos elérését biztosítja. A távoktatásban ma már szinte nélkülözhetetlen keretrendszerek az iskolai oktatásban is jól hasznosíthatók.
Vissza