1.055.339

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nyelvtani gyakorlatok és szövegek

Kézirat/A pedagógiai intézetekben tanuló hallgatók számára/Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar

Szerző

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 120 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 485 példányban. Tankönyvi száma: J 2-1569.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E jegyzet a pedagógusképző főiskolák külföldi hallgatóit a magyar nyelv elsajátításban kívánja segíteni. Előzőleg néhány esztendőn át szöveggyűjteményként szolgálta Gyógypedagógiai Főiskola... Tovább

Előszó

E jegyzet a pedagógusképző főiskolák külföldi hallgatóit a magyar nyelv elsajátításban kívánja segíteni. Előzőleg néhány esztendőn át szöveggyűjteményként szolgálta Gyógypedagógiai Főiskola külföldi hallgatóinak nyelvtanulását. Tehát egyszerű oktatási segédeszköz, s mint ilyen magán viseli az efféle könyvek minden jó és rossz tulajdonságát, problémáit, sajátos ellentmondásait. Ezzel nem kívánom csökkenteni , tankönyvek, jegyzetek fontosságát, pótolhatatlan szerepét, csupán utalni szeretnék azokra az elkerülhetetlen ellentmondásokra, amelyekkel minden tankönyv szerzőjének és használójának számolnia kell.
Egyrészt nem hallgatható el az a paradoxon, hogy tankönyvet csak olyan tanárnak érdemes írni, aki egyébként tankönyv nélkül is tudna tanítani, tehát legalább olyan jó segédlet készítésére alkalmas, mint maga a szerző. Másrészt minden tankönyv áraszt magából valamiféle metodikusi atmoszférát, ami óhatatlanul azt a hiedelmet kelti használóiban, hogy az eszköz valami csodaszer, s így alkalmazása feleslegessé teszi a munkát, a szellemi erőfeszítést. Ez pedig nagyon veszélyes dolog. Legalább olyan rossz, mint a mindenütt didaktikusán megjelenő „hagyományos" tanári személyiség megmerevítő, szellemileg bénító hatása.
E jegyzet kialakulásában fontos szerepe volt a két évtizedes gyakorlatnak, amit a külföldi hallgatók magyar nyelvre való oktatásában szereztem. Felhasználtam a magyar mint idegen nyelv problémakörével foglalkozó hazai irodalom általam hasznosnak ítélt gondolatait és a Hrrder Intézet (Lipcse) igen gazdag és hasznos filológiai, módszertani tapasztalatait.
Jegyzetem lényegében azokat a gyakorlatokat, sémákat, ötleteket és fordulatokat tartalmazza, amiket saját tanítási gyakorlatomban alakítottam ki, amit kipróbáltam. Ez nem jelenti azt, hogy minden itt leírt gyakorlat új és eredeti. Éppen ellenkezőleg! Átvettem és felhasználtam minden módszert, gyakorlati eljárást, amivel módomban volt megismerkedni. A gyakorlatoknak az a funkciója, hogy elvégzésük során segítik a hallgatót a korszerű magyar nyelvi közléshez szükséges kompetencia megszerzésében, kialakításában. Ezért e nyelvkönyv feltételezi egy megfelelő nyelvtankönyv használatának (nem megtanulásának!) elsajátítását, továbbá a „Magyar Értelmező Kéziszótár" állandó használatát a nyelvtanulás folyamatában. Saját gyakorlatomban aránylag jól tudom felhasználni Rácz Endre és Takács Etel Kis magyar nyelvtanát.
A szövegekhez kapcsolódó gyakorlatok hármas tagolásban dolgozzák fel a mai magyar nyelvben használatos nyelvi jelenségeket. E hármas tagolás a hangtól a szövegig minden definiálható nyelvi egységet, elemet gyakorlás tárgyává tesz. Ennek végeredménye lenne az a nyelvi kompetencia, ami nélkül az értelmiségi munkához szükséges nyelvismeret nem képzelhető el. így a jegyzet szerkezeti felépítését tekintve nem „tankönyv", hanem nyelvkönyv, a tanulás (gyakorlás) eszköze. Mindez a szövegekhez kapcsolódik. Ezért nem leckét, hanem szöveget említünk az egységek címében. A nyelvet tanuló személyek nyelvismeretének, különböző nyelvi készségeinek megállapítása alapján lehet a szöveghez kapcsolódó gyakorlatokat kiválasztani, mert azok a nyelvhasználat különféle mozzanatainak szempontjából közelítik meg a nyelvi jelenségek megismerésének, alkalmazásának, gyakorlásának módozatait. Vissza

Tartalom

Előszó
Szövegek és gyakorlatok
I. A gyógypedagógiai tanárképzés múltjából
II. A gyógypedagógiai iskolarendszer fejlődése a felszabadulás után
III. A szociológiai szemlélet térhódítása a gyógypedagógiának és határtudományainak területén
IV. A bélparaziták jelentősége a gyógypedagógiai gyakorlatban (Első változat)
V. A placenta
VI. A szóláshasonlatok lingvisztikai és nyelvlélektani jellemzése
VII. A bélparaziták jelentősége a gyógypedagógiai gyakorlatban (Második változat)
VIII. Találós mesék
A. Első szöveg
B. Második szöveg
IX. Enzymopathiák és értelmi fogyatékosság
X. A közmondások értelmezése
XI. Bölcsődalok
A. Első szöveg
B. Második szöveg
XII. A fiatalkori bűnözés orvosi és gyógypedagógiai vonatkozásai
XIII. Köszöntők
XIV. Az olvasástanítás történetéből
XV. A személyiség szociológiai megközelítésének jelentősége
Függelék
1. Újabb szövegek és fogalmazási gyakorlatok
2. Megtanulandó szövegek
3. Nyelvtani táblázatok
A felhasznált irodalom jegyzéke

Eszterág Albert

Eszterág Albert műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Eszterág Albert könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem