Bevezetés | 11 |
A témaválasztás | 11 |
A rendi országgyűlés | 16 |
A források | 23 |
A művelődés és a nevelés fogalmának, szerepének korabeli értelmezése | 26 |
Az iskolák irányítása és fenntartása a reformkor elején | 33 |
A királyi jogkör | 33 |
A kormányszervek feladatai | 38 |
A katolikus iskolák | 43 |
A protestáns iskolák | 49 |
A görögkeleti iskolák | 55 |
A vármegyék, városok, községek szerepe | 56 |
Az iskolarendszer jellemzői | 59 |
Az egységes nevelési rendszer igénye | 65 |
A magyar oktatási nyelv és a magyar nyelv tanítása | 82 |
A nevelés és a tanulás joga | 114 |
A házi nevelés ellenőrzése | 114 |
Az iskolaválasztás szabadsága | 124 |
A külföldi tanulás lehetősége | 140 |
Az iskolai alapok és alapítványok kezelése, hasznosítása | 150 |
Az ausztriai alapítványok hazahozatala | 151 |
A magánalapítványok sorsa | 157 |
A tanulmányi alap igazgatása és felhasználása | 166 |
Az iskolai alapok országgyűlési ellenőrzése | 172 |
A görögkeleti egyház iskolai alapítványainak felülvizsgálása | 176 |
A pesti egyetem függetlensége és korszerűsítése | 187 |
A Ludovika Katonai Akadémia megnyitása | 204 |
A gazdasági szakiskolák létesítése | 221 |
Tengerhajózási iskolák állítása | 223 |
A reáltanodák és a műegyetem követelése | 225 |
Az Iparegyesület becikkelyezésének indítványa | 238 |
A gazdaképző intézet terve | 243 |
A művészeti szakképzés kifejlesztése | 251 |
A képzőművészeti akadémia ötlete | 251 |
A konzervatórium terve | 256 |
A népoktatás szervezése és felügyelete | 265 |
Népiskolák állítása | 267 |
Tanítóképző intézetek létesítése | 290 |
Leánynevelő intézetek terve | 298 |
Kisdedóvodák alapítása | 303 |
Izraelita tanodák | 308 |
A városi iskolák igazgatása | 317 |
A közoktatás központi támogatása és nemzeti irányítása | 328 |
A katolikus egyházi javak felhasználása | 329 |
Az országos pénztár terve | 339 |
Az állami költségvetés törvénybe iktatása | 344 |
A katolikus autonómia igénye | 348 |
A vallás- és közoktatásügyi minisztérium létrejötte és hatásköre | 356 |
Az oktatáspolitikai gondolkodás főbb jellemzői | 360 |
Az országgyűlési viták néhány sajátossága | 360 |
A nemzeti fejlődés és az oktatás | 363 |
A jelentősebb oktatáspolitikai irányzatok | 379 |
Az országgyűlési viták eredményei | 387 |
Források és irodalom | 391 |
Országgyűlési jegyzőkönyvek, naplók és iratok | 391 |
Felhasznált irodalom | 394 |
Mutatók | 417 |
Névmutató | 419 |
Földrajzi mutató | 422 |