1.062.389

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Neveléstörténet

Bevezetés a pedagógia és az iskoláztatás történetébe

Szerző
Budapest
Kiadó: Osiris Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 417 oldal
Sorozatcím: Osiris tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-389-591-X
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A kötet szerzői a nevelés, az oktatás és az iskoláztatás történetének legfontosabb eseményeit mutatják be az olvasónak. Nyomon követik az iskola kialakulásának és máig ívelő történetének fontosabb eseményeit, áttekintik a kiemelkedő filozófusok, nevelők pedagógiai jellegű gondolatait, bemutatják az egyes történeti korok nevelési-oktatási gyakorlatát. Mindezek mellett törekszenek az egymást követő történeti korok embereszményének, s az ebből eredeztethető gyermekfelfogásának, gyermekszemléletének plasztikus ábrázolására is. A tankönyv elsődleges célja, hogy vezérfonalat nyújtson az olvasónak a további neveléstörténeti búvárkodáshoz. Az ilyen tanulmányok segítségével olyan pedagógiai kérdésekre is választ kaphatunk, amelyek vissza-visszatérő problémaként merültek fel időről időre, s koronként és kultúránként egyedi válasz született rájuk. Olyan válaszok, amelyek számunkra is fontos tanulsággal szolgálhatnak.

Tartalom

Bevezetés11
A modern pedagógia történeti gyökerei
Az írásbeliség előtt15
Ókor16
Az ókori keleti kultúrák16
Az ókori görögök nevelése20
Róma (Kr. e. VIII. - Kr. u. V. század)32
A korai keresztény nevelés36
Középkor42
Klerikus nevelés42
Világi nevelés48
Gyermekszemlélet a középkorban51
Reneszánsz és humanizmus54
Új világkép kialakulása54
A humanisták embereszménye54
A reneszánsz főúri nevelés57
Humanista gondolatok a nevelésről59
A reneszánsz gyermekképe66
Az iskolák új tananyaga67
Reformáció és ellenreformáció69
Luther69
Melanchton70
Az ellenreformáció pedagógiája72
Az átmenet évszázada80
Johannes Amos Comenius80
Változások a gyermekkor megítélésben86
A korai felvilágosodás87
A felvilágosodás diadala94
Jean-Jacques Rousseau94
Helvetius102
A német felvilágosodás és az iskolaügy102
A tanítóképzés104
A filantropisták mozgalma105
A neohumanizmus107
Pestalozzi108
A német filozófiai pedagógia118
Kant118
Fichte121
Hegel122
Schleiermacher124
Fröbel126
Herbart127
A modern pedagógia kialakulása és fejlődése
A XIX. század új nevelési törekvései135
A társadalmi-gazdasági fejlődés főbb jellemzői135
A család szerepének és nevelési gyakorlatának változásai136
A század tömegmozgalmainak hatása141
A modern európai közoktatási rendszerek létrejötte146
A pedagógiai gondolkodás alakulása152
A pozitivizmus hatása152
August Comte153
Herbert Spencer154
Alexander Bain pedagógiai rendszere156
Az evolucionizmus és a materializmus157
A pedagógia önálló tudománnyá válása és fejlődése160
Trapp - korai empirikus pedagógiai törekvések160
Milde - a vallásos szemléletű tudományos pedagógia megteremtője161
A herbartiánus pedagógia kibontakozása és térhódítása163
Az iskolaügy és a pedagógia a XX. század első felében166
A fejlődés általános jellemzői a századforduló táján166
A bírálat hangja: kultúrakritika és az életfilozófia hatása167
A család, a gyermekfelfogás és -nevelés új elemei174
Új pedagógiai és pszichológiai törekvések177
A pragmatizmus nevelésfelfogása178
A gyermektanulmány181
A reformpedagógia kialakulása és fejlődése az első világháborúig186
Ellen Key radikális neveléskritikája186
A művészetpedagógiai irányzat187
A "New School", a reformpedagógia első iskolamodellje189
Természettudományos, biológiai-antropológiai koncepciók191
Adolphe Ferriére - a reformmozgalom szervezője194
Georg Kerschensteiner és a munkaiskola195
A reformpedagógia fejlődésének második szakasza197
A Waldorf-pedagógia197
Freinet és a modern iskola201
Orosz-szovjet reformtörekvések202
Amerikai reformpedagógiai törekvések206
Peter Petersen és a Jena-plan209
A harmincas évek főbb fejlődési tendenciái211
Az elméleti pedagógia főbb irányzatai213
W. Dilthey, a szellemtudományos irányzat megalapozója214
Spranger kultúrfilozófiai és pedagógiai koncepciója215
A kultúrpedagógia főbb áramlatai és sajátos vonásai218
A neokantianizmus219
A szociálpedagógiai törekvések és irányzatok222
A korszak pszichológiai irányzatainak hatása229
A pedagógiai lélektan megszületése236
Foerster morálpedagógiája236
Az amerikai szociológiai irányzatok hatása238
Iskolaügy és pedagógia a XX. század második felében244
A korszak általános fejlődési tendenciái244
A család és a gyermekkor változásai247
Az oktatásügy fejlődésének főbb tendenciái251
Nevelés az új évezred kezdetén255
A magyar iskola ezer éve
Középkor és humanizmus261
A magyar iskola első évszázada261
A klerikus és világi nevelés kiszélesedése264
A humanizmus hatása269
A reformáció-ellenreformáció pedagógiai törekvései275
Újkor278
Új iskolarendszer kialakulása278
XVIII. századi pedagógiai reformok283
A modern magyar nevelés elmélete és gyakorlata293
Újító törekvések a XVIII-XIX. század fordulóján293
A XIX. század első fele297
Forradalom után, kiegyezés előtt303
A dualizmus kora307
Iskolaügy a forradalmak idején317
Oktatásügy és pedagógia 1919-1945 között319
A magyar neveléstudomány kialakulása és fejlődése 1948-ig338
A budapesti egyetem pedagógiai professzorainak munkássága338
A kolozsvári-szegedi egyetem pedagógiaprofesszorai344
A debreceni egyetem pedagógiaprofesszorai347
A XX. század második fele350
Közoktatás-politikai irányzatok 1945 és 1948 között350
Szocialista iskolaügy és pedagógia355
Rendszerek változása376
Válogatott bibliográfia383
Hivatkozások396
Névmutató403
Tárgymutató406
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem