1.059.756

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nyelvfejlődési szűrővizsgálat

PPL

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 103 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-05-7869-1
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal, 7 kivehető melléklettel. Változatlan utánnyomás. Tankönyvi száma: TK120065.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A kötet egy tíz éven át kifejlesztett, s a gyógypedagógiai és alkalmazott nyelvészeti, illetve pszichológiai tanácsadásban egyre szélesebb körben használt nyelvfejlődési szűrőmódszert ismertet, mely 4 és 8 év közötti gyermekek vizsgálatában bevált. Fontos segédeszköz a nyelvi, illetve beszédfejlődési problémákkal jelentkező gyermekek előzetes, az egyénítettebb vizsgálódást elősegítő szűrésére. A monográfia a nyelvfejlődési tesztirodalom áttekintése után bemutatja az eljárásokat, pontos leírásokat adva. Végül esetelemzéseket mutat be, illetve néhány jellegzetes megkésett beszédfejlődésű, s ehhez hasonló mintán illusztrálja a módszer differenciáldiagnosztikai értékét. A gyakorló szakembereken kívül nélkülözhetetlen kézikönyv a pszichológusok és a gyógypedagógusok oktatásában. A könyv számos referenciaábrája mellett magát az eljárás képanyagát is tartalmazza.

Tartalom

ELŐSZÓ..........................................................................................................7
A NYELVFEJLŐDÉSI ELMARADÁS ELMÉLETEI......................................9
A gyermeknyelv fejlődése................................................................................10
A gyermek mint kis nyelvész ......................................................................12
Az alaktani rendszer elsajátítása: általánosítás vagy szabály ........................13
A mondat központi szerepe. A mondattani fejlődés modelljei ......................15
Önfejlődés és környezet..................................... 15
A gyermekhez szóló beszéd. Segítség a kód feltörésében ............................17
Az utánzás aktív koncepciója..................................................................18
Biológiai megfontolások. Az elsajátítás kritikus periódusa ..............................19
Különböző nyelvi szintek és az elsajátítás kritikus korszakai............................22
Agyi aszimmetriák és mondatmegértés........................................................23
Pszichológiai tényezők a kritikus periódusban: tanulás és elsajátítás............25
Szociális gátlások és analitikus stílus. A kritikus periódus
pszichológiai magyarázata..................................................................27
Egyéni különbségek a nyelvelsajátításban ........................................................27
Szókincs................................................... 28
Nyelvtan................................................... 28
Pragmatika................................................. 29
Magyarázat a különbségekre.................................... 29
Terminológiai és nozológiai megfontolások a nyelvi zavarokról........................29
Az esszenciális diszfázia doktrínája....................................30
A nyelvi zavarok okai..................................................................................31
A specifikus nyelvi zavar (SLI) moduláris értelmezése................................32
Alternatív felfogások....................................................................................33
A diszfáziás gyermek nyelve: elméleti alapú tapasztalati kutatások....... 35
Szemantika .............................................. 36
MÓDSZEREK.................................................'37
A megkésett beszédfejlődés diagnosztikus eszközei a szakirodalomban............37
A beszédelemzés mint diagnosztikus eszköz .......................... 37
Pszichológiai motivációjú tesztek................................... 37
Nyelvtani motivációjú tesztek ......................................39
Vegyes motivációjú próbák ....................................... 39
EGY MAGYAR SZŰRŐVIZSGÁLAT: A PPL. A MÓDSZER LEÍRÁSA.............41
Általános racionálé ............................................. 41
Főnévi allomorfok használata (a főnévi végződés próba).................43
Főnévi helyragok és névutók használata................44
A helyragok vizsgálati eljárása.................45
A névutóhasználat vizsgálata.....................46
GYERMEK TOKEN-PRÓBA.............................47
Specifikus utasítások..................47
Bővebb útmutatások a gyermeknek.......................48
Értékelés.........................48
Értékelési kritériumok az egyes részekhez........................49
A Token-teszt vizsgálati lapja...................53
EREDMÉNYEK.................55
Főnevek toldalékolása a tőtípusok függvényében (többes szám és tárgy)..........55
helyragok.............60
Névutók....................64
Átfogó mutatók...................64
Egyenkénti elemzések..................66
A Token-teszt eredményei....................70
AZ EREDMÉNYEK ÉRTELMEZÉSE................77
Ragozási minták és a szabály reprezentációja............77
Eredményeink a szabály-elem kettős rendszer fényében...............79
A téri nyelv fejlődésének alapelvei a magyarban............81
Téri megismerés, nyelv és agy....................81
Magyar eredményeink a mi-hol kettős rendszer tükrében.............83
ALKALMAZÁSOK...............87
Williams-szindrómások nyelvi profilja és a PPL...............87
A Williams-szindróma helye a kettős disszociációs elméletekben...........87
Alaktani mintázatok és túláltalánosítás.............89
Téri kifejezések és téri memória Williams-szindrómában...............92
Középsúlyos értelmi fogyatékosok teljesítménye a PPL-ben.............93
A vizsgálati csoport...............93
Főnévi allomorfok használata...............93
Helyragok használata................95
Névutók használata...................97
IRODALOMJEGYZÉK......99
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
Kuponos kedvezmény ezen könyv esetében nem vehető igénybe.