Előszó
Az 1945-ös augusztusi forradalom megszabadította a vietnami népet a kolonializmus és a halódó feudalizmus nyűgétől, a művészetet pedig megmentette a sorvadástól és a bénaságtól, mely tehetetlenségre kárhoztatta a második világháború utolsó éveiben.
A történelemnek ez a jelentős fordulata vonzó lehetőséget tárt a művészetek elé: szolgálják a népet az ország függetlenségéért, egy új élet megteremtéséért és az ember új arculatának kialakításáért vívott forradalmi harcában.
A Vietnami Dolgozók Pártja kulturális politikájára támaszkodó, a kormány jó szándékú segítségét és az egész lakosság aktív támogatását élvező fiatal vietnami képzőművészet, mely a népművészet több évszázados hagyományainak letéteményese, következetesen fejlődik. Sok nehézség leküzdésével, nagy erőfeszítések árán és több művésznemzedék állhatatos munkája révén nyerte el mai formáját, mely - az első alapvető átalakulástól kezdve - napról-napra határozottabbá vált. Eközben olyan művésznemzedéket nevelt fel, amely hazájának és kultúrájának szentelte az életét, és amely összekovácsolódott a forradalmi harcban.
Jóllehet az elmúlt negyedszázad alatt a francia gyarmatosítók, majd az Egyesült Államok agresszív háborúja sok megpróbáltatással, nehézséggel és nélkülözéssel járt, a fiatal vietnami képzőművészet sosem torpant meg; kiküszöbölte a hibáit, továbbfejlesztette az eredményeit. Ezáltal jelentősen gazdagította az átalakuló vietnami társadalom szellemi és kulturális életét.
A műveket, melyeket ez a - vietnami képzőművészetnek szentelt első - gyűjtemény bemutat, a festészetnek, a szobrászatnak és a grafikának az 1945-ös augusztusi forradalom és az 1970. év közötti terméséből válogatták ki. A Vietnamban és külföldön is több alkalommal kiállított művek között akadnak olyanok is, amelyeket már publikáltak és népszerűsítettek.
A gyűjtemény összeállítása az ellenállás rendkívüli körülményei között kezdődött: az Egyesült Államok Észak-Vietnam elleni pusztító légi háborújának két periódusát elválasztó időszakban. Ennek tudható be, hogy némi hiányosság fedezhető fel benne. A művészek szétszóródva, az ország legkülönbözőbb helyein tevékenykedtek, az összeköttetést pedig nehéz volt fenntartani, vagy meg sem lehetett teremteni velük, ráadásul néhány mű megsemmisült a háború tüzében.
Ennek ellenére, tartalma és viszonylag gazdag témavilága révén különböző aspektusokból tükrözi az észak-vietnami valóságot. A stílusok változatosságának, a különböző műfajokban megnyilvánuló emócióknak jóvoltából, s a többféle anyag és technika bemutatásával ez a - távolról sem teljes - gyűjtemény általános áttekintést nyújt napjaink vietnami művészeti mozgalmáról, és fényt derít arra a helyzetre, amelyben a művészek dolgoznak.
Emellett a gyűjtemény a lehetőségekhez mérten - bemutatja Vietnam földjét és ennek a földnek az embereit; azokat az embereket, akik - a nemzet szeretett elnökének, Ho Si Minh-nek a felhívására - mindent megtettek és ezután is megtesznek a forradalomért, az amerikai imperializmus feletti győzelemért, Dél-Vietnam felszabadításáért, a szocializmus építéséért Észak-Vietnamban és hazájuk békés újra egyesítéséért.
A gyűjtemény összeállításához a Szépművészeti Bizottság, mindenekelőtt Tran Van Can és Huynh Van Thuan elvtárs nyújtott segítséget.
A magyar Kulturális Minisztérium féltő gondoskodással vett részt munkánkban. Végezetül köszönetet mondunk mind a vietnami Szépművészeti Bizottságnak és munkatársainak, mind a magyar Kulturális Minisztériumnak.
„Kultúra" Kiadó
Vissza