A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
Thomas L. Good és Jere E. Brophy legfőbb szándéka, hogy segítsen a tanárnak megérteni, mit is tesz tulajdonképpen, milyen hatást vált ki a diákokban, amikor tanít. Segít, hogy reflektálni tudjunk önmagunkra. Éppen ez, a reflektálásra tanítás teszi a könyvet különösen alkalmassá arra, hogy a pedagógusképzés tankönyvnek, a praxisban lévő tanár fejlődésének eszközeként használhassa.
Műfaja a hazai olvasó számára szokatlan. A tanulás, tanítás számos elméleti kérdését tárgyalja (egyfajta didaktika), ugyanakkor a szerzők szakmai intencióit is tartalmazza (mintha kézikönyv lenne). Értéke éppen ebben a kettősségben és tárgyalásmódjában rejlik. Témáit nem a szaktudomány logikája szerint, hanem a leendő és az aktív tanár nézőpontjából rendezi.
Az osztálytermi jelenetek elemzéséhez a szerzők sokféle szempontot, a fejezetek végén feladatokat, tevékenységeket, újabb elemzési szempontokat kínálnak. A magyarországi helyzettől eltérő példáikat hazai példákkal egészítettük ki.
A Nyissunk be a...
Tovább
Fülszöveg
Thomas L. Good és Jere E. Brophy legfőbb szándéka, hogy segítsen a tanárnak megérteni, mit is tesz tulajdonképpen, milyen hatást vált ki a diákokban, amikor tanít. Segít, hogy reflektálni tudjunk önmagunkra. Éppen ez, a reflektálásra tanítás teszi a könyvet különösen alkalmassá arra, hogy a pedagógusképzés tankönyvnek, a praxisban lévő tanár fejlődésének eszközeként használhassa.
Műfaja a hazai olvasó számára szokatlan. A tanulás, tanítás számos elméleti kérdését tárgyalja (egyfajta didaktika), ugyanakkor a szerzők szakmai intencióit is tartalmazza (mintha kézikönyv lenne). Értéke éppen ebben a kettősségben és tárgyalásmódjában rejlik. Témáit nem a szaktudomány logikája szerint, hanem a leendő és az aktív tanár nézőpontjából rendezi.
Az osztálytermi jelenetek elemzéséhez a szerzők sokféle szempontot, a fejezetek végén feladatokat, tevékenységeket, újabb elemzési szempontokat kínálnak. A magyarországi helyzettől eltérő példáikat hazai példákkal egészítettük ki.
A Nyissunk be a tanterembe! eredeti nyelven kilenc kiadást ért meg. Tizedik, átdolgozott, bővített változata - ennek alapján készült a fordítás - a magyar kiadással szinte egy időben jelenik meg.
Vissza
Tartalom
Előszó a magyar kiadáshoz 11
Néhány szó a szerzőkről 13
Előszó 15
A fejezetek rövid áttekintése 16
A könyvhöz tartozó kiegészítő anyagok 18
Köszönetnyilvánítás 18
1. fejezet. Élet a tanteremben 21
A tevékenységrendszerrel összefüggő tudás 22
Tantermi jelenet. Általános iskolai példa 23
A tanár-diák párbeszéd elemzése 27
A motiváció 27
Az óra megszervezése 28
Tanítás 29
A tanár elvárásai 31
Az óraelemzés elsajátítása 33
Tantermi jelenet. Középiskolai példa 34
A hatékony tanítás 35
Az éber tanári tudat erősítése az osztály megfigyelésével 37
A tanóra komplex egység 37
Tisztában van-e a tanár saját órai viselkedésével? 38
Az osztályban végzett megfigyelések haszna 38
A megfigyelések dokumentálása 40
Személyes elfogultság 41
Az értelmezés veszélyei 42
Az esettanulmány-készítés technikái 42
Az elfogultság felismerése 43
Esettanulmány-készítés 45
Értelmezés helyett tények 46
A megfigyelés egyszerűsítése 49
A megfigyelések megbízhatósága 50
Általános óramegfigyelési terv 50
A kutatások és a megfigyelésekkel kapcsolatos visszajelzések használata 51
A tanár mint döntéshozó 52
Összegzés 53
Javasolt tevékenységek és kérdések 54
1.1 Függelék az első fejezethez 55
2. fejezet. A tanári elvárások 71
A tanári elvárások által kiváltott hatások két típusa 72
Hogyan váltják valóra az elvárások önmagukat? 73
A Brophy-Good-féle modell 74
Gyakorlati példák 75
A példák elemzése 77
Miként alakulnak ki a tanár elvárásai? 78
Miként közli elvárásait a tanár a diákkal? 79
Ahogyan a diák érzékeli a differenciált bánásmódot 81
Az elvárások közlését befolyásoló tényezők 82
Kontextus 82
A tanár egyéni jellemvonásai 83
A diákok egyéni jellemvonásai 84
A csoport, az osztály és az iskola elvárásainak hatása 86
Csoportokra kifejtett hatások 86
Az osztályra kifejtett hatások annak a tükrében, ahogyan a tanár saját hatékonyságát látja 87
Az iskolai hatások 89
Az elvárások hatásai a diákok személyes és szociális fejlődésére 89
Az elvárások hasznosítása 90
Az elvárások kialakításakor vegyük figyelembe a gyermek valamennyi képességét! 91
Elvárásaink legyenek rugalmasak és aktuálisak! 92
Hangsúlyozzuk a pozitívumokat! 93
Összegzés 94
Javasolt tevékenységek és kérdések 94
3. fejezet. Az osztály irányítása I. - Problémamegelőzés 97
Tantermi jelenet 97
Az irányításra vonatkozó kutatás 98
A diák szerepe 98
Tantermi példák 98
Kulcsfontosságú tanári magatartásformák 99
A tanár mint példakép 100
Mi tanulható meg a példaképek megfigyeléséből? 100
Mely tényezők hatnak arra, aki megfigyeli a példaképet? 101
A példakép mint az osztály irányításának eszköze 101
Példamutatás szociális interakciókban 102
Az osztály irányításának általános alapelvei 103
Előre tervezzük meg a szabályokat és eljárásokat! 103
Ha szükséges, fogalmazzunk meg világos szabályokat, eljárásokat! 104
Engedjük meg a diákoknak, hogy felelősséget vállaljanak! 105
A zavaró hatások és az időhúzás visszaszorítása 105
A foglalkozás érdemi tevékenységei mellett tervezzünk időkitöltőket is! 106
Az osztályirányítás motivációs és problémamegelőző szerepe 107
Kounin tanulmánya 107
Későbbi vizsgálatok 109
A jó tanévkezdés előkészítése 109
Egy harmadik osztályban végzett vizsgálat 109
Vizsgálat a középiskola harmadik évfolyamán 110
A hatékony tanulási környezet fenntartása 111
Legyenek pozitívak a kívánatos viselkedésre célzó utalásaink! 111
A kívánatos viselkedés felismerése és megerősítése 112
Dicsérjünk hatékonyan! 114
A figyelem felkeltése és fenntartása 117
Figyelem-összpontosítás az óra elején 117
Tartsuk jó ritmusban az órát! 117
Ügyeljünk arra, hogy a gyerekek figyeljenek! 117
Újra és újra keltsük fel a diákok figyelmét! 117
A felelősség fenntartása 118
Szakítsuk meg a túlságosan elhúzódó órákat! 119
Az önálló munka 119
Az önfegyelem kialakítása 120
A tanítás és az osztályirányítás tágabb értelmezése 121
Közösségépítés 121
A kiscsoportos tanulás irányítása 122
Összegzés 123
Javasolt tevékenységek és kérdések 124
4. fejezet. Az osztály irányítása II. - Eredményes problémakezelés 129
Tantermi jelenet 129
Általános iskolai példa 129
Felső tagozatos példa 130
Példa a középiskola első három évfolyamából 130
Középiskolai példa 132
Milyen irányítási problémákkal szembesülnek a tanárok? 133
Az apróbb figyelmetlenség és a kisebb rendetlenkedések kezelése 134
Rendszeresen kísérjük figyelemmel az egész osztályt! 134
Ne vegyünk tudomást a kisebb, múló fegyelmezetlenségről! 134
Szüntessük meg a hosszan tartó rendetlenkedést! 134
Az elhúzódó vagy nagyon zavaró rendbontás kezelése 135
A közvetlen korrekció helyes módja 135
A közvetlen korrekció helytelen módja 136
Tényfeltárás 137
Konfliktuskezelés 137
Gordon 138
Jones és Jones 139
Az egész iskolát érintő programok 140
A diákok segítése a konfliktuskezelésben 141
A büntetés 142
A hatékony büntetés 143
A helytelen büntetés 144
A büntetés csak végső eszköz 145
Szerepválasztás 145
A tanár mint szocializációs tényező 147
A nevelés nehézségei 148
Megbirkózás a súlyos alkalmazkodási problémákkal 149
A problematikus viselkedés elemzése 159
Mit jelent a problematikus viselkedés? 159
A megbeszélés megszervezése 160
A szülők és más felnőttek bevonása 160
Az osztályirányítás más megközelítései 161
A magabiztos fegyelmezés 161
Feltételeket megszabó szerződések 162
A kognitív magatartás megváltoztatása 164
Az elviselhetetlen elviselése 166
Összegzés 167
Javasolt tevékenységek és kérdések 168
4.1 Függelék a negyedik fejezethez 170
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.