Előszó
Az elmúlt tanévben az emberiség őstörténetével ismerkedhettetek meg. Mivel e legrégebbi korszakból csak tárgyi leletek maradtak fenn, csupán a régészek által feltárt eredményekkel foglalkoztatok. Az idei tanév azzal kezdődik, hogy a világ első írástudó népeiről, a sumerekről és az egyiptomiakról tanultok. A történelemnek azt a nagy korszakát, amely e két nép kultúrájának kialakulásával veszi kezdetét, ókornak nevezzük. A földművelés elterjedése, az írás tudományának megismerése rendkívüli módon felgyorsította az emberi kultúra fejlődését. Létrejöttek az első városok, kialakultak az első államok és birodalmak. Az ókor hatalmas építményei, például a piramisok, azt bizonyítják, hogy az emberi munka szervezettsége magas színvonalúvá vált. A művészetek és a tudományok eredete is erre a korra nyúlik vissza.
Biztos vagyok benne, hogy az ókori Keleten született ősi civilizációk különlegességei, az antik görögség és a Római Birodalom történelmének fordulatokban gazdag eseményei sok érdekességgel fognak szolgálni számotokra. A munkafüzet készítése közben igyekeztem minél több példát összegyűjteni arról is, hogy miként sikerült a tudósoknak feltárni e több ezer éves civilizációk titkait.
Néhány szót most a kezetekben tartott taneszközökről. Az egyes témák megismerésének legfőbb eszköze a munkafüzet lesz. Az ebben található írásos emlékek, ismertető szövegek, képek, térképek részleteinek megfigyelésével, feldolgozásával lépésről lépésre magatok tárhatjátok fel az ókori civilizációk sajátosságait. A fejezet elején elolvashatjátok, hogy milyen típusú feladatokat kell majd elvégeznetek a történelmi vizsgálódás közben. Azt is megtaláljátok a munkafüzetben, hogy milyen könyvekből származnak a feladatokhoz tartozó szövegek és képek. A tankönyv arra szolgál, hogy az egyes témák részletes feldolgozása előtt gyorsan tájékozódni tudjatok arról, hogy miről is lesz szó abban a fejezetben. Egy rövid bevezető és néhány gondolkodtató kérdés segíti ezt elő. Az utóbbiakat Kupaktanács címmel találjátok meg a fejezetek elején. Azt szeretnénk, ha ezeket a kérdéseket először kisebb, 4-5 fős csoportokban vitatnátok meg, utána pedig bemutatnátok egymásnak azt, amire közösen jutottatok. A tankönyv legfőbb feladata az, hogy a munkafüzet segítségével mozaikszerűen megismerhető ismereteket szövegszerűen összefoglalva is elolvashassátok és megerősíthessétek. Az egyes fejezetek lezáró kérdések és feladatok megoldásával ellenőrizhetitek a tanultak elsajátításának eredményességét.
E rövid bevezetőben köszönetemet fejezem ki törökbálinti tanítványaimnak. A közöttük átélt tapasztalataim: kíváncsi érdeklődésük, okos és ötletes feladatmegoldásaik, a tanulás során mutatott lelkesedésük serkentett a leginkább arra, hogy az ókori civilizációk című tankönyvet és munkafüzetet elkészítsem. Végezetül mindnyájatoknak eredményes és élményekben gazdag tanulást kívánok!
Vissza