1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Neveléstörténelem

Segédkönyv a tanító- és tanítónőképző-intézetek V. osztálya számára és a továbbképzés céljaira

Szerző
Pécs
Kiadó: Dunántúl Pécsi Egyetemi Könyvkiadó és Nyomda Rt.
Kiadás helye: Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői papírkötés
Oldalszám: 212 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Második, javított kiadás. Nyomtatta a Dunántúl Pécsi Egyetemi Könyvkiadó és Nyomda Rt., Pécsett.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Sok jel mutatja, hogy Neveléstörténelem első kiadásában céljának megfelelt. Illetékes kartársaim egybehangzó megállapítása szerint a neveléstörténet tanítását számukra határozottan megkönnyítette.... Tovább

Előszó

Sok jel mutatja, hogy Neveléstörténelem első kiadásában céljának megfelelt. Illetékes kartársaim egybehangzó megállapítása szerint a neveléstörténet tanítását számukra határozottan megkönnyítette. Azután mindenfelől azt az értesítést kaptam, hogy könyvemet a tanulóifjúság is megkedvelte. Egyéni megítélésem szerint a szakkritikusok észrevételei sem voltak lényegbevágóan súlyosak. Következéskép ebben a második kiadásban könyvemen az anyag terjedelme vagy beosztása szempontjából nem kellett gyökeres változtatásokat tennem.
Könyvem második kiadása mégsem változatlan lenyomata az elsőnek. A megbeszélésre alkalmas tételeket, mint nem okvetlenül szükségeseket, elhagytam belőle. Helyenkint összevontam az anyagot. Kisebb mértékben bővítettem is, ahol a tárgy aktualitása vagy a fejlődés hézagtalansága azt kívánta. Néhány tényszerű tévedést, ami ilyen természetű könyvben szinte elkerülhetetlen, kijavítottam. Az érthetőséget a szöveg átdolgozásával több helyen fokozni törekedtem. Az irodalmi tájékoztatót irodalmunkban újabban megjelent munkák felvételével kibővítettem. A könyv stílusát szükség szerint csiszoltam. Vissza

Tartalom

Előszó az első kiadáshoz 3
Előszó a második kiadáshoz 4
Bevezetés
A neveléstörténelem feladata és felosztása 5
Első fejezet.
Ókor.
I. A görögök nevelése.
1. §. A görög nevelés áttekintése
a) A görög nevelés korszakai ..7
b) A görög nevelés típusai 9
2. §. A spártai nevelés 9
3. §. Az athéni nevelés
a) A gymnastiké 12
b) A musiké 15
4. §. A görög nevelés elmélkedöi
a) A szofisták 17
b) Sokrates 18
c) Platon 19
d) Aristoteles 20
II. A rómaiak nevelése.
1. §. A római nevelés korszakai 24
2. §. A római nevelés rendje a császárság korában 27
3. §. A római nevelés elmélkedöi. Cicero, Quintilianus 29
Második fejezet.
Középkor.
I. A középkori iskolázás külföldön.
1. §. A keresztyén világfelfogás pedagógiai jelentősége ...33
2. §, Krisztus mint nevelő és tanító ..34
3. §. A középkori iskolázás tanítási anyaga 35
4. §. A középkori iskolázás intézményei 37
5. §. A kolostori iskolák
a) Elterjedésük 39
b) Elhelyezésük és szervezetük 39
c) A tanítás anyaga 39
d) A tankönyvek 40
e) A tanítók 41
f) A tanítás módja 41
g) A fegyelmezés 41
6. §. A lovagi nevelés 41
7. §. A városi iskolák 43
8. §. A scholasztika és az egyetemek 45
II. A középkori iskolázás hazánkban.
1, §. Elemifokú oktatásunk a középkorban
a) A falusi iskolák 47
b] A városi iskolák 48
2, §, Középfokú iskoláink a középkorban 50
3, §. Középkori nőnevelésünk 51
4, §, Egyetemeink a középkorban
a) A pécsi egyetem 52
b) Az óbudai egyetem 52
c) Külföldi iskolázás 52
Harmadik fejezet.
Újkor.
I. A renaissance iskolaügye.
1. §. A renaissance fogalma, hatása a nevelésre 54
2. §. A renaissance Franciaországban 57
3. §. A renaissance hazánkban 60
II. A reformáció iskolaügye.
1, §, A reformáció hatása a nevelésre 63
2, §. Luther mint pedagógus 64
3. §. A reformáció hatása a népoktatás alakulására 66
4. §. A reformáció középiskolái
a) Sturm gimnáziuma ..67
b) Trotzendorf gimnáziuma 69
III. Az ellenreformáció iskolaügye.
1, Elemifokú iskolázás ... ... 72
2. Közép- és felsőfokú iskolázás: a jezsuiták tevékenysége a nevelés terén 74
IV. A reformáció és ellenreformáció iskolaügye hazánkban.
1. §. A protestánsok elemifokú iskolázása
a) A tanító 79
b) Az iskola 80
c) Tantárgyak és tankönyvek 80
d) A módszer 81
2. A katholikusok elemifokú iskolázása 81
3. Protestáns közép- és felsőfokú oktatás
a) A debreceni kollégium története, szervezete és belső élete 82
b) Maróthi György 86
4. Katholikusok közép- és felsőfokú oktatása 88
V. A pedagógiai realizmus.
1. A pedagógiai realizmus fogalma 90
2. A realizmus filozófiai megalapozói 90
3. Comenius élete és munkássága
a) Comenius élete 92
b) Comenius nyelvtanitási munkái 94
c) A Didactica Magna 95
d) Comenius Sárospatakon 100
4. §. Apáczai Csere János 103
VI. A pedagógiai naturalizmus.
1. §. A ped. naturalizmus fogalma és képviselöi 107
2. Locke János
a) Élete 107
b) Pedagógiája 108
3. §. Rousseau
a) Élete 111
bl) Pedagógiája 112
4. § A filantropisták
a) Basedow élete ... 123
b) A Philanthropinumban folyó nevelés ... . . 124
c) A filantropisták hatása ... .. 126
VII. és XVIII. és XIX. század iskolaszervezői.
l. A pietizmus, Francke
a) Francke élete 128
b) A hallei iskolákban folyó nevelés 129
c) A hallei iskolák továbbfejlődése 130
d) A pietizmus hatása hazai iskolázásunkra 131
2. §. Pestalozzi Henrik János
a) Pestalozzi élete, írói és iskolaszervezői tevékenysége 133
b) Pestalozzi pedagógiája 137
3. §. A kisdednevelés gondolata
a) Fröbel élete és munkássága 143
b) A kisdednevelés hazánkban 146
c) A kisdednevelés újabb iránya; Montesori Mária 148
Negyedik fejezet.
Legújabb kor.
1. §. Herbart pedagógiai rendszere
a) Herbart élete 153
b) Herbart írói tevékenysége 154
c) Herbart pszichológiája ...154
d) Herbart erkölcstana 155
e) Herbart ped. rendszere 155
2. §. Herbart követői
a) Herbart hatása és tanítványai 158
b) Ziller élete és tevékenysége 158
c) Rein Vilmos 161
3. §, A neveléstudomány mai irányai
a) A morálpedagógia 164
b) A személyiség pedagógiája 166
c) A szociális pedagógia 167
d) Állampolgári nevelés, nemzetnevelés 169
e) A pedagógiai naturalizmus 171
f) A kísérleti pedagógia 173
g) A gyermektanulmány 176
Ötödik fejezet.
Az oktatási intézmények összefoglaló története.
1. §. A népiskola történeti kifejlődése külföldön és hazánkban
a) A népiskola története a Ratio Educationisig 180
b) A Ratio Educationis 183
c) Hazánk közoktatásügye a XIX. század első felében 186
d) Közoktatásügyünk a XIX. század második felében 192
2. §. A tanítóképzés tört. alakulása külföldön és hazánkban 195
3. §. A középiskola történeti kifejlődése hazánkban 198
4. §. Az egyetem tört. kifejlődése külföldön és hazánkban ...201
5. §. A nőnevelés tört. kifejlődése külföldön és hazánkban ...204

Molnár Oszkár

Molnár Oszkár műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Molnár Oszkár könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem