1.060.405

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nyelvi-irodalmi-kommunikációs nevelési kísérlet I-II.

Tanterv, eszközök, tanítási segédletek

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Magánkiadás
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 660 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-01-3128-5
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákat és kihajtható mellékletet tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Közoktatásunkban már hosszú évek óta a fejlesztés középpontjában a különböző szinteken folyó reformok állanak. Ezek az oktatás-nevelés egészével és a szaktárgyak tanításának egyes részterületeivel... Tovább

Előszó

Közoktatásunkban már hosszú évek óta a fejlesztés középpontjában a különböző szinteken folyó reformok állanak. Ezek az oktatás-nevelés egészével és a szaktárgyak tanításának egyes részterületeivel egyaránt foglalkoznak. Miután az anyanyelvi kultúra iskolai fejlesztése nem csupán a magyar nyelv és az irodalom tantárgyak feladata, fontos, hogy a mondottak összefüggésében is ismételten végiggondoljuk az anyanyelv tanításának célját, lehetőségeit és ezeknek alárendelt feladatokat.
Fontos továbbá, hogy tudományos kutatásokra alapozott, ellenőrzött és értékelt kísérleti eredmények birtokában sor kerüljön a régit eredményességében meghaladó új bevezetésére olyan ütemben, ahogy ehhez a feltételek megteremthetők.
Közhely, hogy a holnap iskolája a ma világából emelkedik ki. Magán viseli a múlt jegyeit, ráncait, gondjait és örömeit is. Ami a mi iskoláinkban lesz, mindig egy dinamikus, állandó mozgásból következik. Ez tart a jelenből kilépve a jövő felé, és bizonyosan alig hasonlít majd ahhoz, ami ma megszokott, holott már itt van közöttünk, a már itt levő és a még el nem érkezett között.
Az előremutató jövendőt segíteni megszületni nagy felelősség, ami azt is jelenti, hogy tudatosan kell vállalni elhatározásainkat és cselekedeteinket.
Ezt tette 15 esztendővel ezelőtt Zsolnai József, amikor végiggondolta anyanyelvi kultúránk romló helyzetét és az ebből fakadó iskolai teendőket. A sok esztendős gyakorló pedagógusi tevékenysége adta az indítékot és bátorságot annak a hipotézisnek a megfogalmazására, ahogy az általános iskolás anyanyelvi tananyagot minden egészséges gyermek a jelenleginél rövidebb idő alatt képes megtanulni és így több idő juthat arra, hogy a mostaninál nagyobb jártasságot szerezhessenek a művészi jelrendszerekben, jobban építhessenek az irodalomra, a zene, a képzőművészet és a film megismerésére és értékelésére. Vissza

Tartalom

I. kötet
Előszó5
Bevezetés9
A kísérlet jellemzése a köznevelés és a tudománytan nézőpontjából13
A kísérlet probléma háttere és története17
Problémaháttér17
A kísérlet története27
A tanítás és a tanulás programja41
A kísérlet tanterve41
A kísérlet taneszközrendszere63
Tanítási folyamatok és stratégiák72
A tanítás gyakorlata a kísérletben79
A motiválástól az értékelésig81
Tervezés, óravezetés és -elemzés91
Pedagógus a kísérletben111
Pedagógus (tanítói) pályaképünkről113
Továbbképzés a kísérletben118
Kutatási eredményeink121
Olvasástanítás122
Írástanítás123
Önművelés tanítása123
Irodalomtanítás124
Nyelvtantanítás125
Helyesejtés- és helyesírás-tanítás129
Beszédfejlesztés-fogalmazástanítás130
A kommunikáció és az önismeret tanítása132
Függelék
A kísérletben felmerült és megoldott problémák
Problématipológiánkról135
A problémák135
A kísérlet innovációjának eredményességét igazoló mérés139
A mérési-értékelési eljárás modellje139
A mérés143
Mérőapparátus149
A mérés-értékelés eredményei177
A mérési adatok214
A teljesítménytípusok súlyai263
Felhasznált irodalom265
II. kötet
A kísérlet célrendszere9
A kísérlet tanterve19
Első osztály
Tananyagrendszer20
Olvasás-önművelés20
Írás-helyesírás22
Beszédművelés24
Irodalom26
Önismeret27
A taneszközök jegyzéke29
Tananyag- és taneszközrendszer összevetése31
Második osztály
Tananyagrendszer55
Olvasás-gyorsolvasás-önművelés55
Írás-helyesírás-anyanyelvismeret58
Beszédművelés-fogalmazás60
Irodalom63
Kommunikáció-társadalomismeret-önismeret65
A taneszközök jegyzéke69
Tananyag- és taneszközrendszer összevetése71
Harmadik osztály
Tananyagrendszer90
Olvasás-gyorsolvasás-önművelés90
Írás-helyesírás-anyanyelvismeret94
Beszédművelés-fogalmazás98
Irodalom102
A taneszközök jegyzéke110
Tananyag-taneszközrendszer összevetése
Negyedik osztály
Tananyagrendszer137
Helyesírás-anyanyelvismeret141
Beszédművelés-fogalmazás144
Irodalom148
Az irodalmi művek olvasásával kapcsolatos szokások kialakítása151
A taneszközök jegyzéke158
Tananyag- és eszközrendszer összevetése160
A követelményrendszer, az értékelés és az osztályozás nyitott problémáiról181
Taneszközleírások193
Első osztály
Feladatgyűjtemények193
Nyomtatott taneszközök200
Audiovizuális taneszközök207
Szemléltető eszközök212
Második osztály
Feladatgyűjtemények217
Nyomtatott taneszközök223
Audiovizuáális taneszközök229
Szemléltető eszközök233
Harmadik osztály
Feladatgyűjtemények235
Nyomtatott taneszközök243
Audiovizuális taneszközök255
Szemléltető eszközök263
Negyedik osztály
Feladatgyűjtemények266
Nyomtatott taneszközök271
Audiovizuális taneszközök277
Szemléltető eszközök280
Részletek a tanítási programokból281
Részlet a beszédfejlesztés programjából (1. osztály)182
Részlet az anyanyelvismeret programjából (2. osztály)295
Részlet az olvasástanítás programjából (3. osztály)300
Részlet a kommunikáció-tanítás programjából (4. osztály)312
Tanítási segédletek319
Tanítási eljárások (1. osztály)319
Óramodellek (1., 3. osztály)328
Egy tanítási óra vázlata és a megtartott óra elemzése (1. osztály)351
Esetleírás egyszerű-bizonytalan döntési probléma elemző bemutatására (2. osztály)355
Időtervrészlet (2. osztály)357
Tevékenységek indításának sorrendje és fontossága (1. osztály)362
A kísérlet és a szülők kapcsolata363
A kísérletet összefoglalóan bemutató tájékoztató szülők számára364
A szülők számára készült tájékoztató az első osztályról367
A szülők számára készült tájékoztató a második osztályról374
Szülőknek szóló értékelőlap első osztályra379

Zsolnai József

Zsolnai József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Zsolnai József könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem