Előszó
A képzőművészeti kiállítások történetében nem ritka eset, ha egy korszakot meghatározó, összefoglaló kiállítás sikeres külföldi bemutatók sorozata után kerül hazai közönség elé. A század első két évtizedének legjelentősebb modern magyar művészeti mozgalma, a Nyolcak és aktivisták bemutatkozása nem kerülhette el a kitérőket. Ebben az összeállításban előbb ismerték meg munkásságukat Európa több országában, mint otthon.
A korai magyar avantgarde címmel is fémjelzett, az első világháború körüli évek, a Tanácsköztársaság Magyarországának politikai és szellemi forrongásából nem kis részt vállaló művészeti társulások két jelentős művész személyiségének, Kassáknak és Uitznak önálló múzeuma van Magyarországon., de az 1965-ös közös székesfehérvári, majd ezt követően néhány tagjának monografikus kiállításán kívül ilyen teljességre törekvő bemutatót a Nyolcak és aktivisták művészetéből határainkon belül még nem rendeztünk.
Nemcsak a kelet-európai avantgarde mozgalmak rekonstruálását sürgető igény, hanem a témát kutató művészettörténészek (Aknai Tamás, Bajkay Éva, Brendel János, Körner Éva, Passuth Krisztina, Szabó Júlia és mások)Ö publikációi irányították a figyelmet nemzetközi viszonylatban is a témára.
A több éve folyó tudományos kutatás tette lehetővé a műtárgyak és dokumentumok feltárását, értékelését és ebből nem kis részt vállalt a MTA Művészettörténeti Kutató Csoportja, a pécsi Janus Pannonius Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria.
Így elsőízben 1976-ban Prágában, majd 1980-ban a franciaországi St. Etienn-ben a Musée d'Art et d'Industrie-ban, ezt követően a londoni Hayward Gallery-ban, Rómában a Palazzo Barberiniben, Genovában a Teatro del Falcone-ban és Párizsban a Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris-ban mutatkozott be jelen kiállításunk.
A pécsi Janus Pannonius Múzeum és a magyar Nemzeti Galéria most megnyílú közös tárlatának munkatársai - a katalógus engedte határokon belül - gondoskodnak a mozgalom szellemi környezetének, céljainak, eredményeinek megismertetéséről és arról is, hogy számot adjanak a Nyolcak és aktivisták külföldi fogadtatásáról.
E helyen köszönjük meg a műveket kölcsönző magángyűjtőknek segítségüket. A tulajdonukban lévő - esetenként kiemelkedő jelentőségű - műtárgyak hosszúlejáratú kölcsönzésével nem csekély mértékben járultak hozzá a magyar képzőművészet széles körű megismertetéséhez.
Éri Gyöngyi
Vissza