1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nyelv és hatalom, nyelvi jogok és oktatás

Tanulmányok a Bolyai Nyári Akadémia előadásaiból

Szerkesztő
Csíkszereda
Kiadó: "Apáczai Csere János" Pedagógusok Háza Kiadója
Kiadás helye: Csíkszereda
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 161 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 973-998-361-8
Megjegyzés: Megjelent 500 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Először 1995-ben volt alkalmam részt venni a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége által rendezett Bolyai Nyári Akadémia magyartanároknak szervezett előadásain. 1996-tól a csíkszeredai NYIT... Tovább

Előszó

Először 1995-ben volt alkalmam részt venni a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége által rendezett Bolyai Nyári Akadémia magyartanároknak szervezett előadásain. 1996-tól a csíkszeredai NYIT meghívására viszonylag állandó csapattal tartottunk előadásokat a Kárpát-medence magyarlakta területeiről érkező tanároknak: a nyelvészeti blokkban egy olyan nyelvszemléletet próbáltunk népszerűsíteni Kontra Miklóssal és Szilágyi N. Sándorral együtt, amely jócskán eltér attól a nyelvszemlélettől, amelyet az iskolában mindannyian tanultunk. Ez a szemlélet a nyelvet nem mozdulatlan, jól áttekinthető szabályokkal leírható, egynemű rendszernek látja, hanem folytonosan mozgó, a nyelvi formák belső változásai és a nyelvet használó közösség társas kapcsolatainak alakulása által mozgatott, sokféle társas funkciójának megfelelően heterogén rendszernek. Az a nyelvész, aki ezzel a szemlélettel dolgozik, nem saját intuíciójára hagyatkozik, amikor a nyelvet leírja, hanem hétköznapi emberek valóságos nyelvhasználatát elemzi: úgy véljük, hogy a nyelv lelkét akkor ismerhetjük meg leginkább, ha legtermészetesebb használatakor sikerül megfigyelnünk.
Ez a fajta nyelvszemlélet tehát előírja a nyelvésznek, hogy adatait ne kitalálja, hanem összegyűjtse. Az adatgyűjtés során így mindannyian létező, valóságos beszélőközösségeket vizsgálunk, s látjuk azokat a gondokat is, amelyek az általunk vizsgált beszélőközösségekben a nyelvhasználattal kapcsolatban fölmerülnek: amelyek egyeseket előnyben részesítenek, másokat hátrányba hoznak, sokszor diszkriminálnak, alapvető emberi jogaiktól fosztanak meg. Ez a fajta nyelvszemlélet a nyelvésznek egyben azt is kötelezővé teszi, hogy tudományos munkája során megszerzett ismereteit annak a nyelvi közösségnek a javára fordítsa, amelytől adatait szerzi, hogy felelősséget vállaljon azért a közösségért, amelynek nyelvét kutatja. Vissza

Tartalom

Előszó 7
Szociolingvisztikai alapismeretek (Sándor Klára) 9
Egy s más a kétnyelvűségről (Kontra Miklós) 59
Az élőnyelvi vizsgálatok és az iskola: a kisebbségi kétnyelvűség (Sándor Klára) 76
Nyelvi emberi jogok (Tove Skutnabb-Kangas) 111
"Legyen joguk az általuk kiválasztott nyelven kifejezni magukat!" (Kontra Miklós) 124
Nyelv, oktatás, emberi jogok (Kontra Miklós) 129
A tankönyvek és a nyelvészeti ideológia - szociolingvisztikai nézőpontból (Peter Trudgill) 139
A nyelv mint a diszkrimináció eszköze (Kontra Miklós) 155
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem