Bevezetés | 5 |
Szemelvények az egyetemes neveléstörténet köréből | 7 |
Platón: Prótagorasz | 9 |
Az állam | 10 |
Arisztotelész: Politika | 16 |
Nikomakhosz etika | 21 |
Quintillianus: Szónoklattan | 23 |
Hieronymus: A betűvetés megtanítása | 23 |
Nursiai Szent Benedek: Regulái | 30 |
Berthold von Regensburg: Gyermeknevelés | 31 |
Szerzetesi szabályzat | 31 |
Hug de Sancto Victore: Egyházi iskola | 32 |
John Capgrave: Az egyetemen | 33 |
XV. sz. előtti német hősköltemény | 34 |
Turgotus: Skóciai Szent Margit élete | 34 |
Lovaggá avatás | 35 |
Morus Tamás: Utópia | 36 |
Francois Rabelais: Garganuta | 38 |
Pantagruel | 43 |
Montaigne: Pedagógiai tanulmányok | 45 |
Tomasso Campanella: A Napváros | 49 |
Comenius Ámos János. Nagy oktatástan | 55 |
Elmondja, hogyan hívták meg Magyarországra | 65 |
A nagyfényű pataki iskola tervezete | 65 |
A lelki tehetségek kiműveléséről | 67 |
A könyvekről, az értelmi képzés fő eszközeiről | 73 |
A panszofikus iskola tervezete | 74 |
Schola ludus | 76 |
John Locke: Gondolatok a nevelésről | 79 |
Jean-Jacques Rousseau: Emil vagy a nevelésről | 89 |
Helvetius: Az emberről, értelmi képességeiről és neveltetéséről | 106 |
Johann Heinrich Pestalozzi: Kérelem emberbarátokhoz és pártfogókhoz egy olyan intézet szíves támogatására, amely szegény gyermekeknek egy falusi házban nevelést és munkát ad | 112 |
Lénárd és Gertrúd | 114 |
Vázlatos emlékirat a hivatásra nevelésnek a népiskolákkal való összekapcsolásáról | 117 |
Hogyan tanítja Gertrúd gyermekeit? | 120 |
Emlékirat a párizsi barátokhoz a módszer lényegéről és céljáról | 123 |
Népnevelés és ipar | 123 |
A testnevelésről | 127 |
Robert Owen: Észrevételek a gyáripari rendszer hatásáról | 128 |
Önéletraj | 130 |
Friedrich Fröbel: Embernevelés | 136 |
Johann Friedrich Herbart: Pedagógiai előadások vázlata | 142 |
Karl Marx és Friedrich Engels: A szent család vagy a kritikai kritika kritikája | 149 |
Friedrich Engels: A munkásosztály helyzete Angliában | 150 |
Két elberfeldi beszéd | 152 |
Karl Marx: Tézisek Feuerbachról | 153 |
K. D. Usinszkij: Az első olvasókönyv | 154 |
N. G. Csernisevszkij: "Jasznaja Poljana". Az iskola "Jasznaja Poljana". Gyermekkönyvek | 158 |
Karl Marx: Instrukciók az Ideiglenes Központi Tanács küldöttei számára | 160 |
A tőke | 162 |
A gothai program kritikája | 163 |
Paul-Natorp: Szociálpedagógia | 165 |
V. I. Lenin: A narodnyik tervkovácsolás gyöngyszemei | 168 |
A népoktatásügyi minisztérium politikájának kérdéséhez | 170 |
John Dewey: Az iskola és a társadalom | 173 |
Edouard Claparéde: A funkcionális nevelés | 177 |
A nevelés funkcionális koncepciója | 182 |
Végkövetkeztetés: Élet-e a nevelés vagy az életre való felkészítés? | 183 |
Georg Kerschensteiner: A munkaiskola fogalma | 187 |
Ernst Meumann: A kísérleti pedagógia feladata | 197 |
Maria Montessori: Kézikönyvem | 205 |
Rendelet az Orosz Szocialista Szövetségi Köztársaság egységes munkaiskolájáról | 208 |
A. V. Lunacsarszkij: Az egységes munkaiskola alapelvei | 212 |
V. I. Lein: Beszéd az internacionalista tanítók II. összoroszországi kongresszusán | 215 |
Az ifjúsági szövetségek feladatai | 218 |
Az oroszországi kommunista (bolsevik) párt programjából | 220 |
N. K. Krupszkaja: Az iskolai önkormányzat és a munkaszervezés | 221 |
A szocialista iskoláról | 225 |
Az úttörőmozgalom mint pedagógiai probléma | 229 |
A. V. Lunacsarszkij: A szovjet pedagógia szociológiai premisszái | 232 |
A. P. Pinkevics: A közoktatás rendszere | 235 |
Az általános kötelező elemi oktatásról. (Az SZKBP KB 1930. július 25-i határozata) | 237 |
Az elemi és középiskoláról (Az SZKBP KB 1931. szeptember 5-i határozata) | 240 |
N. K. Krupszkaja: Az iskolai önkormányzatról | 242 |
Az elemi és középiskolai tantervekről és az iskolai rendről. (Az SZKBP KB 1932. augusztus 25-i határozata) | 249 |
Az elemi és középiskolai tankönyvekről. (Az SZKBP KB 1933. február 12-i határozata) | 251 |
A pedológiai ferdítésekről az oktatásügyi népbiztosságok rendszerében | 253 |
A. Sz. Makarenko: A nevelés módszerei | 256 |
Jean Piaget: Az iskolai önkormányzat pszichológiai problémái | 273 |
A Langevin-Wallon-tervezet | 284 |
Erich Fromm: A neurózis egyéni és szociális forrásai | 290 |
Roger Gal: A pedagógia időszerű kérdései | 296 |
Szemelvények a magyar neveléstörténet köréből | 311 |
A budai zsinat határozata tanítómesterek alkalmazása, eltartása ügyében | 313 |
Lépes György erdélyi püspök megtiltja, hogy a nép a plébános beleegyezés nélkül válasszon iskolamestert | 314 |
Janus Pannonius: Dicsőítő ének mesteréhez, a veronai Guarinóhoz | 315 |
A ferencesek harmadik rendjéhez tartozó nővéreknek tilos az írás megtanulása vagy tanítása | 316 |
Az iskolamester a várostól kapja fizetését, és ennek fegyelmi hatósága alá tartozik | 316 |
A hagyományos latin iskola és a újabb típusú (anyanyelvű) városi iskola éles ellentéte | 317 |
Egy nagyszombati iskolamester: A szülők örökségként műveltséggel, humanitással lássák el gyermekeiket | 318 |
A jezsuiták tanulmányi szabályzata | 318 |
Bethlen Gábor utasítása a gyulafehérvári kollégium számára | 321 |
Pázmány Péter: A fiaknak istenes neveléséről | 322 |
Mint kell a keresztyén leányt nevelni? | 325 |
Bethlen Miklós: Önéletírása | 329 |
Apáczai Csere János: Magyar Enciklopédia | 331 |
Tanács, mellyet Joachymus Fortius ád Apáczai János által egy tanulásába elcsüggedt ifjúnak | 338 |
Az iskolák fölöttébb szükséges voltáról és a magyaroknál való barbár állapotuk okairól | 342 |
A debreceni iskola 1657. törvényei | 355 |
Maróthi György: Arithmetica vagy számvetésnek mestersége | 357 |
Wenzel Kaunitz államkancellár: A köznevelés ujjáalakításáról | 361 |
Losonczi Hányoki István: Hármas kis tükör | 366 |
Ratio Educationis | 367 |
Tessedik Sámuel: A falu és az iskola rendezése, az ipar és a selyemtermelés fejlesztésének legrövidebb és legbiztosabb útja | 382 |
Tizenkét paragrafus a magyar iskolaügyről, megszívlelésül a nagytekintetű Kulturális Bizottságnak | 386 |
Egy magyarországi Békés megyei szarvasi falusi evangélikus pap élete és nézetei | 390 |
Kazinczy Ferenc: Hivatalba vezető beszéd | 393 |
Hajnóczy József: Bíráló megjegyzései egy nevelésügyi törvénytervezet margóján | 395 |
Széchenyi István: Hitel | 396 |
Világ | 399 |
Névtelen szerző: A nép tanítóinak képzéséről és alkalmazásáról | 401 |
Kölcsey Ferenc: Parainesis Kölcsey Kálmánhoz | 403 |
Kossuth Lajos: Műipar | 405 |
Kisdedóvás | 407 |
Valami a népneveléshez | 409 |
Fáy András: Óramutató | 411 |
Karacs Teréz: Néhány szó a nőnevelésről | 412 |
Táncsics Mihály: Józan ész | 414 |
Tavasi Lajos: Tanoda és egyház. Tanítónak levelei egy paphoz | 416 |
A magyar tanítók első egyetemes gyűlésének naplójából és jegyzőkönyvéből | 418 |
Az 1848. évi törvényjavaslat az elemi oktatásról | 420 |
Az ausztriai gimnáziumok és reáliskolák szervezetének terve | 423 |
Az 1855. november 5-i császári pátens a birodalom egyész területére érvényes hatállyal | 428 |
Az 1868. XXXVIII. törvénycikk a népiskolai közoktatás tárgyában | 430 |
Frankel Leó: XIII. Leó és a szocializmus | 437 |
A Magyarországi Szociáldemokrata Párt elvi nyilatkozata | 438 |
Az 1891. évi XV. törvénycikk a kisdedóvásról | 439 |
A Magyarországi Szociáldemokrata Párt programja | 440 |
A szociáldemokrata párt harca a klerikalizmus ellen | 440 |
Utasítás az elemi népiskola tantervéhez | 441 |
Kultúrnyomorúság | 443 |
Az 1907. évi XXVIII. törvénycikk A nem állami népiskolák jogviszonyairól és a községi és hitfelekezeti néptanítók járandóságairól | 445 |
Nagy László: A gyermek érdeklődésének lélektana | 446 |
Az 1908. évi XLVI. törvénycikk Az elemi népiskolai oktatás ingyenességéről | 455 |
Kunfi Zsigmond: Népoktatásunk bűnei | 456 |
Somogyi Béla: A bizonyítvány-panama | 457 |
Kármán Mór: A nevelés feladatai | 459 |
A Magyarországi Tanítók Szabad Egyesületének programtervezete | 465 |
Zigány Zoltán: Népoktatásunk reformja | 467 |
A Magyarországi Tanítók Szakszervezetének kultúrprogramja | 468 |
A Forradalmi Kormányzótanács XXIV. sz. rendelete a nevelési és oktatási intézetek köztulajdonba vételéről | 472 |
A Közoktatásügyi Népbiztosság 6. K. N. sz. rendelete az összes oktatási és kulturális célokat szolgáló épületek igénybevételéről | 473 |
A közoktatásügyi népbiztos rendeletei a szabad vallásgyakorlásról és a vallásszabadság kihirdetéséről | 474 |
A Közoktatásügyi Népbiztosság 10. K. N. sz. rendelete az osztatlan népiskolák megszüntetéséről és a népiskolák átszervezéséről | 476 |
A Közoktatásügyi Népbiztosság 87039. sz. rendelete a tanítás zavartalanságának biztosítása tárgyában | 478 |
A Szocialista-Kommunista Munkások Magyarországi Pártjának programja | 479 |
Jelentés a Közoktatásügyi Népbiztosság működéséről | 480 |
A népiskolai természettani albizottság javaslata | 492 |
A vallás- és közoktatásügyi miniszternek 1919. évi 182 311 B. I. sz. körrendelete és utasítása a nemzetnevelés szempontjának az elemi népiskolában való érvényesítéséről | 494 |
Utasítás a nemzetnevelés szempontjának az elemi népiskolában való érvényesítésére | 496 |
Kornis Gyula: Iskolarendszerünk reformja | 498 |
A Katolikus Tanoncvédő Egyesület levele a vallás- és közoktatásügyi miniszterhez az iparostanoncok vallásos nevelése tárgyában | 501 |
A magyar királyi vallás- és közoktatásügyi miniszter levele a főváros tanfelügyelőjéhez a vallástanítás és hazai történet intenzívebb tanítása tárgyában | 502 |
A m. kir. vallás- és közoktatásügyi miniszter rendelete a tanítóképzés reformja tárgyában | 503 |
Szabályzat a népiskolai tanítók és tanítónők képzéséről, képesítéséről és továbbképzéséről | 503 |
Az 1921. évi XXX. törvénycikk az iskoláztatási kötelesség teljesítésének biztosításáról | 505 |
Az 1922. évi XII. törvénycikk az 1884. évi ipartörvény módosításáról | 508 |
A m. kir. vallás- és közoktatásügyi miniszter rendelete az iparostanonc-iskolai tanítás zavartalan menetének biztosítása tárgyában | 509 |
Az 1924. évi XI. törvénycikk a középiskoláról | 510 |
Utasítás az elemi népiskola 1925. évi tantervéhez | 512 |
A III. Egyetemes Tanügyi Kongresszus határozatai | 514 |
Imre Sándor: Neveléstan | 516 |
Mintatanítások az új tanterv szellemében | 519 |
Kemény Gábor: Iskolai értékelés és kiválasztás | 520 |
Fináczy Ernő: Elméleti pedagógia | 522 |
Az 1940. évi XX. törvénycikk az iskolázási kötelezettségről a nyolcosztályos népiskoláról | 524 |
Tanterv és útmutatások a nyolcosztályos népiskola számára | 526 |
Földes Ferenc: Munkásság és parasztság kulturális helyzete Magyarországon | 527 |
Kemény Gábor: Demokratikus iskolareform | 531 |
A Népi Kollégiumok Országos Szövetsége (NÉKOSZ) 1. sz. tájékoztatója | 540 |
Révai József: A demokratikus nevelés szelleme | 542 |
Faragó László: A magyar népi demokrácia iskolarendszere | 551 |
Az 1961. évi III. törvény a Magyar Népköztársaság oktatási rendszeréről | 555 |