1.060.457

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nyelv és szakma?

Nyelvtanítás és nyelvtanulás a szakképző intézményekben

Szerző

Kiadó: Oktatásért Közalapítvány
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 314 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 978-963-88318-0-4
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Minden olvasónk előtt ismert, hogy a hazai közoktatási intézmények többségében az idegen nyelvek tanulása és tanítása kiemelt helyet foglal el. Az oktatási intézmények presztízsét jelentősen... Tovább

Előszó

Minden olvasónk előtt ismert, hogy a hazai közoktatási intézmények többségében az idegen nyelvek tanulása és tanítása kiemelt helyet foglal el. Az oktatási intézmények presztízsét jelentősen mértékben meghatározza, hogy a diákok és szüleik milyen mutatók alapján és milyen számban választják őket. Egyik fontos jellemző az intézményben megszerezhető használható nyelvtudás. Mivel keveset tudunk arról, hogy a szakképző intézményekben a diákok és nyelvtanárok mindennapi munkáját milyen tényezők határozzák meg, könyvünkben ezek feltárására vállalkozunk. A számokkal leírható adatokon túl arra is kíváncsiak voltunk, milyen eredményeket mondhatnak magukénak az intézmények és a nyelvtanárok, milyen kihívásokkal szembesülnek napi munkájuk során, milyen megoldásokat használnak saját gyakorlatukban, illetve milyen segítségre számítanak, s milyen javaslataik vannak a döntéshozók számára. Vissza

Tartalom

1. A FELMÉRÉS ELŐZMÉNYE ÉS CÉLJA 13
2. RÉSZTVEVŐK 16
2.1. ELSŐ FORDULÓ 16
2.2. MÁSODIK FORDULÓ 17
3. ADATGYŰJTŐ ESZKÖZÖK 21
3.1. ELSŐ FORDULÓ 21
3.1.1. Intézményi adatlap 21
3.1.2. Intézményi kérdőív 22
3.2. MÁSODIK FORDULÓ 26
3.2.1. Nyelvtanári kérdőív 26
3.2.2. Tanulói kérdőív 28
3.2.3. Óramegfigyelési szempontsor 31
3.2.4. Idegen nyelvi programok 34
4. LEBONYOLÍTÁS 35
5. EREDMÉNYEK 37
5.1 NYELVOKTATÁS A KÖZÉPFOKÚ SZAKKÉPZŐ INTÉZMÉNYEKBEN 37
5.1.1. A tanult nyelvek száma és köre 38
5.1.2. Csoportlétszámok és heti óraszámok 40
5.1.3. A szaknyelv oktatása a csoportokban 41
5.2. INTÉZMÉNYI SZINTŰ VÁLASZOK VÉLEMÉNYEK A NYELVOKTATÁSRÓL 44
5.2.1. A nyelvi csoportok kialakításánál figyelembe vett szempontok 44
5.2.2. A nyelvoktatás infrastrukturális háttere az intézményekben 47
5.2.3. Iskolaidőn túli nyelvtanulási lehetőségek 48
5.2.4. A nyelvtanárok és a szakoktatók képzettsége 50
5.2.5. Milyen tankönyveket használnak az intézmények? 52
5.2.6. Az elért eredmények az intézmények önértékelése alapján 53
5.2.7. Az intézmények legnagyobb problémái
saját értékelésük alapján 57
5.2.8. Az intézmények megoldási javaslatai
a felsorolt problémákra 60
5.3. A NYELVTANÁROK VÉLEMÉNYE
A NYELVOKTATÁSRÓL 66
5.3.1. A nyelvtanárok megoszlása nemük és életkoruk szerint 67
5.3.2. A nyelvtanárok megoszlása végzettségük szerint 68
5.3.3. A nyelvtanárok megoszlása tanítási gyakorlatuk szerint 73
5.3.4. Tanártovábbképzés 74
5.3.5. Szaknyelvoktatás 76
5.3.6. Hogyan jellemezhető a nyelvtanárok motivációja? 77
5.3.7. Milyennek értékelik a munkahelyi légkört? 78
5.3.8. A diákok képességei és fejlődési üteme 79
5.3.9. A diákok nyelvtanulási motivációja 81
5.3.10. A diákok nyelvtudása 83
5.3.11. A szülők szerepe 84
5.3.12. A nyelvtanárok módszertani meggyőződései 84
5.3.13. A nyelvtanárok önértékelése szakmai felkészültségükről 85
5.3.14. A tantervek és tananyagok 86
5.3.15. A szaknyelv tanításának feltételei 87
5.3.16. A nyelvtanári munka legfontosabb eredményei 88
5.3.17. Problémák, kihívások a nyelvtanári munkában 92
5.3.18. A nyelvtanárok javaslatai a problémák megoldására 94
5.3.19. A nyelvtanárok szakmai kívánságai 101
5.4. A 10. ÉVFOLYAMOS TANULÓK VÉLEMÉNYE
A NYELVOKTATÁSRÓL 105
5.4.1. A nyelvérzékteszten elért eredmények 106
5.4.2. A tanulók egyéb képességei 107
5.4.3. A tanult nyelvek száma és köre 108
5.4.4. A szülők nyelvtudása 108
5.4.5. Általános iskolai előzmények 110
5.4.6. Az iskolaválasztás szempontjai 11
5.4.7. A nyelvválasztás szempontjai 112
5.4.8. Nyelvtanulási célok 114
5.4.9. Nyelvhasználat iskolán innen és túl 115
5.4.10. A nyelvtudás a tanulók önértékelése alapján 117
5.4.11. Az általános iskolai és középiskolai nyelvtanítás 118
5.4.12. Hány nyelvet tanulnának szívesen a diákok? 119
5.4.13. Milyen nyelvet tanulnának szívesen a diákok? 120
5.4.14. A nyelvtanítás szintje 123
5.4.15. A szaknyelvoktatás megítélése 124
5.5. AZ OSZTÁLYTERMI MEGFIGYELÉSEK
TAPASZTALATAI 125
5.5.1. A megfigyelések célja 125
5.5.2. A megfigyelési szempontsor 125
5.5.3. Az osztálytermi megfigyelések lebonyolítása 126
5.5.4. A megfigyelt nyelvórák megoszlása 127
5.5.5. A megfigyelt nyelvtanárok jellemzése 127
5.5.6. A megfigyelt nyelvtanulók jellemzése 129
5.5.7. A nyelvtanárok és a diákok nyelvhasználata 130
5.5.8. Mi történt a megfigyelt nyelvórákon? 132
5.5.9. A diákok motivációja és órai szereplése 135
5.5.10. Az osztálytermi eljárások kedveltsége 136
5.6. A TANTERVI DOKUMENTUMOK
VIZSGÁLATÁNAK EREDMÉNYEI 138
5.6.1. Az általános iskolai nyelvtanulás hasznosulása 141
5.6.2. A tanulók idegen nyelvi teljesítményének értékelése 142
5.6.3. Az iskola által nyilvántartott eredményességi mutatók 144
5.6.4. A szakmai nyelv szerepe a tantervekben 145
5.6.5. A szakmai idegen nyelvi tantervek 147
6. ÖSSZEFOGLALÁS 150
HIVATKOZÁSOK 162
A1-A9. FÜGGELÉKEK: ADATGYŰJTŐ ESZKÖZÖK 165
B1-B6. FÜGGELÉKEK: TÁJÉKOZTATÓ LEVELEK 217
C1-C9. FÜGGELÉKEK: INTÉZMÉNYI KÉRDŐÍV ADATAI 241
D1-D6. FÜGGELÉKEK: TANÁRI KÉRDŐÍV ADATAI 287
E. FÜGGELÉK: A FELMÉRÉS MÁSODIK 311
FORDULÓJÁBAN RÉSZTVEVŐ INTÉZMÉNYEK
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Nyelv és szakma? Nyelv és szakma? Nyelv és szakma?

Néhány lapél enyhén foltos. A borító kissé kopott.

Állapot:
3.740 Ft
1.870 ,-Ft 50
15 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Nyelv és szakma? Nyelv és szakma?

Szép állapotú példány.

Állapot:
3.740 ,-Ft
30 pont kapható
Kosárba