A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
A kezdet alapos elméleti ismeretek birtokában is nehéz I Visszaemlékezve az első munkákra a gyakorlott fejlesztők tudják, hogy komoly kihívással kell szembenézni, hiszen nagyon összetett, széleskörű, több tudományterületet is átfogó ismeretekre, rendszerszemléletű megközelítésre, absztrakciós készségre van szükség, csapatmunkában, másokkal (felhasználók, fejlesztőtársak) „szót értve" és együttműködve kell tudni dolgozni. Vajon hogyan lehet hozzákezdeni egy fejlesztési projekthez, hogyan kell elindítani egy fejlesztési munkát, milyen lépések szerint kell haladni, mit kell tenni, amikor egy megbízó az informatikus szakemberekhez fordul segítségért? Ilyen és számos hasonló kérdés merül fel, amelyre bizony valójában csak sokéves tapasztalat adja meg a választ.
Vajon hogyan tudnak a gyakorlott, szakterületi és informatikai ismeretekkel rendelkező elemzők, tervezők, programozókés egyéb informatikai munkatársak segíteni a kezdőknek? Milyen példát tudnak mutatni, ami mintaként szolgálhat...
Tovább
Fülszöveg
A kezdet alapos elméleti ismeretek birtokában is nehéz I Visszaemlékezve az első munkákra a gyakorlott fejlesztők tudják, hogy komoly kihívással kell szembenézni, hiszen nagyon összetett, széleskörű, több tudományterületet is átfogó ismeretekre, rendszerszemléletű megközelítésre, absztrakciós készségre van szükség, csapatmunkában, másokkal (felhasználók, fejlesztőtársak) „szót értve" és együttműködve kell tudni dolgozni. Vajon hogyan lehet hozzákezdeni egy fejlesztési projekthez, hogyan kell elindítani egy fejlesztési munkát, milyen lépések szerint kell haladni, mit kell tenni, amikor egy megbízó az informatikus szakemberekhez fordul segítségért? Ilyen és számos hasonló kérdés merül fel, amelyre bizony valójában csak sokéves tapasztalat adja meg a választ.
Vajon hogyan tudnak a gyakorlott, szakterületi és informatikai ismeretekkel rendelkező elemzők, tervezők, programozókés egyéb informatikai munkatársak segíteni a kezdőknek? Milyen példát tudnak mutatni, ami mintaként szolgálhat egy fejlesztési folyamatban? Sajnos sem a hazai szakirodalomban, sem pedig az angolszász nyelvterületen nincsenek olyan anyagok, amelyek útmutatóul szolgálnának, és egy teljes fejlesztési esettanulmánnyal segítenék a kezdőket, vagy az új, objektumorientált szemléletre átállókat.
Ezek a gondolatok vezérelték a szerzőket egy esettanulmány kidolgozásában, és egy, a CASE eszközök jelentőségét is tárgyaló, a Rose eszközt részletesen bemutató szakkönyv elkészítésében. A fejlesztéshez választott téma egy Olimpia szervezési és lebonyolítási munkáját támogató informatikai rendszer kifejlesztése, amely aktuális és sok vonatkozásban mindenki által ismert folyamat. Az esettanulmány a teljes életciklust végigkövetve mutatja be egy alkalmazás-csomag kifejlesztésének folyamatát, problémákat vet fel, megoldásokat mérlegel és indokol. Az Olvasó nem fog unatkozni, ha a jelen szakkönyvet tanulmányozva szeretné elsajátítani a fejlesztéshez szükséges gyakorlati ismereteket, hiszen az esettanulmány fejlesztésében résztvevők hagytak munkát az Olvasónak is. Ez azt jelenti, hogy számos esetben ajánlásokat tesznek a szakkönyvben nem részletezett elemek kidolgozására, a bemutatott minta átgondolására és az együttműködésre. A szerzők azzal is segíteni kívánják az Olvasót, hogy a tovább-lépéshez egy levelezési listát nyitnak, amelyben a felmerült kérdésekre válaszolva, vagy akár egymással vitatkozva mintegy kiegészítik a fejlesztési eredményeket.
Vissza
Tartalom
1. DÖNTÉS A FEJLESZTENDŐ PROBLÉMÁRÓL 7
1.1. Témaválasztás 7
1.2. Az olimpiai célok megvalósítása 8
1.3. Az olimpiai rendszer reformja 9
1.3.1. Egységes, moduláris keretrendszer 10
1.3.2. Interfészek, információ-elrejtés 10
1.3.3. A szimbólumok szerepe a tervezésben 11
1.3.4. Egyéb aspektusok 12
2. AZ AUTOMATIZÁLÁS SZEREPE A FEJLESZTÉSBEN 13
2.1. A fejlesztési támogatás 14
2.2. CASE rendszerek 16
2.2.1. CASE: osztályozásjellemzés 17
2.2.1.1. CASE kategóriák 17
Képességek 18
Az eszköz bonyolultsága 19
Fázisok támogatása 21
2.2.1.2. Integrált fejlesztőkörnyezet 23
2.2.1.3. CASE komponensek 25
Üzleti rendszerek modellezése 25
Elemzés/tervezés 26
Implementáció 26
Tesztelés 30
Karbantartás 31
Projektmenedzsment 32
2.2.2. Működés, szolgáltatások 33
2.2.3. Repository 36
A fejlesztési adatbázis 36
Repository szabványok 38
2.3. Néhány korszerű CASE eszköz 39
A BridgePoint Suite megoldás 41
A PTECH fejlesztőrendszer 42
ProxyDesigner 44
A COOL termékcsalád 45
A Paradigm Plus fejlesztőeszköz 46
System Architect 2001 47
Az Objectory fejlesztőeszköz 48
iUML: fejlesztőeszköz az ipar számára 50
A StP termékcsalád 51
A WithClass 2000 fejlesztőeszköz 53
Az ARIS termékcsalád 54
A Rational Family 58
2.4. A fejlesztőeszközök HASZNÁLATA 64
2.4.1. A módszertan és az eszköz összhangja 64
Támogatott fázisok, folyamatok 65
Egységesítési törekvések - a Rational Family 66
2.4.2. A CASE-alkalmazások hatékonysága 68
3. A Rational Rose 71
3.1. a rose kifejlesztése 72
3.1.1. A Rose sajátosságai és képességei 72
3.1.2. Rose-verziók 76
Rational Rose'98 76
Rational Rose'2000 77
Rational Rose'2001 77
3.2. a rose'2000 enterprise 78
3.2.1. A Rose alapját képező megoldások 78
3.2.2. A Rose modell-nézetei 80
A modell-nézetek viszonya 83
3.2.3. A Rose testreszabása 84
3.2.4. A Rose architektúrája 85
3.2.4.1. A Rose menürendszere 86
File 87
Edit 88
View 89
Formát 90
Browse 91
Report 93
Query 95
Use case és logikai nézet 95
Komponens nézet 96
Tools 97
Önálló menüpontok értelmezése 98
Tools/Web Publisher 99
Tools/Class Wizard 101
Create. Model Properties, Options és Version Control 102
Tools/Create 102
Tools/Model Properties 103
Tools/Options 104
Tools/Version Control 112
Controlled Unit-ok létrehozása 112
Verziók kezelése 114
Információk, beállítások az implementációhoz 115
CORBA 117
Tools/Java 118
Tool s/D DL 119
Tools/Oracle8 120
Add-lns 121
Window 121
Help 123
3.2.4.2. A Rose eszközsora 124
3.2.4.3. Ablaktechnika 126
Diagrain-ablak 126
Böngésző-ablak 126
Dokumentációs ablak 127
3.2.5. Fejlesztés a Rose-zal 127
3.2.5.1. Modell-elemek definiálása 127
Elemspecifikáció, jellemzők módosítása 128
Az elemekhez használható helyi menü lehetőségei 129
Elemspecifikáció specifikációs ablakokban 131
A specifikációs ablak tartalma 132
Általános vezérlő gombok 133
Sztereotípiák kezelése 134
Az asszociációk modellezése 136
Modell-elemek. diagramok kezelése böngészővel 136
Modell-elemek törlése 139
3.2.5.2. Diagramok készítése, diagram-eszköztár 140
Általános áttekintés 140
A Rose diagram-ablaka 140
Repository: fejlesztési adatbázis 142
Diagram-szerkesztés 142
Három-sávos diagram 145
Use Case diagram 146
Eszköztár 146
Use case specifikációs ablak 147
Osztály-diagram 149
Eszköztár 150
Osztály-specifikációs ablak 151
ClassScope jellemzők megadása 157
Eseménykövetési és együttműködési diagram 162
Eszköztár 164
Specifikációs ablakok 165
Állapot- és aktivitás-diagramok 167
Eszközkészlet 168
Specifikációs ablakok 169
Komponens-diagram 172
Eszköztár 173
Komponens-specifikációs ablak 175
Telepítési/Működési diagram 178
Eszköztár 179
Specifikációs ablakok 180
3.3. A Rose értékelése 182
3.3.1. A Rose alkalmazásának előnyei 182
3.3.2. Tapasztalt problémák, nehézségek 185
Különböző modell-nézetek 185
Sztereotípiák 186
Megszorítások elemekhez, sajátosságokhoz rendelése 187
4. Fejlesztési esettanulmány 189
Tervezési prognózis 190
Rose tippek 190
Terminológia szótár, fogalomtár 191
Az Olvasó feladata 191
Modell-elemek jelölése 191
4.1. Előzmények, projektindítás 192
4.2. Az Olimpia megrendezése 193
4.2.1. Az Olimpiai Játékok 194
4.2.1.1. Az Olimpia helyszíne és jelképei 195
4.2.1.2. A versenyekről 196
4.2.1.3. Megelőző eljárások, feltételrendszer 200
4.2.1.4. A kvalifikációs versenyek után 202
4.2.2. Az OCOG szervezete és szerepe 205
4.2.3. Fogalomtár-feltöltés 210
4.3. Problémafeltárás, üzleti modell 212
4.3.1. A Játékok modellje - üzleti aspektus 212
4.3.1.1. A rendszer környezete 214
4.3.1.2. A rendszer funkcionalitásának vizsgálata 215
4.3.1.3. A rendszer szereplőinek azonosítása 219
4.3.1.4. Feladatok és szereplők 222
A regisztrációs alrendszer use case csomagja 222
A folyamat-elemzés 226
4.3.2. Információrendszer-domén 227
4.3.2.1. Információáramlási folyamatok 228
4.3.2.2. Bizonylatelemzés 231
4.3.3. Problémák és lehetőségek elemzése 237
4.3.3.1. A problématér definiálása és elemzése 237
Sikertényezők 237
Alkalmazottak 238
Közös értékek, elkötelezettség 239
Követelmény- és problémaelemzés 240
SWOT analízis 241
Ok-okozati összefüggések vizsgálata 242
4.3.3.2. Lehetséges megoldások generálása 244
Versenybírák kiválasztása 245
Adatbiztonság 246
4.3.4. Követelmény elemzés és -specifikáció 248
4.3.4.1. A rendszer szereplői 249
4.3.4.2. Rendszer-architektúra és folyamatok 252
Kvalifikációs rendszer 253
Az olimpiai rendszer és alrendszerei 267
A regisztrációs alrendszer 268
A regisztráció folyamata 269
Az alrendszer feladatcsoportjai 271
Use case specifikáció 272
A regisztrációs folyamat a szereplők nézőpontjából 275
A fejlesztési adatbázis finomítása 277
A versenylebonyolítás feladatcsoport 279
Jelentéskészítés 283
Egyéni és csapatversenyek use case alrendszer 283
Egyéni versenyek lebonyolítása 285
Versenyzők az előkészítésben és a lebonyolításban 289
Osztályok és felelősségek 292
A kvalifikációs eredmények és a versenyeredmények kapcsolata 294
Az egyéni versenyek eredményeinek kiértékelési folyamata 296
Csapatok versenye 299
Eredmények kijelzése 299
A kimutatások alrendszere 300
4.3.4.3. A követelmények összegzése 305
4.4. Elemzés, konceptuális terv 314
4.4.1. Kiindulási osztályok 316
4.4.2. Osztály-jegyzék 316
4.4.3. Osztályspecifikáció 318
4.4.3.1. Az osztályspecifikáció feladatai 320
4.4.3.2. Jellemzők általánosítása 321
A személy osztály létrehozása 321
A resztvevő osztály létrehozása 324
A resztvevő osztály gyermek-osztályai 333
Az alkalmazott osztály létrehozása 334
Az alkalmazott osztály gyermek-osztályai 337
4.4.3.3. Az egyéni versenyek lebonyolítása 339
Az egyéni versenyek természete 340
A versenyző osztály 343
A sportág osztály 346
A versenyszám osztály 347
A versenyzoEredm osztály 349
4.4.3.4. Csapatversenyek lebonyolítása 354
A csapat osztály 354
A csapatEredm osztály 357
4.4.3.5. Általánosítás: eredmeny osztály 359
4.4.4. Az Olimpia eseményei 363
A versenyEsemeny osztály létrehozása 364
Az objektum-modell finomítása 369
4.4.5. Az elemzési modell finomítása 371
Országok versengése: ország osztály 371
Az Olimpia helyszínei 375
4.4.6. Elemzési modell - összefoglalás 379
4.4.6.1. A modell osztály-diagramja 379
4.5. A tervezési modell kidolgozása 382
4.5.1. Az OJR architektúrájának tervezése 385
4.5.1.1. Az OJR alkalmazás rétegei 386
4.5.1.2. Alrendszer-architektúra 387
4.5.2. Az OJR működési környezete 389
4.5.2.1. Megvalósítási lehetőségek 392
A javasolt rendszer-kiépítés 394
A kiválasztott rendszer-szoftver 397
A javasolt környezeti alternatívák 397
1. alternatíva 400
2. alternatíva 409
4.5.2.2. Döntés a megvalósítandó alternatíváról 409
4.5.2.3. Tenderkiírás, szerződéskötés 410
4.5.3. Komponens-tervezés, implementáció 410
4.5.3.1. Implementációs stratégia 411
4.5.3.2. Komponens-nézetek 413
A facade és a utility komponensek 413
Az olimpia.model komponens-csomag 413
Az olimpia.ear komponens-csomag 418
Komponensek a végrehajtásban 420
A regisztráció komponens-csomag 420
A versenyLebonoylit alrendszer kosárlabda komponens-csomagja 422
4.6. A tesztelés folyamata 425
4.6.1. Tesztelési stratégia 428
4.6.2. Tesztelési szintek 429
4.7. Telepítés és működtetés 435
4.8. Oktatás, képzés, betanítás 438
A képzés menete 439
Felhasználói dokumentáció 440
4.9. Telepítés, átadás, bevezetés 441
Rendszertelepítés 441
Az alkalmazás telepítése, átadás, bevezetés 441
4.10. AZ átadás után 444
5. A fejlesztés tanulságai 445
5.1. A fejlesztés lépései 445
5.1.1. Probléma-domén, követelmények 446
5.1.2. Tervezési feladatok, implementáció 448
5.2. Előretekintés 450
Irodalomjegyzék 453
MELLÉKLETEK
1. OCOG szervezeti séma 459
2. Az Olimpia-2004 rendszer dialógus-ablakai (tervezetek) 453
3. A OLIMPIA-2004 projekt terve (részletek) 457
4. Rose dokumentáció - elemzési modell 47 j
5. Árjegyzék az OLIMPIA-2004 rendszer telepítési költségeinek becsléséhez 483
6. Az OLIMPIA-2004 rendszer adatbázis-terv modellje 43-7
7. A docroot komponens forráskódjai 49 j
8. A facade és a util komponens-csomagok forráskód file-jai 495
9. Minták a model komponens-csomag forráskód file-jaiból 509
10. Minták a testClient komponens-csomag forráskód file-jaiból 519-536
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.