1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Oktatásról és társadalompolitikáról

Tanulmányok

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A kötetben összegyűjtött tanulmányok sokféle témával foglalkoznak. Olvashatunk a társadalmi struktúrával kapcsolatos egyes kérdésekről, de vannak a munkaerő-helyzetet tárgyaló írások éppen úgy,... Tovább

Előszó

A kötetben összegyűjtött tanulmányok sokféle témával foglalkoznak. Olvashatunk a társadalmi struktúrával kapcsolatos egyes kérdésekről, de vannak a munkaerő-helyzetet tárgyaló írások éppen úgy, mint a szociálpolitika kérdéskörébe tartozó átfogóbb jellegű tanulmányok vagy akár egy-egy konkrét szociálpolitikai kutatásról szóló beszámoló. E sokféleségnek „történeti" okai vannak.
A Szociológiai Kutató Intézet Rétegződésszociológiai Osztálya az elmúlt több mint egy évtizedben a társadalmi struktúra különböző kérdéseit kutatta. Bekapcsolódott abba a 60-as évek első felében megindult és mind szélesebbé váló kutatássorozatba, amelynek az egyes kutatások felett álló és ugyanakkor azokat összefogó célja a mai magyar társadalom struktúrájának jobb megismerése volt.
Az osztályon folyó munkák több irányba ágaztak. A társadalmi struktúra kutatása számos elméleti kérdést vetett és vet fel, a kutatások haladtával régebbi kérdések is újjá formálódnak. Az elméleti problémák tisztázásának, továbbgondolásának igénye a munka mindvégig érvényesülő vonása volt. Ezen belül sokakat foglalkoztatnak olyan kérdések, amelyek a munka társadalmi szervezetéhez kapcsolódnak. A munkaszervezetnek, illetve az ezt generáló társadalmi viszonyoknak a struktúraformáló jelentősége olyan elméleti tézis, amelynek elméleti és empirikus igazolása részben még előttünk álló feladat. Az idekapcsolódó fogalmak tisztázása, jelenleginél jobb operacionalizálása e feladat fontos mozzanata. Az I. fejezet néhány tanulmánya ehhez a munkához kíván hozzájárulni.
A hazai struktúravizsgálatok a tények feltárásával, a múlthoz képest változó tartalmú és jelentőségű, de továbbra is strukturáló és strukturált társadalmi egyenlőtlenségek leírásával indultak. E leírások maguk is tovább gazdagíthatok és gazdagítandók - annál inkább, minthogy a tények maguk is változnak, a társadalmi-gazdasági fejlődés a rétegek meghatározóit, összetételét, egymáshoz való viszonyát folytonosan módosítja. A közölt tanulmányok jelentős részében ez az igény, azaz az eddigi leírások gazdagítása valamilyen módon kifejezésre jut.
A tények feltárása önmagában valamilyen - esetleg folytonosan változó - statikus struktúraképhez vezet el. Ezért már nem sokkal az első kutatások megindulása után az az igény is felmerült, hogy ismerjük meg, vagy ismerjük meg jobban azokat az intézményeket és mechanizmusokat, amelyek a struktúrát formálják, amelyeknek jelentős szerepük van vagy lehet az adott struktúra fenntartásában, vagy éppen változtatásában. így indultak meg a hetvenes évek elején a Rétegződésszociologiai osztály iskolára vonatkozó kutatásai, amelyeket más, az iskola szociológiájában érdekelt intézményekkel és kutatókkal együtt végzett. E vizsgálatok számos eredménye nyomtatásban megjelent - bár jónéhány részlet kiadatlan maradt. Vissza

Tartalom

Bevezetés 5
I. A munkával, munkamegosztással kapcsolatos szociológiai problémák 9
HAVASI Éva: A társadalmi-foglalkozási csoportok szociológiai alkalmazásának statisztikai hátteréről 11
GÁBOR László: A munkaerő-forgalom szabályozása 1950-1980 32
SÍK Endre: Munkacsere a mai magyar gazdaságban 36
BEREND Zsuzsa: Az utcaseprők munkaerő-piaci helyzete 42
II. Az iskola és óvoda szociológiai problémái 57
HÁBER Juciit: A művelődési esélyekről
GÁBOR László: Egy tesztvita. (Egy fejezet a magyar társadalom beiskolázásának történetéből c. dolgozatból) 63
TÁNCZOS Gábor: A szakmunkásképző intézetek pedagógusainak véleménye a tanulók néhány szociális problémájáról
GÁBOR Kálmán-HAMAR Anna: Az óvodák társadalmi rétegződése
DÁVID G. János: Meditáció az óvodavizsgálat által érintett kérdésekről 94
SZALAI Júlia: „Nem vagyunk merevek"... avagy az óvoda-ügy társadalmasítása 103
III. A szociálpolitika általános kérdésköréből 115
FARKAS István: A szociálpolitikai munkamegosztás jelenlegi helyzete 117
GYÖRGYI Zoltán: Az állami költségvetés kiadásainak alakulása 126
SZALAI Júlia: A szociálpolitika nyelve - amit kifejez és amit eltakar 135
IV. Tanulmányok a családpolitika köréből 155
BEREY Katalin: Az Országos Nép- és Családvédelmi Alap munkássága 1940-1944 157
FERGE Zsuzsa: Családpolitika - családgondozás 180
FERGE Zsuzsa: A gyermekes családok jövedelmi helyzetéről 193
SZALAI Júlia: Néhány adalék a gyermekvárással, szüléssel és a kisgyermekes családokkal kapcsolatos hazai szociálpolitika helyzetének elemzéséhez 215
ÉLTETŐ Ödön: A keresetek és a családi jövedelem kapcsolata 220
V. A segélyekről, segélyezettekről 235
HORVÁTH Ágota: Egy segély anatómiája. (Esettanulmány a rendszeres
nevelési segélyről) 237
A kiegészítő juttatások rendszerével kapcsolatos attitűdök Nagy-Britanniában. összeállította: GÁTI Tibor 311
Sz.-né szociális segélyezett, összeállította: SOLT Ottília 320
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Oktatásról és társadalompolitikáról Oktatásról és társadalompolitikáról

A gerinc töredezett, elszíneződött.

Állapot:
2.640 ,-Ft
13 pont kapható
Kosárba