I. kötet | |
Előszó | 5 |
Wacha Imre: Beszéd: szituáció, szöveg és hangzás együttese a rádióban és a televízióban | 7 |
A rádió és a televízió hangjáról általában | 11 |
A rádiós, tévés beszéd fő akusztikus stíluskategóriái | 14 |
Az irodalmi igényű beszéd | 14 |
Az informatív stílus | 16 |
Az informatív stílus akusztikumának fő meghatározói | 48 |
A természetes élőszó és hangzása a rádióban és tévében | 189 |
Összegzés - tanulságok - javaslatok | 230 |
II. kötet | |
Buda Béla: A tömegtájékoztatás nyelvének néhány kommunikáció-lélektani és szociolingvisztikai sajátossága | |
Tömegtájékoztatás - tömegkommunikáció | 7 |
Tömegkommunikáció és "szerkesztettség" | 8 |
A "szerkesztettség" és a nyelv | 9 |
A magyar tömegkommunikáció nyelvének vizsgálata | 12 |
A lexikális tartalom vizsgálatának korlátai | 15 |
A közlemény- és műsorcímek üzenete | 16 |
A sajtónyelv (a napilapok nyelve) | 18 |
Néhány gondolat a televízió nyelvéről | 24 |
Nyelvi kommunikáció a rádióban | 26 |
Befejező gondolatok | 28 |
Heltainé Nagy Erzsébet: A megszólalás kulcsa a másik embernél van (Gondolatok a szóbeli tömegkommunikációról a befogadó oldalról nézve) | |
A nyelv: kommunikáció | |
A nyelvészet interdiszciplináris kapcsolatairól és a fejezet céljáról | 35 |
A beszédbeli kommunikáció jellemzése a "másik ember" felől nézve | 36 |
Tömegközlés vagy tömegkommunikáció? (A tömegkommunikáció "második személye") | |
A tömegkommunikáció közönsége | 50 |
A hazai rádióhallgatók, tévénézők "tájékozódási" rétegződése | 56 |
A rádió, a televízió nyelvhasználata a hallgatói, nézői rétegzettség szempontjából | 63 |
Összegzés | 70 |
Huszár Ágnes: A rádió és a televízió beszélt nyelvének mondattana | |
A beszélt nyelv és a norma | 83 |
A rádió és a televízió nyelve | 88 |
Az élőbeszéd jellegzetes hibái | 98 |
Az élőbeszéd jellegzetességei | 103 |
A beszélt nyelv aktuális tagolási sajátosságai | 111 |
Tanulságok | 116 |
Kemény Gábor: Kép és kommunikáció | |
Bevezetés: vizuális kép - nyelvi kép | 123 |
A nyelvi képek típusai a képzettartalom elevensége szerint | 123 |
Köznyelvi képek | 125 |
Exmetaforák | 128 |
Eredeti képek | 130 |
Közismert és eredeti határvidékén | 135 |
Az átmeneti státusú képek létrehozásának két útja: megújítás és "rájátszás" | 136 |
Megújítás | 136 |
Külső idézés, célzás, utalás, "rájátszás" | 161 |
A rájátszás és a megújítás viszonya | 185 |
A kép mint formateremtő elv | 186 |
A szöveg lényege egyetlen képbe van belesűrítve | 187 |
Egy kép végigvonul a cikken | 189 |
Egy kép végigvonul, és a cím is ez | 191 |
Két motívum találkozik | 194 |
Kulcspozícióban lévő képek és a címadás | 195 |
Három szövegelemzés | 198 |
Befejezés: milyenfajta képek tipikusak fókuszként? | 204 |