1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Neveléstörténelem

Segédkönyv a tanító- és tanítónőképző-intézetek V. osztálya számára és a tanítói továbbképzés céljaira

Szerző
,
Kiadó:
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 208 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Írta Molnár Oszkár áll. tanítóképző-intézeti igazgató. Dunántúl Egyetemi Nyomdája nyomása, Pécsett.

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Két évtizedre terjedő gyakorlatnak, elmélkedésnek és olvasásnak kialakult eredményeit adom e könyvben. Könyvem tankönyvnek készült a tanító- és tanítónőképzőik V. osztálya számára, de a körülmények... Tovább

Előszó

Két évtizedre terjedő gyakorlatnak, elmélkedésnek és olvasásnak kialakult eredményeit adom e könyvben. Könyvem tankönyvnek készült a tanító- és tanítónőképzőik V. osztálya számára, de a körülmények sajátságos alakulása folytán nem járhatta meg a tankönyvengedélyezés hivatalosan megszabott útját. Dacolva a nagy kockázattal mégis kiadom, mert használni vélek vele a tanítóképzés és a pedagógiai továbbképzés előttem mindenkor szent ügyének.
Ami tárgyammal kapcsolatosan magyar, német és francia nyelven olvasható volt, azt jórészt elolvastam. A tárgyalt elmélkedők műveit eredetiben vagy jó fordításban áttanulmányoztam. Mit honnan, kinek a munkájából merítettem, nem tudnám megmondani. A német neveléstörténeti munkák közül a legtöbb útbaigazítást Hermann Schiller, Lehrbuch der Geschichte der Padagogik c. kézikönyvéből merítettem. A francia nyelvű neveléstörténeti írók közül Guex volt leginkább segítségemre és valamennyire Compayré. A magyar irodalomból, nem említve a monografikus munkákat, természetesen legtöbbet Fináczy Ernő tanár úr örökbecsű munkáiból merítettem, melyek nem egy nehéz ponton döntően közrehatottak állásfoglalásomra.
Hogy könyvemet a tanítóképző-intézetek számára használhatóvá tegyem, ezen iskolák legújabb tantervében megjelölt anyagot dolgoztam fel. Külön is ki kell emelnem, hogy könyvem az elvégezhető anyag maximumát tartalmazza. Következéskép egész terjedelmében csak normális idejű iskolaévben és legalább közepes intelligenciájú tanulóifjúsággal végezhető el. Egyébként a tanár belátására bízom, hogy a mindenkori aktuális viszonyok között mit hagyhat el s mi az, ami okvetlenül elvégzendő.
Könyvem különbözik minden más neveléstörténettől abban, hogy a népiskolai vonatkozásokat, ahol lehet, kikeresi és hangsúlyozza. Másik törekvésem az volt, hogy az intézmények és az elméletek tört. fejlődését tőlem telhetően feltüntessem. A filozófiát is jobban belevontam, mint ahogy azt az eddigi tankönyvek tették. Boldog volnék, ha némi méltánylásra találna azon törekvésem, mely a magyar vonatkozásokat jobban szóhoz kívánja juttatni. Ezen a téren még sokkal többet akarok tenni. Egyelőre szolgáljanak mentségemül a feltornyosuló nehézségek. Vissza

Tartalom

Előszó 3
Bevezetés
A neveléstörténelem feladata és felosztása 5
Első fejezet.
Ókor.
I. A görögök nevelése.
1. §. A görög nevelés áttekintése
a) A görög nevelés korszakai ..7
b) A görög nevelés típusai 9
2. §. A spártai nevelés 9
3. §. Az athéni nevelés
a) A gymnastiké 12
b) A musiké 14
4. §. A görög nevelés elmélkedöi
a) A szofisták 16
b) Sokrates 17
c) Platon 18
d) Aristoteles 19
II. A rómaiak nevelése.
1. §. A római nevelés korszakai 22
2. §. A római nevelés rendje a császárság korában 25
3. §. A római nevelés elmélkedöi. Cicero, Quintilianus 27
Második fejezet.
Középkor.
I. A középkori iskolázás külföldön.
1. §. A keresztyén világfelfogás pedagógiai jelentősége ...31
2. §, Krisztus mint nevelő és tanító ..32
3. §. A középkori iskolázás tanítási anyaga 33
4. §. A középkori iskolázás intézményei 35
5. §. A kolostori iskolák
a) Elterjedésük 37
b) Elhelyezésük és szervezetük 37
c) A tanítás anyaga 37
d) A tankönyvek 38
e) A tanítók 39
f) A tanítás módja 39
g) A fegyelmezés 39
6. §. A lovagi nevelés 40
7. §. A városi iskolák 41
8. §. A scholasztika és az egyetemek 43
II. A középkori iskolázás hazánkban.
1, §. Elemifokú oktatásunk a középkorban
a) A falusi iskolák 46
b] A városi iskolák 47
2, §, Középfokú iskoláink a középkorban .49
3, §. Középkori nőnevelésünk 50
4, §, Egyetemeink a középkorban
a) A pécsi egyetem 51
b) Az óbudai egyetem 51
c) Külföldi iskolázás 51
Harmadik fejezet.
Újkor.
I. A renaissance iskolaügye.
1. §. A renaissance fogalma, hatása a nevelésre 53
2. §. Renaissancekori nevelök
a) Guarino da Verona, Vittorino da Feltre 55
b) Maffeo Vegio 55
c) Vives Lajos 56
d) Agricola, Erasmus ...56
e) Montaigne Mihály ...58
3. §. A renaissance hazánkban 60
II. A reformáció iskolaügye.
1, §, A reformáció hatása a nevelésre 63
2, §. Luther mint pedagógus 64
3. §. A reformáció hatása a népoktatás alakulására 66
4. §. A reformáció középiskolái
a) Sturm gimnáziuma ..67
b) Trotzendorf gimnáziuma 69
III. Az ellenreformáció iskolaügye.
1, Elemifokú iskolázás ... ... 71
2. Közép- és felsőfokú iskolázás: a jezsuiták tevékenysége a nevelés terén 73
IV. A reformáció és ellenreformáció iskolaügye hazánkban.
1. §. A protestánsok elemifokú iskolázása
a) A tanító 78
b) Az iskola 79
c) Tantárgyak és tankönyvek 79
d) A módszer 80
2. A katholikusok elemifokú iskolázása 80
3. Protestáns közép- és felsőfokú oktatás
a) A debreceni kollégium története, szervezete és belső élete 81
b) Maróthi György 85
4. Katholikusok közép- és felsőfokú oktatása ...87
V. A pedagógiai realizmus.
1. A pedagógiai realizmus fogalma 90
2. A realizmus filozófiai megalapozói 90
3. Comenius élete és munkássága
a) Comenius élete 92
b) Comenius nyelvtanitási munkái 93
c) A Didactica Magna 95
d) Comenius Sárospatakon 99
4. §. Apáczai Csere János 103
VI. A pedagógiai naturalizmus.
1. §. A ped. naturalizmus fogalma és képviselöi 107
2. Locke János
a) Élete 107
b) Pedagógiája 108
3. §. Rousseau
a) Élete 111
bl) Pedagógiája 112
4. § A filantropisták
a) Basedow élete ... 123
b) A Philanthropinumban folyó nevelés ... . . 124
c) A filantropisták hatása ... .. 126
VII. és XVIII. és XIX. század iskolaszervezői.
l. A pietizmus, Francke
a) Francke élete 128
b) A hallei iskolákban folyó nevelés 129
c) A hallei iskolák továbbfejlődése 130
d) A pietizmus hatása hazai iskolázásunkra 131
2. §. Pestalozzi Henrik János
a) Pestalozzi élete, írói és iskolaszervezői tevékenysége 132
b) Pestalozzi pedagógiája 136
3. §. A kisdednevelés gondolata
a) Fröbel élete és munkássága 142
b) A kisdednevelés hazánkban 144
Negyedik fejezet.
Legújabb kor.
1. §. Herbart pedagógiai rendszere
a) Herbart élete 149
b) Herbart írói tevékenysége 149
c) Herbart pszichológiája ...150
d) Herbart erkölcstana 151
e) Herbart ped. rendszere 151
2. §. Herbart követői
a) Herbart hatása és tanítványai 154
b) Ziller élete és tevékenysége 154
c) Rein Vilmos 157
3. §, A neveléstudomány mai irányai
a) A morálpedagógia 160
b) A személyiség pedagógiája 162
c) A szociális pedagógia 163
d) Állampolgári nevelés, nemzetnevelés 165
e) A pedagógiai naturalizmus 167
f) A kísérleti pedagógia 169
g) A gyermektanulmány 171
Ötödik fejezet.
Az oktatási intézmények összefoglaló története.
1. §. A népiskola történeti kifejlődése külföldön és hazánkban
a) A népiskola története a Ratio Educationisig 176
b) A Ratio Educationis 179
c) Hazánk közoktatásügye a XIX. század első felében 182
d) Közoktatásügyünk a XIX. század második felében 188
2. §. A tanítóképzés tört. alakulása külföldön és hazánkban 191
3. §. A középiskola történeti kifejlődése hazánkban 194
4. §. Az egyetem tört. kifejlődése külföldön és hazánkban ...197
5. §, A nőnevelés tört. kifejlődése külföldön és hazánkban ...200

Molnár Oszkár

Molnár Oszkár műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Molnár Oszkár könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem