1. kötet | |
Bevezetés a programozásba | 1 |
A számítógép és a szoftver | 3 |
Objektum, adat, program | 3 |
Programozási nyelv | 5 |
A program szerkesztése, fordítása, futtatása | 11 |
A szoftverek osztályozása | 14 |
Szoftverkrízis | 15 |
A szoftver minőségének jellemzői | 17 |
Moduláris programozás | 18 |
Módszertanok | 20 |
Tesztkérdések | 21 |
Adat, algoritmus | 23 |
Az algoritmus fogalma | 23 |
Változó, típus | 25 |
Tevékenységdiagram | 27 |
Pszeudokód | 33 |
Az algoritmus tulajdonságai | 39 |
Tesztkérdések | 40 |
Feladatok | 41 |
A szoftver fejlesztése | 43 |
A szoftverfejlesztés alkotómunka | 43 |
Az Egységesített Eljárás | 44 |
Követelményfeltárás | 50 |
Analízis | 50 |
Tervezés | 51 |
Implementálás (kódolás) | 51 |
Tesztelés | 52 |
Dokumentálás | 53 |
Tesztkérdések | 54 |
Objektumorientált paradigma | 55 |
Mitől objektumorientált egy program? | 57 |
A valós világ modellezése | 57 |
Az objektumorientált program főbb jellemzői | 59 |
Tesztkérdések | 66 |
Objektum, osztály | 67 |
Az objektum | 67 |
Az objektum állapota | 69 |
Az objektum azonossága | 70 |
Osztály, példány | 70 |
Kliens üzen a szervernek | 70 |
Objektum létrehozása, inicializálása | 73 |
Példányváltozó, példánymetódus | 74 |
Osztályváltozó, osztálymetódus | 79 |
Bezárás, az információ elrejtése | 81 |
A kód újrafelhasználása | 82 |
Objektumok, osztályok sztereotípusai | 83 |
Tesztkérdések | 84 |
Feladatok | 84 |
Társítási kapcsolatok | 85 |
Objektumok közötti társítási kapcsolatok | 85 |
Osztályok közötti társítási kapcsolatok | 89 |
A társítási kapcsolat megvalósítása | 94 |
Tesztkérdések | 98 |
Feladatok | 99 |
Öröklődés | 101 |
Az öröklődés fogalma, szabályai | 101 |
Az utód osztály példányának adatai és a küldhető üzenetek | 105 |
Egyszeres, többszörös öröklődés | 106 |
Az interfész fogalma | 106 |
Láthatóság (hozzáférési mód, védelem) | 108 |
Tesztkérdések | 110 |
Egyszerű OO terv - Esettanulmány | 111 |
A fogalmak tisztázása | 111 |
Gyuszi játéka - fejlesztési dokumentáció | 120 |
Tesztkérdések | 129 |
Java környezet | |
Fejlesztési környezet - első programunk | 133 |
A JBuilder letöltése, indítása | 134 |
A könyv melléklete | 134 |
A JBuilder alkalmazás böngészője | 136 |
JBuilder-projekt fordítása, futtatása | 139 |
Önálló program fordítása, futtatása | 140 |
A javalib könyvtár konfigurálása | 144 |
A javaprog projekt létrehozása | 146 |
Mintaprogram - hurrá | 149 |
A JBuilder szövegszerkesztője | 151 |
JDK - Java Fejlesztői Készlet | 153 |
Az API csomagstruktúrája | 159 |
Fordítás és futtatás több osztály esetén | 161 |
Integrált fejlesztői környezetek | 163 |
Tesztkérdések | 165 |
Feladatok | 167 |
A Java nyelvről | 169 |
Az OO programozási nyelvek térhódítása | 169 |
A Java nyelv története | 172 |
Az Internet, A World Wide Web és a Java | 173 |
A Java nyelv jellemzői | 176 |
Tesztkérdések | 177 |
Java programozási alapok | 179 |
Alapfogalmak | 181 |
Mintaprogram - krumpli | 181 |
ASCII és unikód karakterek | 183 |
A program alkotóelemei | 185 |
Változó, típus | 192 |
Primitív típusok | 195 |
A forrásprogram szerkezete | 197 |
Metódushívás (üzenet) | 201 |
Értékadó utasítás | 203 |
Adatok bevitele a konzolról | 204 |
Megjelenítés a konzolon | 206 |
Tesztkérdések | 209 |
Feladatok | 211 |
Kifejezések, értékadás | 213 |
A kifejezés alkotóelemei | 213 |
Operátorok | 215 |
Típuskonverziók | 221 |
Értékadás, értékadási kompatibilitás | 223 |
Kifejezések kiértékelése - példák | 226 |
Feltétel | 227 |
Paraméterátadás, túlterhelt metódusok | 229 |
java.lang.Math osztály | 231 |
Tesztkérdések | 233 |
Feladatok | 235 |
Szelekcik | 237 |
Egyágú szelekció - if | 237 |
Kétágú szelekció - if...else | 240 |
Egymásba ágyazott szelekciók | 241 |
Többágú szelekciók - else if és switch | 243 |
Független feltételek vizsgálata | 247 |
Tesztkérdések | 248 |
Feladatok | 250 |
Iterációk | 251 |
Elöltesztelő ciklus - while | 251 |
Hátultesztelő ciklus - do while | 253 |
Léptető ciklus - for | 256 |
Ciklusok egymásba ágyazása, kiugrás a ciklusból | 260 |
Adatok feldolgozása végjelig | 264 |
Megszámlálás | 266 |
Összegzés, átlagszámítás | 267 |
Minimum- és maximumkiválasztás | 268 |
Menükészítés | 270 |
Tesztkérdések | 271 |
Feladatok | 272 |
Metódusok írása | 277 |
A metódus fogalma, szintaktikája | 277 |
Paraméterátadás | 283 |
Visszatérés a metódusból | 285 |
Metódusok túlterhelése | 286 |
Lokális változók | 289 |
Néhány példa | 290 |
Hogyan tervezzük meg metódusainkat? | 292 |
Tesztkérdések | 294 |
Feladatok | 296 |
Osztályok használata, készítése | 299 |
Objektumok, karakterláncok, csomagolók | 301 |
A fejezet osztályainak rendszerezése | 301 |
Primitív típus - referenciatípus | 304 |
Objektum létrehozása, deklarálása | 304 |
Értékadás az objektumok körében | 305 |
Az objektumok élete, automatikus szemétgyűjtés | 308 |
String osztály | 309 |
StringBuffer osztály | 316 |
Objektum átadása paraméterként | 322 |
Primitív típusok csomagolása | 325 |
StringTokenizer osztály | 329 |
Tesztkérdések | 332 |
Feladatok | 333 |
Osztály készítése | 337 |
OO paradigma - emlékeztető | 337 |
Első mintaprogram - raktárprogram | 339 |
Második mintaprogram - Bank és "jószerencse" | 345 |
Az osztály felépítése, az osztály deklarációi | 351 |
Osztálytag, példánytag | 353 |
Azonosító, hivatkozási kör, takarás | 357 |
Változók alapértelmezés szerinti kezdeti értékei | 357 |
A this objektumreferencia | 357 |
Konstruktorok | 358 |
Inicializálók | 360 |
Tesztkérdések | 363 |
Feladatok | 364 |
Konténerek | 367 |
Tömbök | 369 |
A tömb általános fogalma | 369 |
Egydimenziós tömb | 372 |
A tömb szekvenciális feldolgozása | 377 |
Gyűjtés | 379 |
Kétdimenziós tömb | 385 |
Többdimenziós tömb | 390 |
A tömb átadása paraméterként | 392 |
A program paraméterei | 395 |
Feladat - Szavazatkiértékelés | 395 |
Tesztkérdések | 399 |
Feladatok | 399 |
Rendezés, keresés, karbantartás | 405 |
Rendezés | 406 |
Keresés | 408 |
Karbantartás | 411 |
Primitív elemek rendezése, keresése | 415 |
String objektumok rendezése, keresése | 420 |
Saját osztályú objektumok rendezése, keresése | 423 |
Szövegek rendezett karbantartása | 429 |
Tesztkérdések | 433 |
Feladatok | 434 |
A Vector és a Collections osztály | 437 |
A konténer funkció általában | 437 |
Vector osztály | 439 |
Az equals metódus szerepe | 446 |
A konténer elhagyása az UML diagramról | 452 |
Interfészek - Collections, List, Comparable | 452 |
Collections osztály | 456 |
Feladat - Nobel díjasok | 463 |
Feladat - Városok | 467 |
Feladat - Autóeladás | 470 |
Tesztkérdések | 475 |
Feladat | 476 |
Függelék | 479 |
A tesztkérdések megoldásai | 481 |
Irodalomjegyzék | 483 |
Tárgymutató | 485 |
II. kötet | |
Objektumorientált technikák | |
Csomagolás, projektkezelés | 3 |
Csomagolás | 3 |
Java fordítóprogram | 10 |
Projektkezelés JBuilderben | 13 |
Futtatható JAR fájl készítése | 18 |
Tesztkérdések | 21 |
Feladatok | 22 |
Öröklődés | 23 |
Az öröklődés fogalma | 23 |
Mintafeladat - Hengerprogram | 26 |
Az objektumreferencia statikus és dinamikus típusa | 35 |
Az utódosztály adatai és kapcsolatai | 39 |
Metódus felülírása, dinamikus és statikus kötés | 42 |
this és super referenciák | 45 |
this és super konstruktorok - konstruktorok láncolása | 46 |
Polimorfizmus | 48 |
Absztrakt metódus, absztrakt osztály | 49 |
Láthatóság | 54 |
Összefoglalás - metódusok nyomkövetése | 55 |
Tesztkérdések | 57 |
Feladatok | 59 |
Interfészek, belső osztályok | 61 |
Interfész | 61 |
Belső osztály | 67 |
Névtelen osztály | 71 |
Tesztkérdések | 75 |
Feladatok | 77 |
Kivételkezelés | 77 |
Kivételek, hibák | 77 |
Kivételek keletkezése és szándékos kiváltása - throw | 81 |
A kivétel továbbadása - throws | 86 |
A kivétel elkapása, lekezelése | 88 |
Saját kivételek használata | 91 |
Tesztkérdések | 93 |
Feladatok | 94 |
Grafikus felhasználói interfész | 95 |
A felhasználói interfész felépítése | 97 |
Kompenensek és azok tulajdonosi hierarchiája | 98 |
AWT és Swing osztályhierarchia | 102 |
Swing mintaprogram | 106 |
Jellemzők | 112 |
Pont, méret, téglalap | 112 |
Koordinátarendszer | 115 |
Szín, betű | 117 |
Az absztrakt JComponent osztály | 121 |
Container osztály | 126 |
java.awt.Window osztály | 128 |
JFrame osztály | 129 |
Tesztkérdések | 131 |
Feladatok | 132 |
Elrendezésmenedzserek | 135 |
Az elrendezésmenedzserek tulajdonságai | 135 |
FlowLayout - sorfolytonos elrendezés | 138 |
GridLayout - rácsos elrendezés | 140 |
BorderLayout - határmenti elrendezés | 142 |
JPanel, az összefogó konténer | 144 |
Tesztkérdések | 147 |
Feladatok | 148 |
Eseményvezérelt programozás | 151 |
Mintaprogarm | 151 |
Eseményosztályok | 154 |
Alacsony és magas szintű események | 157 |
Eseménydelegációs modell | 160 |
Feladatok | 163 |
Eseményadapterek | 169 |
Tesztkérdések | 172 |
Feladatok | 173 |
Swing komponensek | 175 |
Swing konstansok | 176 |
Címke - JLabel | 177 |
A gombok őse | 180 |
Nyomógomb | 181 |
Jelölőmező | 186 |
Rádiógomb | 189 |
Kombinált lista | 192 |
MVC modell, dokumentumkezelés | 195 |
A szövegek őse | 198 |
Szövegmező | 199 |
Szövegterület | 202 |
Lista | 206 |
Görgetősáv | 213 |
Menüsor | 217 |
Ablak | 222 |
Dialógusablak | 223 |
Időzítő | 232 |
Tesztkérdések | 234 |
Feladatok | 236 |
Grafika, képek | 241 |
Rajzolás | 241 |
Mintaprogram | 244 |
Graphics osztály | 246 |
Sokszög rajzolása | 250 |
Képek - absztrakt Image osztály | 253 |
Tesztkérdések | 259 |
Feladatok | 260 |
Alacsony szintű események | 263 |
Az alacsony szintű események osztályhierarchiája | 263 |
Komponensesemény | 265 |
Fókuszesemény | 267 |
Billentyűesemény | 275 |
Egéresemény | 283 |
Tesztkérdések | 293 |
Feladatok | 294 |
Belső eseménykezelés, komponensgyártás | 297 |
Esemény keletkezése és életútja | 297 |
Események feldolgozása | 301 |
Komponensgyártás - feladatok | 306 |
Tesztkérdések | 312 |
Feladatok | 313 |
Állománykezelés | 315 |
Állományok, bejegyzések | 317 |
A java.io csomag | 317 |
Útvonalak | 319 |
File osztály | 321 |
Állományműveletek | 327 |
Szűrés -FilenameFilter interfész | 329 |
Fájldialógus - JFileChooser | 331 |
Könyvtár felderítése rekurzióval | 336 |
Tesztkérdések | 338 |
Feladatok | 339 |
Folyamatok | 341 |
A folyam fogalma | 341 |
Bájtfolyam | 345 |
Karakterfolyam, szöveges állomány | 351 |
Adatfolyam | 358 |
Pufferező folyam | 362 |
Objektumfolyam | 365 |
Tesztkérdések | 376 |
Feladatok | 376 |
Véletlen elérésű állományok | 379 |
RandomAccessFile osztály | 379 |
Feladat - címjegyzék | 384 |
Tesztkérdések | 395 |
Feladatok | 395 |
Vegyes technológiák | 397 |
Rekurzió | 399 |
A teljes indukció elve | 399 |
Rekurzív feladat | 400 |
A rekurzió megállítása | 402 |
Feladat - Hanoi tornyai | 405 |
Feladat - Gyorsrendezés | 408 |
Tesztkérdések | 410 |
Feladatok | 410 |
Nyomtatás | 413 |
A nyomtatás technikája | 413 |
Mintaprogram - PrintHello | 416 |
Printable interfész, PrinterJob osztály | 417 |
Lapformázás - PageFormat osztály | 420 |
Megjelenítés és nyomtatás | 425 |
Tesztkérdések | 427 |
Feladatok | 428 |
Hasznos osztályok | 431 |
Időpont | 431 |
Környezet | 434 |
Időeltolás | 436 |
Naptár | 438 |
Dátumformázás | 442 |
Számformázás | 442 |
Hanglejátszás | 445 |
Megfigyelés | 450 |
Klónozás | 455 |
Rendszerjellemzők | 360 |
Külső program futtatása | 462 |
Tesztkérdések | 464 |
Feladatok | 465 |
Adatszerkezetek, kollekciók | 467 |
Klasszikus adatszerkezetek | 469 |
Az adatszerkezetek rendszerezése | 469 |
Absztrakt tárolók | 474 |
Tömb | 479 |
Tábla | 480 |
Verem | 483 |
Sor | 484 |
Fa | 485 |
Irányított gráf, hálózat | 489 |
Tesztkérdések | 492 |
Feladatok | 493 |
Kollekció keretrendszer | 495 |
A kollekció keretrendszer felépítése | 496 |
Collection interfész és leszármazottai | 498 |
HashSet osztály - hasítási technika | 502 |
TreeSet osztály - Comparator | 511 |
Iterátor | 514 |
A List interfész implementációi | 517 |
Map interfész és leszármazottai | 519 |
HashMap osztály | 521 |
TreeMap osztály | 522 |
Tesztkérdések | 523 |
Feladatok | 524 |
Függelék | |
A tesztkérdések megoldásai | 527 |
Irodalomjegyzék | 529 |
Tárgymutató | 531 |