1.067.073

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Oktatás-gazdaságtan és politika

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Zsigmond Király Főiskola
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 256 oldal
Sorozatcím: Zsigmond Király Főiskola tankönyvei
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ennek a könyvnek az célja, hogy áttekintést nyújtson az oktatás-gazdaságtan és az oktatáspolitika legfontosabb témaköreiről. Az oktatás-gazdaságtan témakörben megismerteti az olvasókat az ember és... Tovább

Előszó

Ennek a könyvnek az célja, hogy áttekintést nyújtson az oktatás-gazdaságtan és az oktatáspolitika legfontosabb témaköreiről. Az oktatás-gazdaságtan témakörben megismerteti az olvasókat az ember és az oktatás gazdasági szerepével foglalkozó közgazdasági nézetekkel, az oktatás szempontjából legfontosabb demográfiai tendenciákkal, továbbá az oktatás finanszírozásának elméleteivel, módszereivel és tendenciával, valamint a hazai oktatás demográfiai és gazdasági összefüggéseivel s végül az oktatástervezés elméletével. Az utolsó fejezet pedig az oktatáspolitikát tekinti át Bemutatva az oktatáspolitika céljait, és legfontosabb kihívásait, továbbá az oktatásirányítás központi, megyei és helyi feladatait és az oktatástervezés gyakorlatát.
A könyvet minden olyan olvasónak ajánljuk, aki továbbképzések keretében, vagy anélkül az oktatás gazdasági összefüggéseivel és irányításával foglalkozik, vagy azután érdeklődik. Vissza

Tartalom

1.1 Bevezetés...............................................................................4
1.2 A klasszikus közgazdászok és az emberi tőke elmélete......................7
1.3 Az emberi erőforrás fejlesztésének tervezésével foglalkozó elmélet.......12
1.4 Az oktatás hatékonyságával és finanszírozásával foglalkozó irányzatok....15
1.5 A szűrő elmélet.......................................................................18
1.6 Kétkedések az oktatás gazdasági szerepében..................................19
1.6.1 Az oktatás fogyasztása...........................................................20
1.6.2 A kollektív döntések elmélete..................................................21
1.6.3 A társadalmi hovatartozás újratermelése és a státuszverseny...............24
1.7 Záró gondolatok......................................................................21
1.8 Irodalom...........................26
2.1 Az oktatási kiadások terjedelme............................32
2.2 Ki miért fizeti az oktatást? .......................................37
2.2.1 Az egyének oktatási beruházási döntéseinek néhány sajátossága..........37
2.2.2 A vállalatok oktatási beruházása...................................38
2.2.3 Az állam oktatási befektetései....................................39
2.2.4 Hogyan fizesse az állam az oktatást - a kvázi piaci megoldások.............42
2.3 Közkiadás-politika......................................44
2.3.1 A közkiadás-politika változása a jóléti államokban...................44
2.3.2 A hazai közkiadás-politika - és az államháztartási reform...................45
2.4 A közoktatás és a szakképzés...................................50
2.4.1 Az oktatás fenntartói szerkezete...................................50
2.4.2 A hazai oktatási kiadások terjedelme..................................51
2.4.3 A közoktatás finanszírozása....................................52
2.4.4 A középfokú oktatás............................................55
2.4.5 Iskolarendszeren kívüli szakképzés...............................................57
2.4.6 A közoktatás néhány további jellemzője......................58
2.4.7 A közoktatás-finanszírozás fejlesztési lehetőségei........................60
2.5 Felsőfokú oktatás finanszírozása..........................................68
2.5.1 A felsőoktatás finanszírozásának tendenciái.......................70
2.5.2 A hazai felsőoktatás az államháztartás rendszerében....................83
2.5.3 A hazai felsőoktatás finanszírozás történelmi előzményei....................86
2.5.4 A finanszírozás néhány jellemzője...................87
2.5.5 A finanszírozás néhány további jellemzője.................................99
2.5.6 A normatív finanszírozás bevezetésének története a hazai felsőoktatásban.......101
2.6 Irodalom a fejezethez.....................................112
3.1 A hazai demográfiai folyamatok és az oktatási rendszer............................121
3.1.1 A hazai népesség előreszámítása..........................................121
3.1.1.1 A hazai népesség előreszámítás hipotézisei..................................121
3.1.1.2 A közepes scenárió jellemzői...............................................123
3.1.2 Az oktatási rendszer szempontjából meghatározó korcsoportok előreszámított adatai...........125
3.1.3 Nemzetközi kitekintés az oktatási rendszerek néhány strukturális és részvételi jellemzőire... 126
3.1.4 A demográfiai folyamatok várható hatása az egyes oktatási szintekre Magyarországon........131
3.1.4.1 Az óvoda...................................131
3.1.4.2 Alapfokú oktatás..................................134
3.1.4.2.1 Alsó tagozat.................................134
3.1.4.2.2 Felső tagozat.......................................135
3.1.4.2.3 Előreszámítás.....................................135
3.1.5 A középfokú oktatás..............................139
3.1.5.1 A középfokú továbbtanulás várható hazai alakulása..................139
3.1.5.2 A demográfiai változások várható hatása a középfokú oktatásra....... 145
3.1.6 A felsőoktatás.................................................146
3.1.6.1 A jelentkezettek és felvettek száma.......................148
3.1.6.2 A felsőoktatás nappali tagozatára jelentkezők számának várható alakulása...............149
3.1.6.3 A cigány tanulók felsőoktatási továbbtanulása......................150
3.1.6.4 A felsőoktatással kapcsolatos néhány oktatáspolitikai megállapítás.........152
3.2 A hazai oktatás problémái.............................153
3 2.1 Iskolázottság és „túlképzés".......................153
3 2.2 Munkaerő-piaci egyensúly - túlképzés..............154
3 2.3 Magyarország oktatása a nemzetközi összehasonlítás tükrében................160
3-2.4 A hazai oktatás minősége....................164
3 2.5 A minőség meghatározó tényezője a pedagógus.............................165
3.2.5.1 Pedagógus kizsákmányolás.............................................. 166
3.2.5.2 A felsőoktatás minősége és az oktatók bérezése............................167
3 2.6 A gazdasági illeszkedés problémái..................170
3.2.6.1 A középfokú oktatás.....................................170
3.2.6.2 Iskolarendszeren kívüli szakképzés..........................171
3.2.6.3 Felsőoktatás...........................................................172
3.2.6.3.1 A felsőoktatás jogszabályi környezete................................172
3.2.6.3.2 A felsőoktatás képzési szerkezetének alakulása..............................173
A-A vertikális szerkezet............................174
B. - A horizontális szerkezet problémái.....................................................175
3.3 Felhasznált irodalom......................................................177
4.1 A gazdaság fejlődésének összefüggése a munkahelyi, foglalkozási és képzettségi
struktúrával............................................................................184
4.1.1 A gazdaság szektorok arányainak változása..............186
4.1.2 A foglalkozási struktúrák változása............................................................... 189
4.1.2.1 A foglalkozásai főcsoportok arányainak alakulása................189
4.1.2.2 A szakszemélyzet kategória részletezése......................... 192
4.1.3 A foglalkozási struktúrák változásából levonható következtetések............ 194
4.2 A gazdasági fejlődés és az oktatáspolitika összefüggésének modell-szerű leírása..195
4.2.1 A modell elemei......................................195
4.2.2 A munkaerő és az oktatás tervezésének modellje............................196
4.2.2.1 A munkaerő kereslet............................................196
4.2.2.2 A munkaerő kínálat...................198
4.2.2.3 Az oktatási modell.......................198
4.2.2.4 A kereslet és a kínálat összhangja......................................................... 198
4.3 Az oktatástervezés „szocio-ökonómiai" módszertana.............. 199
4.3.1 Az oktatás szocio-ökonómiai tervezésnek tartalma.....................................199
4.3.2 Alternatív forgatókönyvek és tervezési variánsok...............................202
4.3.3 A prognózis kidolgozásának főbb fázisai.............................................202
4.3.4 A különböző időtávú tervezés rendszere....................................205
4.4 Felhasznált irodalom.................................................................................206
5.2 Az oktatáspolitika céljai................................................................................213
5.2.1 Igazságosság, méltányosság és esélyegyenlőség.......................213
5.2.2 Társadalmi kohézió..................................................................................215
5.2.3 Minőség................................................................................................216
5.2.4 Gazdaságosság, eredményesség és hatékonyság..................219
5.2.5 Szabadság és választhatóság...................................................................... 220
5.2.6 Átláthatóság és elszámoltathatóság............................................................... 221
5.2.7 Kiszámíthatóság, stabilitás - adaptivitás, alkalmazkodó képesség.......... 222
5.3 Oktatáspolitikai kihívások........................................................................... 223
5.3.1 Globalizáció és integráció......................................................................... 223
5.3.2 Az oktatás expanziója.............................................................................. 225
5.3.3 A gazdaság igényei................................................................................. 226
5.3.4 A felnőttképzés, élethosszig tartó képzés........................................................ 227
5.4 Az oktatáspolitika legfontosabb területei............................ 228
5.4.1 Az oktatásirányítás központi, megyei és helyi feladatai.................. 228
5.4.1.1 Az országos szintű felelősség........................................ 229
5.4.1.2 A területi felelősség rendszere.................................. 231
5.4.1.2.1 A megyei önkormányzatok.............................................................. 231
5.4.1.2.2 Az állami közigazgatás területi szervei................................................ 231
5.4.1.3 A helyi (települési) szintű felelősség...................................... 232
5.4.1.4 Az intézményi szintű felelősség................................... 233
5.4.2 Oktatástervezés...................................................................................... 234
5.4.2.1 A közoktatás irányítása és tervezése............................. 234
5.4.2.1.1 Az állami tervezés........................................................................ 235
5.4.2.1.2 Területi tervezés........................................................................... 236
¦ 5.4.2.1.3 Helyi tervezés.............................................................................. 237
5.4.2.1.4 Intézményi szintű tervezés............................................................... 239
5.4.2.2 Felsőoktatás irányítás és tervezés............................... 239
5.4.2.2.1 Központi tervezés......................................................................... 239
K 5.4.2.2.2 Területi tervezés........................................................................... 242
5.4.2.2.3 Intézményi tervezés....................................................................... 243
Az oktatáspolitika aktorai........................................................................... 243
A hazai közoktatás-politika néhány fontosabb elmozdulásai a 90-es évek végén.......... 245
Felhasznált irodalom................................................................................. 249

Polónyi István

Polónyi István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Polónyi István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem