Bevezetés | 3 |
A tanítástan fogalma | 4 |
A tanítástan célja | 5 |
A tanítástan felosztása | 6 |
A tanítás anyaga | 6 |
A tantárgyakról általában | |
A tantárgy fogalma | 7 |
A tantárgyak célja | 11 |
A tantárgyak felosztása | 12 |
Kinek van joga az iskola tárgyait meghatározni? | 13 |
Állam | 15 |
Egyház | 18 |
Ellenvetések | 22 |
A különböző iskolák tantárgyairól egyenkint | 24 |
Népiskola | |
A népiskola tantárgyairól | |
Melyek a népiskola tantárgyai? | 25 |
Vallástan | |
A vallástan szükségessége és fontossága | 26 |
Mit kell tanítania a népiskolának a vallástanból? | 30 |
Mennyit tanít a népiskola a vallástanból? | 31 |
Ki írja elő a vallástan anyagát? | 32 |
Ki tanítsa a vallástant a népiskolában? | 33 |
Szertartástan | 34 |
Egyháztörténelem | 35 |
Beszéd- és értelemgyakorlatok | |
A beszéd- és értelemgyakorlatok fogalma | 35 |
A beszéd- és értelemgyakorlatok anyaga | 37 |
Ki teszi kötelezővé a beszéd- és értelemgyakorlatok tanítását? | 39 |
Írás és olvasás | |
Az írásról és olvasásról általában | 40 |
Írás | 41 |
Olvasás | 42 |
Ki írja elő az írást és olvasást? | 43 |
Ellenvetések | 45 |
Nyelvtan | |
A nyelvtan tanításának szükségessége | 47 |
Ellenvetések | 49 |
A nyelvtan anyaga | 52 |
Ki írja elő a nyelvtant mint tantárgyat? | 53 |
Polgári ügyiratok | |
A polgári ügyiratok tanításának szükségessége | 54 |
A polgári ügyiratok anyaga | 54 |
Ki írja elő a számtant és anyagát? | 58 |
Mértan | |
A mértanról általában | 60 |
A mértan anyaga | 61 |
Ki írja elő a mértant? | 62 |
Földrajz | |
A földrajzról általában | 63 |
A földrajz anyaga | 64 |
Ki írja elő a földrajzot? | 65 |
Csillagászat | |
A csillagászatról általában | 66 |
A csillagászat anyaga | 67 |
Ki írja elő a csillagászatot? | 67 |
Történelem | |
A történelemről általában | 67 |
A történelem anyaga | 69 |
Ki írja elő a történelmet? | 71 |
Alkotmánytan | |
Az alkotmánytanról általában | 74 |
Az alkotmánytan anyaga | 74 |
Ki írja elő az alkotmánytant? | 75 |
Természettudományok | |
A természettudományokról általában | 77 |
A természettudományok anyaga | 79 |
Állattan | 79 |
Növénytan | 81 |
Ásványtan | 82 |
Természettan | 82 |
Vegytan | 83 |
Gazdaságtan | 84 |
Egészségtan | 86 |
Ki írja elő a természettudományokat? | 87 |
A többi tárgy | |
Rajz | 88 |
Ének | 89 |
Torna | 89 |
Következmények | 90 |
Módszertan | 92 |
A módszertan alakja | 94 |
A tömeg elrendezése | |
Az iskolábajárás kezdete | 94 |
Osztályok | 95 |
Hány osztályú legyen a népiskola? | 96 |
Ki határozza meg a népiskola osztályainak a számát? | 99 |
Osztott népiskola | 100 |
Osztatlan népiskola | 101 |
Csendes foglalkozás | 106 |
Osztályozás | 108 |
Hány gyermek legyen egy osztályban? | 112 |
Az idő beosztása | |
Órarend | 113 |
Hány órán át legyen a gyermek naponint az iskolában? | 114 |
Hetenkint hány óra fordítandó az egyes tárgyakra? | 119 |
A tanítási anyag elosztása | |
Tanterv | 120 |
Tananyagbeosztás | 124 |
Lecketerv | 125 |
Munkanapló | 126 |
A tanítás eszközei | |
Taneszközök | 127 |
Könyv | |
A könyvről általában | 128 |
Tankönyv | 128 |
Hány könyve legyen a gyermeknek? | 129 |
Iskolai könyvtár | 130 |
Vizsga | 131 |
A módszertan anyaga | 133 |
Vallástan | |
Anyag | 134 |
I. osztály | 137 |
II. osztály | 139 |
III. osztály | 140 |
IV. osztály | 141 |
V-VI. osztály | 142 |
VII-IX. osztály | 142 |
Ismeretforrások | 143 |
Módszerek | 145 |
Tanítási alak | 151 |
Tanítás menete | 152 |
Lecke | 155 |
Tanszerek | 157 |
Katekizmus | 158 |
Biblia | 161 |
Szemléltető képek | 162 |
Heti óraszám | 163 |
Szertartástan | 165 |
Egyháztörténelem | 166 |
Beszéd és értelemgyakorlatok | |
Anyag | 166 |
I. osztály | 172 |
Ismeretforrások | 176 |
Módszerek | 178 |
Tanítási alak | 181 |
Tanítás menete | 184 |
Lecke | 185 |
Tanszerek | 186 |
Heti óraszám | 186 |
Olvasás | |
Anyag | 187 |
Ismeretforrások | 188 |
Módszerek | 188 |
Betűztető eljárás (silabizálás) | 190 |
Szótagolási eljárás | 191 |
Elemző eljárás | 191 |
Hangoztató eljárás | 191 |
Hangutánzó eljárás | 193 |
Természetes eljárás | 195 |
Analytikus eljárás | 196 |
Tanítási alak | 197 |
anítás menete | 197 |
Lecke | 198 |
Tanszerek | 198 |
Heti óraszám | 199 |
Olvasmánykezelés | |
Anyag | 199 |
Ismeretforrások | 201 |
Módszerek | 201 |
Tanítás alakja | 201 |
Lecke | 203 |
Tanszerek | 203 |
Heti óraszám | 209 |
Írás | |
Anyag | 210 |
Ismeretforrás | 210 |
Módszer | 210 |
Tanítási alak | 211 |
Tanítás menete | 211 |
Lecke | 211 |
Tanszerek | 212 |
Heti óraszám | 212 |
Szépírás | 213 |
Nyelvtan | |
Anyag | 213 |
II. osztály | 215 |
III. osztály | 215 |
IV. osztály | 215 |
V. osztály | 216 |
VI. osztály | 216 |
VII-IX. osztály | 216 |
Ismeretforrások | 216 |
Módszer | 217 |
Tanítási alak | 218 |
Tanítás menete | 218 |
Lecke | 221 |
Tanszerek | 222 |
Heti óraszám | 222 |
Elemzés | 222 |
Fogalmazás | 224 |
Polgári ügyiratok | 227 |
Számtan | |
Anyag | 227 |
I. osztály | 228 |
II. osztály | 228 |
III. osztály | 229 |
IV. osztály | 229 |
V. osztály | 230 |
VI. osztály | 230 |
VII-IX. osztály | 230 |
Ismeretforrások | 230 |
Módszerek | 231 |
Tanítási alak | 236 |
Tanítás menete | 236 |
Lecke | 241 |
Tanszerek | 242 |
Heti óraszám | 243 |
Mértan | |
Anyag | 244 |
Ismeretforrások | 245 |
Módszer | 245 |
Tanítási alak | 246 |
Tanítás menete | 246 |
Lecke | 246 |
Tanszerek | 246 |
Heti óraszám | 246 |
Földrajz | |
Anyag | 247 |
III. osztály | 247 |
IV. osztály | 248 |
V. osztály | 248 |
VI. osztály | 248 |
VII-IX. osztály | 248 |
Ismeretforrások | 248 |
Módszer | 248 |
Tanítási alak | 249 |
Tanítás menete | 249 |
Lecke | 249 |
Tanszerek | 250 |
Heti óraszám | 250 |
Csillagászati földrajz | 251 |
Történelem | |
Anyag | 251 |
V. osztály | 252 |
VII-IX. osztály | 253 |
Ismeretforrások | 254 |
Módszer | 254 |
Tanítási alak | 254 |
Tanítás menete | 254 |
Lecke | 255 |
Tanszerek | 255 |
Heti óraszám | 256 |
Alkotmánytan | 256 |
Természettudományok | |
Anyag | 256 |
V. osztály | 257 |
VI. osztály | 257 |
VII-IX. osztály | 258 |
Ismeretforrások | 258 |
Módszer | 259 |
Tanítási alak | 260 |
Tanítás menete | 260 |
Lecke | 261 |
Tanszerek | 261 |
Heti óraszám | 261 |
A többi tárgy | |
Rajz | 261 |
Ének | 262 |
Torna | 262 |
Tanítóképző | |
Bevezetés | 263 |
A tanítóképzőről általában | |
Tanítóképző | 264 |
Hány osztályú legyen a tanítóképző? | 266 |
Tanítónőképző | 271 |
Kié a tanítóképző? | 272 |
Tantárgyak | |
A tantárgyakról általában | 273 |
Ki határozza meg a tanítóképző tantárgyait? | 274 |
Hány órán át legyen a tanítvány a tanítóképzőben? | 275 |
Módszer | 278 |
A középiskolai műveltséget szolgáló tárgyak | |
Magyar | 279 |
Földrajz | 282 |
Történelem | 283 |
Alkotmánytan | 284 |
Természetrajz | 284 |
Természettan | 284 |
Vegytan | 285 |
Könyvvitel | 286 |
Számtan | 286 |
Mértan | 287 |
Rajz | 287 |
Zene | 287 |
Torna | 288 |
Szaktárgyak | |
Vallástan | 288 |
Testtan | 291 |
Bölcselet | 291 |
Bölcselet történelme | 293 |
Neveléstan | 293 |
Neveléstörténelem | 293 |
Módszertan | 294 |
Szervezettan | 294 |
Latin nyelv | 294 |
Német nyelv | 295 |
Francia nyelv | 295 |
Tanítási gyakorlatok | 296 |
Képesítői vizsgálat | 298 |
Jézus Krisztus mint nevelő | 300 |