1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nevelésügy a középkori Iszlámban

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Pécs
Kiadó: Iskolakultúra
Kiadás helye: Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 211 oldal
Sorozatcím: Iskolakultúra-könyvek
Kötetszám: 16
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 12 cm
ISBN: 963-641-922-1
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Köszöntöm a kedves Olvasót! Öt évnyi gyűjtő- és kutatómunkám eredményét tartja most a kezében: egy könyvet a középkori muszlim nevelés- és művelődéstörténetről. E mű régi hiányt próbál pótolni a... Tovább

Előszó

Köszöntöm a kedves Olvasót! Öt évnyi gyűjtő- és kutatómunkám eredményét tartja most a kezében: egy könyvet a középkori muszlim nevelés- és művelődéstörténetről. E mű régi hiányt próbál pótolni a magyarországi neveléstörténeti irodalomban. Hazánkban ugyanis kiváló orientalisták és jeles neveléstörténészek munkássága dacára sem foglalta el méltó helyét az "egyetemes" neveléstörténet bemutatását felvállaló könyvekben a muszlim nevelés- és művelődésügy históriája. Ez több szempontból is érthetetlen és tarthatatlan. Egyrészt azért, mert az iszlám nem csupán a legnagyobb világballások egyike, hanem olyan civilizációs szervezőerő és gondolati rendszer, amelyeken belül kiemelt és hangsúlyozott szerepet kap a nevelés, a tanulás és a tudományosság. Másrészt azért, mert sem a középkori és kora újkori, sem pedig napjaink európai (világ-beli) tudományos eredményei és történései nem értelmezhetők az iszlám kultúrájának ismerete nélkül.
A muszlim nevelés- és művelődéstörténet összefoglalását sürgeti továbbá az az igény is, hogy a 3. évezred elején elő kell készítenünk egy újabb szemléletváltást a történeti, társadalomtudományi diszciplínákon belül, azaz meg kell alapoznunk a bolygónk egészségének múltjára figyelő történetírás és társadalomkutatás művelését. A nemzetek históriáját feltáró, a 19-20. században számos értékes eredményt felhalmozó és jelentős társadalom-megtartó szerepet betöltő történeti vizsgálódások mellett (mellett, és nem helyett!) új évezredünk új kihívásai glóbusz-szintű és problématörténeti gondolkodásra ösztönöznek. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 9
BEVEZETÉS 11
Historiográfiai áttekintés 11
A kötetről 14
AZ ISZLÁM SZÜLETÉSE 16
Előzmények 16
Mohamed élete és tevékenysége 17
Dióhéjban az iszlám középkori történelméről 20
Az iszlám kulturális sokszínűsége 25
AZ ISZLÁM TANÍTÁSAI 26
A Korán 26
A hagyományok 29
Az iszlám vallás alaptanításai 30
Az iszlám alappillérei, a hívők kötelezettségei 33
VILÁG- ÉS EMBERKÉP, GYERMEKSZEMLÉLET 35
Világnézet és emberkép 35
Gyermekszemlélet, kisgyermekkor 37
Gyermekszületés 37
Névadás 40
Szoptatás 40
A kisgyermekek mindennapjai 41
Gyermekhalálozás 42
AZ ISZLÁM KULTURÁLIS FELEMELKEDÉSÉNEK ALAPJAI 44
Megváltozott életkörülmények 44
Ókori művek megőrzése az iszlám előtt 46
Arabra fordított ókori művek 48
A kultúraközvetítés eszközei 49
Az arab írás 49
Az írás hordozói 50
Íróanyagok 50
Íróeszközök 50
Könyvek 52
A könyvek szeretete 52
Könyvkészítés, könyvmásolás 53
Könyvárusításő 54
AZ ALAPFOKÚ OKTATÁS JELLEMZŐI 57
A muszlim neveléstörténet korszakolása 57
Az iszlám előtti idők 57
Az első korszak 57
Az aranykor 58
A hanyatlás 58
Alapfokú oktatás 59
Palotai iskolák, magántanítók 59
Alsófokú oktatás a mecsetekben 61
Alsószintű iskolák 62
Mecset és/vagy iskola? 62
Az iskolák elnevezése 63
Iskolaalapítások 63
Tananyag 64
Oktatási módszerek 66
Fegyelmezés 67
Jutalmazás 68
KÖZÉP- ÉS FELSŐFOKÚ ISKOLÁK 70
Értelmezési nehézségek 70
A madraszák létrejöttének előzményei 71
Kegyes adományok 72
Híres madraszák 74
Irán 74
Egyiptom 74
Irak 75
Szíria 77
India 79
Egyéb területek 80
A madraszákban folyó oktatás 81
Képzési tartalmak 81
Arab nyelv 82
Nyelvtan 82
Retorika 83
Irodalom 84
A Korán szövegeinek magyarázata 86
Korán-olvasás 87
Hadíszok tanulmányozása 87
Jogtudomány 88
Vallástudomány 91
Egyéb tantárgyak 92
Oktatási módszerek 95
Tanulási módszerek 98
Fokozatszerzés 101
A TANULÁS ÉS MŰVELŐDÉS EGYÉB HELYSZÍNEI 104
Szakképzés 104
Zeneiskolák 105
Testi nevelés 107
Orvosi képzés 108
Kórházak 109
Az orvosképzés tartalma 111
Orvosképzési módszerek 113
Orvosi vizsgák 114
Obszervatóriumok 116
Könyvtárak 119
Keleti könyvtárak 119
Könyvtárak Andalúziában 121
Tanulási, olvasási körülmények a könyvtárban 122
Udvari szalonok 124
Tanulmányutak 125
Gondolatok az utazás hasznosságáról 125
A tanulmányutak fajtái 127
TANÁROK ÉS ISKOLAI SEGÉDSZEMÉLYZET 131
Az első tanárok 131
A tanári szakma kialakulása és jellemzői 132
Tanártípusok 132
Tanári képesítés 133
A tanárokkal szemben megfogalmazott elvárások 134
A tanárok társadalmi és anyagi helyzete 136
A tanárok öltözéke 138
A tanári munka kritikája 139
Tanítónők 140
A DIÁKOK 141
A diákok vagyoni helyzete 141
A tanulók életkora 141
A diákok kötelességei 142
A lányok nevelése 144
MUSZLIM NEVELÉSFILOZÓFIA 149
Nevelés és vallás 149
Muszlim nézetek a tudás, a tanulás fontosságáról 150
Korai pedagógiai gondolkodók 152
Al-Ghazzálí pedagógiája 154
Al-Zarnúdzsí módszertani könyve 155
Ibn Tufajl, az „arab Rousseau" 157
Ibn Khaldún a nevelésről 159
AZ ISZLÁM KULTÚRÁJÁNAK HATÁSA AZ EURÓPAI GONDOLKODÁSRA 161
Muszlim tudományos művek Európában 162
Arab nyelvű művek latinra fordítása 162
Fordítási technikák és fordítási problémák 165
Az arabról latinra fordított művek megjelenése az
európai egyetemeken 170
Az egyetemek tananyagának bővülése 171
A gondolkodás megújulása 177
ÖSSZEGZÉS 180
JEGYZETEK 183
KÉPJEGYZÉK 196
IRODALOM 197
Források 197
Feldolgozások 198
Interneten található feldolgozások 205
NÉVMUTATÓ 207

Kéri Katalin

Kéri Katalin műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kéri Katalin könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem