1.062.395

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nyomdaipari fototechnika

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 256 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-10-2613-2
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes fotókkal, ábrákkal. Tankönyvi szám: 27 818.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Fényképezés alkalmával a fény képkialakító és vegyi hatású sugaraival a természet után képeket készítünk. Ezek a képek személyek, állatok, növények és tárgyak közvetlen ábrázolásai, elsődleges... Tovább

Előszó

Fényképezés alkalmával a fény képkialakító és vegyi hatású sugaraival a természet után képeket készítünk. Ezek a képek személyek, állatok, növények és tárgyak közvetlen ábrázolásai, elsődleges alkotások. Elkészítésük szabályai (képszerkesztés, távlat, egyensúly, harmónia, gondolati tartalom és annak kifejezésmódja) a szép kép elkészítésére vonatkoznak. E képek szépségét, értékét önmagukban keressük és nem törekszünk alkotóelemei (rajz, árnyalat, szín) szempontjából azt a valósággal összehasonlítani, azonosítani. Ezt legtöbb esetben nem is lehet, mert a felvételek témája - kevés kivétellel - sem időben, sem térben nem állandó s ha mégis az volna, nem állandó pl. a megvilágítása. Ennek folytán, árnyalatai, színei, árnyékai, csillogásai folytonosan változnak. Még műszaki és tudományos felvételek esetében is csak néhány jellemző tulajdonságot vagy tárgyrészletet igyekszünk azonosítani. Merőben más célja van a fényképezés egyik ágazatának, a reprodukciós fényképezésnek. Eközben sohasem fényképezünk természet után, itt a kiindulás maga is kép, amelyről reprodukcióval ismét képet kell készíteni. Az ilyen képek értékét már az határozza meg, hogy azok milyen mértékben hasonlítanak, mennyire azonosak „eredetijükkel". Az összehasonlítás itt már kézenfekvő. Vissza

Tartalom

Bevezetés .........................................................................11
a) A reprodukciós fényképezés fogalma ............................11
b) A fényképezés fejlődésének a sokszorosító fényképezéshez vezető útja.............12
I. rész. A fényképezés elmélete
A) Fizikai alapfogalmak ................................17
1. Fényforrások és a fény terjedése ................................17
2. A fény egyenes vonalú terjedésén alapuló jelenségek .....................19
a) Az árnyék.......................................................19
b) A camera obscura.................................20
3. A fénnyel kapcsolatos jelenségek két közeg határán ........................................22
a) Átlátszóság..................................................22
b) Visszaverődés és törés ................. ....................23
4. A leggyakoribb optikai eszközök...............................26
aj A síktükör ................................................26
b) Görbetükrök ..................................................27
c) Prizmák...............................................27
d) Lencsék..................................................................28
5. A képsokszorosítás lencséi..........................................33
a) Nagyítók ................................................33
b) Kondenzorok .....................................................................34
c) Objektívok ..................................................34
d) Az objektívok ellenőrzése .................................40
6. Fényelhajlás, fénytalálkozás és sarkítás...............................................41
B) Fényérzékeny rétegek ...................................................45
1. Fényérzékenység és fényképészeti rétegek felépítése........................45
a) Fényérzékeny anyagok..................................45
b) A fényképészeti fényérzékeny rétegek .............................................45
c) A fényérzékeny rétegek gyártása ...................................................47
d) A lappangó (látens) kép ..................................48
2. A fényérzékeny rétegek tulajdonságai...............................51
a) A fényérzékenység tana (szenzitometria).................................51
b) Színérzékenység......................................................54
c) Fényudvarmentesség............................55
ö) Feloldóképesség .................................56
e)Tartósság.............................................................................56
3. Fényképészeti hatások .................................................57
aj Schwarzschild-hatás ..........................................................................................57
b) A szakaszosság hatása (intermittencia effektus) ..........................................57
c) Becqueret-hatás ...........................................57
d) Herschel-hatás ........................................................................57
e) Villámhatás (Clayden-effektus) ....................................................57
i) Villard-hatás ...........................................................................................57
C) Az előhívás elmélete ....................................................58
1. Lappangó kép előhívása..................................................58
a) Az előhívás változatai ..........................................61
Felületi előhívás ...........................................................................61
Mélységi előhívás..................................................................................................61
Finomszemcsés előhívás ....................................................................................62
Fizikai előhívás......................................................................................................62
Fordítós előhívás.............................................................................63
b) Az előhívás anyagai ...............................................................................63
Redukáló anyagok ......................................................63
Konzerváló anyagok............................................ . 64
Lúgosító anyagok ................................................................................................65
Késleltető anyagok ............................................................................................65
c) Az előhívás módja ...................................................................65
d) A felvétel rögzítése...............................................66
e) Mosás és szárítás.......................................................67
2. A felvételek utókezelése ..............................................67
aj Gyengítő eljárások ...............................................67
Farmer-féle gyengítő eljárás ............................................................................67
Jód-cián gyengítő eljárás ............................................68
Persulfátgyengítés.................................................................68
b) Erősítő eljárások ................................................68
Szublimáterősítés ................................................................................................68
Réz-ezüst erősítés .................................................................................69
ólomerősítés ...........................................................69
Jóderősítés ..........................................................................................................69
c) Túlérzékenyítés ..................................... 69
d) Érzéketlenítés...........................................................70
D) Színtani ismeretek ..................................................................70
1. Színelmélet .....................................................70
aj Szemünk szerkezete és működése ....................................................................70
bj A színek fizikai értelmezése ..............................................................................72
cj A fényszínek tulajdonságai és keverésük ....................................................74
2. Gyakorlati rész .............................................................75
aj Tárgy színek és keverésük ..................................................................................75
b) A színek rendszerezése és ábrázolása ............................................................80
cj Fényképészeti színbontás....................................................................................83
3. A színvisszaadás feladatai ..........................................................85
aj A színvisszaadás számítása ..............................................................................85
bj Színárnyalat..........................................................86
cj Feketetartalom......................................................................86
dj Színkoncentráció .........................................................................................87
E) Az autotipia elmélete ...................................................... 88
a) Az autotipia célja ......................................................................................88
b) Az autotipia története ...................................................88
c) A keresztrács.........................................................89
d) A félárnyék- és a diffrakciós elmélet ...............................90
1. Félárnyékelmélet .................................................... 91
a) Az autotípiai pont keletkezése..........................................................................91
b) Az autotipiai pont nagysága ....................................93
c) Az autotípiai pont fényeloszlását meghatározó tényezők ..........................94
d) Az autotípiai arányszabály betartásának fontossága ..................................96
e) A rácsnyílás lyukkamera szerepének bizonyítása a félárnyékelmélettel . 97
2. Diffrakcióelmélet...................................................... 98
a) A rács mögötti diffrakciós kép keletkezése.......................... 98
b) Fényeloszlás az elhajláselmélet alapján.............................. 101
c) Az autotípiai felvételkészítés helyes módszere ...................... 102
Belhős (moaré) mintázat ........................................ 104
3. Az érintkezőrács ..................................................... 105
a) Az érintkezőrács árnyalati terjedelme .............................. 108
b) Érintkezőrács készítése .......................................... 109
4. Az autoscreen-film ............................................... 111
a) Az autotípiai nyomat árnyalati értéke ............................. 111
b) A pontdénzitás és az árnyalati érték összefüggése .................. 114
A reprodukciós fényképezés gyakorlata
A) Fényképész munkahelyek és berendezésük .................................... 117
1. Helyiségek............................................................ 117
a) A műterem ..................................................... 117
b) A sötétkamra .................................................118
c) Egyéb helyiségek................................................. 122
2. Reprodukciós fényképezőgépek ........................................ 123
a) Vízszintes fényképezőgépek ................................123
b) Sötétkamrából kezelhető fényképezőgép (kétmunkahelyes gép)..................125
c) Függőleges fényképezőgépek ........................................135
d) Nagyítógépek............................................................................139
e) Egyéb berendezések .............................................. 149
Diapozitív berendezések......................................................140
Ismétlőmásoló berendezés ................................................................................140
Érintkezőmásoló készülékek ............................................................................140
Szárítószekrény ..................................................................................................143
3. Fényképészeti fényforrások ............................................ 143
a) ívlámpák........................................................ 143
b) Izzólámpák ..................................................... 145
c) Higanygőzlámpák ................................................ 146
Kevert fény .....................................................146
d) Fénycsövek .......................................................................146
e) Xenonlámpák ...............................................................147
f) Elektronikus villanólámpák .............................148
4. Műszerek ............................................................150
a) A megvilágítás erősségének mérése luxméterrel............................................150
b) Fényadagoló .................................................................151
c) Színhőmérsékletmérő készülék ..................................151
d) Feketedésmérő készülék (denzitométer)............................152
Optikai feketedésmérők......................................................................................152
Fényelektromos feketedésmérők......................................................................153
5. Elektronikus reprodukciós gépek ....................................... 155
a) Elektronikus másoló- és nagyítógép ..............................................................156
b) A colorgraph árnyalat- és szín javító készülék ............................................157
c) A „scanatron" árnyalat- és színjavító készülék ..............................159
d) Az Mautoscan" színkivonatkészítő berendezés ............................................161
e) Egyéb elektronikus készülékek ..................................162
6. Rotációs fény képsokszorosítás ........................................162
B) Fototechnológia .......................................................... 163
1. Fototechnikai munkafolyamatok a képsokszorosításban ..................163
a) A magasnyomtatás felvételi technikája ............................164
b) A mélynyomtatás felvételi technikája. .............................. 166
c) A síknyomtatás felvételi technikája ...............................167
d) A fénynyomtatás felvételi technikája...............................169
2. A sokszorosítandó képek ..............................................169
a) Vonalas rajzok ..................................................172
b) Árnyalatos képek ................................................174
3. A nedves jódezüst-kollódium eljárás ..........................177
a) A kollódium ...................................................................177
b) A jódozás .............................................................178
c) Az üveglemezek előkészítése......................................................179
d) Az ezüst-nitrát fürdő.................................................................180
e) A gyakorlati munka menete ..........................................................................181
f) A jódkollódium eljárás közben keletkező hibák .....................184
4. Brómezüst-kollódium-emulzió eljárás ................................... 185
a) Az emulziók elkészítése használathoz.................................................186
b) Az üveglemezek előkészítése.......................................................187
c). Az üveglemezek felöntése emulzióval ............................................................187
d) Fényképezés szárazemulziós lemezekre..................................188
e) Kontakt emulzió érintkező másoláshoz ................................188
f) Előhívás és rögzítés............................................... 188
g) Utókezelés....................................................... 189
h) A brómezüst-kollódium-emulzió eljárás közben keletkező hibák ....... 189
5. Fényképészeti száraz eljárások .......................................................190
a) Vonalas felvételek ..........................................................................191
b) Fordítós vonalas előhívás ..............................................193
c) Lehúzó (strip) filmek....................................................194
d) Árnyalatos felvételek .................................................195
e) Rácsfelvételek ......................................................198
Előmegvilágítás ........................................................................................200
Utómegvilágítás ................................................................................................201
Főmegvilágítás .................................................201
f) Érintkező másolatok..............................................205
g) Gigantográfia, nagyméretű reprodukciók ......................................................207
h) Vetítő eljárások ................................................. 209
6. A színes fényképezés és szerepe a képsokszorosításban ................... 210
a) A háromrétegű színesfilmek felépítése .............................. 211
b) A színhívás......................................................212
c) Háromrétegű színesfilmek előhívása .............................. 212
Közvetlen diapozitívot adó fordítós filmek előhívása................ 213
Negatív színesfilmek előhívása ................................... 214
Pozitívfilmek előhívása .......................................... 214
Színes papírképek kidolgozása..................................... 214
Helyesbítő szűrőzés a másolás és a nagyítás alkalmával ............215
Reprodukció készítése színes anyagokkal ..........................218
C) Fotomechanikai javítóeljárások ............................................. 220
a) A maszkeljárások története ...................................... 229
b) A szín javítás szükségességének okai ............................... 223
1. Árnyalat javító eljárások ..............................................225
2. Szín javítás érintkező másolással ....................................... 226
a) Egylépéses szín javítás segédpozitívval...............................226
b) A kétlépéses maszkeljárás ........................................ 228
A kétlépéses maszkeljárás technológiája ofszetnyomtatáshoz ......... 228
A színkivonat-negatívok elkészítése ...............................229
Szín javító maszkok..............................................231
A rácsdiapozitívok elkészítése ....................................232
3. Készülékes eljárások ..................................................233
a) Hazai kameramaszk-eljárás........................................ 233
b) A magenta-maszkeljárás ..........................................235
A maszkok ellenőrzése ....................................................................................236
A színkivonat-negatívok ..................................................................................236
c) „Rács előtti maszk"..............................................237
4. Szín javítás többrétegű filmekkel........................................238
a) Az Agfa-gyár kétrétegű színkivonat filmje ......................... 239
A színkivonat-filmek használata ..................................240
b) A multimaszk-eljárás ............................................240
A maszkfilm színjavító hatása....................................242
A maszkfilm elkészítésének általános menete.......................242
Multimaszk, színes diapozitívokhoz................................................................242
A maszk ellenőrzése ..........................................................................243
A színkivonatok készítése .....................................243
Multimaszk ránézeti képekhez........................................................................244
D) Fényképészeti jelvételek retusálása ........................................246
1. A retusterem és berendezése ..........................................246
2. A retusőr munkaeszközei ............................................. 248
3. A retus munkafolyamatai ..................... .......................248
a) Egyszínes felvételek ..............................................248
b) Duplex árnyalatos ................................................. 249
c) Színes, árnyalatos felvételek.......................................249
Szabványok ............................................................. 250
Függelék:
Receptek: I. A nedves jódkollódium eljárás receptjei .........................251
II. A brómezüst-kollódium-emulzió eljárás receptjei....................................252
III. A száraz fényképezés receptjei................... ...............253
Irodalom....................................................................256
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem