I. kötet | |
A szerkesztők előszava | |
Megnyitó beszéd (Tamás Lajos) | |
Szecskő Tamás: Megjegyzések a kommunikáció általános elméletéhez | 3 |
Bevezetés | |
Filogenezis | |
Ontogenezis | |
Szociogenezis | |
A kommunikációs szituáció | |
Kommunikáció és társadalmi viszony | |
Jegyzetek | |
Irodalomjegyzék | |
Varga Károly: A tömegközlés rendszerei és eszközei | 29 |
Információátivel, kommunikáció, tömegközlés | |
Tömeg és közönség: a rétegződés problémái | |
A visszajelzés | |
Projekció és introjekció | |
A közönség fokozott azonosulása | |
"Közvélemény" és "mindenki véleménye" | |
A tömegközlés taktikái | |
A tömegközlés re-humanizálása | |
Irodalomjegyzék | |
Buda Béla: A kommunikáció pszichológiai aspektusai | 73 |
Nyelvi kommunikáció és személyiség | |
Néhány modern gondolatrendszerről | |
A pszichológiai és szociológiai vizsgálati szintek | |
A nem-verbális közlési csatornák | |
Proxemika és kinezika | |
Expresszió és információ | |
A metakommunikáció | |
A kommunikáció pszichológiai meghatározása | |
Irodalomjegyzék | |
Kovács Máté: Közlés és közművelődés | 105 |
A közlés szerepe és jelentősége az ember és az emberiség életében | |
Az ember és az emberiség fejlődésének fő tényezői | |
A közlési folyamat fő tényezői | |
Közlésmódok és közlési rendszerek | |
Közlés és közművelődés | |
A közlési rendszerek versenye: egymás ellen vagy a művelődő emberért? | |
Néhány szó a közléstudományokról | |
Irodalomjegyzék | |
Kiss Árpád: Tanulás és közlés | 135 |
Tanulás, közlés, rendszerek | |
A tanulási folyamat | |
A közlés folyamat | |
Az információ szerepe | |
A tanulás programozása | |
A pedagógus és a tanuló kapcsolata | |
Az oktatás programozása | |
Jegyzetek | |
II. kötet | |
Vitányi Iván: Kommunikációelmélet és esztétika | 3 |
Az esztétika kommunikációelméleti megközelítése | |
A kommunikáció funkciói | |
A poétikum metanyelve | |
Az esztétikai (poétikus) információ jellege | |
Az esztétikum szerepe a kommunikációban | |
Igaz-jó-szép | |
Esztétikum és tömegkommunikáció | |
Irodalomjegyzék | |
Fabricius-Kovács Ferenc: Nyelvtudomány, kommunikációelmélet, szociálpszichológia | 41 |
Nyelvtudomány, filológia, kommunikáció | |
A szociálpszichológia és a nyelvészet | |
Karácsony Sándor társaslélektanáról | |
A hangzó nyelv és a "társaslélek" | |
Jegyzetek | |
Irodalomjegyzék | |
Károly Sándor: Nyelvészet és kommunikáció | 79 |
A nyelv mint jelrendszer | |
Nyelvészeti alkalmazások | |
A mondatfajták | |
A kérdés | |
A tagadás | |
Szemantikai szempontok | |
Jegyzetek | |
Papp Ferenc: Jelentés, közlés, szemiótika a szovjet nyelvtudományban | 95 |
A témaköri bibliográfiáról | |
A huszas-harmincas évek | |
A negyvenes-ötvenes évek | |
Napjaink szovjet általános nyelvészete | |
Irodalomjegyzék | |
Nem standard rövidítések az irodalomjegyzékben | |
Szépe György: A nyelvészeti diszciplinák és a kommunikációkutatás | 127 |
Előzetes megjegyzések a nyelvészet és a kommunikáció viszonyáról | |
A nyelv tanulmányozásának klasszikus módja | |
A poszt-klasszikus nyelvészet | |
A nyelvészet interdiszciplináris kapcsolatai | |
Az alkalmazott nyelvészet problémája | |
A nyelvészet extenziója | |
Néhány nyelvi-kommunikációs kérdésről | |
Jegyzetek | |
Tarnóczy Tamás: Közlés ember és a gép között | 159 |
A beszéd gépi megértésének problémái | |
Az emberi hírközlő lánc | |
A titkosítási folyamatok | |
Az átjelölés kérdése | |
Gépi átalakítók | |
A gépi átjelölés problémája | |
A gépi műnyelv kialakítása | |
Összefoglalás | |
Jegyzetek | |
Muszka Dániel: A kommunikációs lánc | 193 |
Az információ-forrás | |
A kódoló | |
Az adó | |
Az átviteli csatorna | |
A vevő | |
A dekódoló | |
A rendeltetési hely | |
Jegyzetek | |
Orosz nyelvű tartalomjegyzék | 219 |
Angol nyelvű tartalomjegyzék | 215 |