1.067.073

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nevelőotthoni gyermekfelügyelők kézikönyve

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Szociális Munka Alapítvány
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 107 oldal
Sorozatcím: A Szociális Munka Alapítvány Kiadványai
Kötetszám: 4
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Nem kedvelem a gyermekfelügyelő elnevezést. Mintha egy kívülállóról, egy passzív szemlélőről lenne szó, pedig ez a munkakör egy nehéz, egész embert igénylő, igazi nevelői feladatot jelentő... Tovább

Előszó

Nem kedvelem a gyermekfelügyelő elnevezést. Mintha egy kívülállóról, egy passzív szemlélőről lenne szó, pedig ez a munkakör egy nehéz, egész embert igénylő, igazi nevelői feladatot jelentő területet takar. Ezért általában a nevelő elnevezést használom. Egy nevelőotthon pedagógiai munkájának színvonalát jelentősen befolyásolja az ott dolgozó gyermekfelügyelők tevékenysége. Iskolázottságuk, előképzettségük, pedagógiai gyakorlatuk sokféle. Ebből a sokszínűségből talán két nagyobb csoportot lehetne kiemelni: általános iskolai végzettségűek, otthoni gyermeknevelési és hosszabb intézeti pedagógiai tapasztalattal, illetve érettségizettek, rövid nevelőotthoni gyakorlattal. A jegyzet mindenki számára igyekszik érthetően szólni, de természetes, hogy a végzettségtől és gyakorlattól függően más-más fejezetet fognak nehéznek-vagy ellenkezőleg - ismertnek találni. A tartalomjegyzék már jelzi, hogy sokféle témával kívánunk foglalkozni. A korlátozott terjedelem a bővebb ismertetés lehetőségét kizárja, ezért hozzáférhető, a legtöbb nevelőotthon könyvtárában megtalálható irodalomjegyzéket is mellékelünk. Munkánk sokoldalúsága igényli e sokféle elméleti ismeretet. Csak korszerű elméleti ismeretek birtokában leszünk képesek jobb, tervszerű, tudatos nevelésre, gondozásra. Gyakran elhangzó.kérdések: „Mit csináljak ezzel a gyerekkel?", „Mitől ilyen?", „Hogyan tudom megváltoztatni?"... Ahány eset, annyiféle válasz lehetséges... A helyes válaszokat csak akkor találjuk meg, ha ismerjük a gyermek eddigi életútját, az adott pedagógiai szituációt, ha vannak elméleti ismereteink a személyiségfejlődés normális menetéről, a zavaró tényezőkről, ezek következményeiről. Ezért foglalkozunk viszonylag hosszan a személyiség fogalmával, fejlődésével. Lehet, hogy „nehéz" olvasmánynak tűnik, de pedagógiai munkát végzők számára nélkülözhetetlennek tartom. Bízom abban, hogy áttanulmányozása után lesz egy olyan elméleti alapjuk, amelyre építhetnek nevelési problémáik gyakorlati megvalósításakor. Segít annak megértésében, hogy gondozottunk miért viselkedik „helytelenül", mi hátráltatta eddigi fejlődését, miért olyan ellenszegülő... A valószínű ok ismerete már megmutathatja a megoldás lehetőségét is! Vissza

Tartalom

Előszó 3
I. GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGVÉDELEM
A hazai gyermek- és ifjúságvédelem rövid áttekintése 5
A gyermek- és ifjúságvédelem néhány fogalma 10
A gyermekvédelem intézményeiről 11
A gyermekvédelem és a gyógypedagógia 12
II. A SZEMÉLYISÉG FOGALMA
A lelki jelenségek természetéről 14
A lelki jelenségek szerepe: a környezethez való alkalmazkodás, a környezet alakítása 15
A személyiség fogalma, meghatározása 16
A személyiség „szerkezete" 18
Személyiségtípusok (tipológiák) 19
A személyiség és a környezethez való alkalmazkodás 23
-szomatikus rendszer 24
-kognitív rendszer 25
-motivációs rendszer 27
-az „én" és az „éntudat" 31
A viselkedés ellenőrzéséről, kontrolljáról 33
Az elhárító mechanizmusok 36
III. A GYERMEK FEJLŐDÉSÉNEK SZAKASZAI
Az egyes életkorok szükségletei. A fejlődést elősegítő és hátráltató tényezők 38
-újszülött- és csecsemőkor (hospitalizáció) 39
-kisgyermek- és óvodáskor 41
-iskoláskor 47
Családi, iskolai, nevelőotthoni ártalmakról 48
A deviáns viselkedés 56
IV. A CSALÁD SZEREPE A SZEMÉLYISÉGFEJLŐDÉSBEN
A család funkciói és funkciózavarai 61
Nevelőotthoni gyermekek családi kapcsolatai 65
V. AZ OTTHONOSSÁG SZEMÉLYI ÉS TÁRGYI FELTÉTELEI
Az otthonosság személyi feltételei 68
-a nevelő személyiségéről 68
-a nevelő-tanuló kapcsolat jellemzői és lehetőségei 71
Az otthonosság tárgyi feltételei 74
-az egészséges életmód 74
-általános követelmények a nevelőotthonban 75
-a helyes napirend 78
-hogyan fokozhatjuk az otthonosság érzését? 83
Az utógondozásról 86
Tervezés a nevelőotthonban 87
VI. A JÁTÉK, MESE, DIAFILM SZEREPE A NEVELŐOTTHONBAN
A játék szerepe a nevelőotthonban 94
-az egyes életkorok játékformái 94
-a sérült személyiségre utaló játék 96
-javasolt játéktevékenységek 98
A mese, diafilm, tévé szerepe a nevelőotthonban 99
-javasolt könyvek 101
VII. GYAKORIBB BETEGSÉGEK A NEVELŐOTTHONBAN
Néhány gyakoribb betegség 104
Javasolt irodalom 107

Vock József

Vock József műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Vock József könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem