kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Szerzői kiadás |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Könyvkötői vászonkötés |
Oldalszám: | 542 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Készült a Korda R.-T. nyomdájában, Budapesten. |
Előszó | 3 |
Különös neveléstan | 5 |
A különös neveléstan felosztása | 5 |
Tehetségek | |
Tehetségekről általában | 7 |
Nevelés és tehetségek | 8 |
A szellemi és érzéki tehetségek fejlesztésének egymáshoz való viszonya | 11 |
A nevelés harmóniája | 13 |
A nevelés alakja | 15 |
Érzéki tehetségek | 15 |
Érzéki megismerő tehetség | |
Érzéki megismerés | 15 |
Érzékek | |
Az érzékekről általában | 17 |
Az érzékek gondozása | 18 |
Az érzékszervek fogékonysága | 20 |
Belső érzék | |
A belső érzékről általában | 22 |
A képzet szerepe a nevelésben | 23 |
A szemlélet fogalma | 25 |
A szemlélet szerepe a nevelésben | 27 |
A szemléltetés célja | 30 |
Mit kell szemléltetnünk? | 31 |
A szemléltetés eszközei | 34 |
Szemléltetés a maga természeti valóságában | 34 |
Szemléltetés képpel | 35 |
Hogyan szemléltessünk? | 37 |
Helytelen szemlélet | 38 |
Csalódás | 39 |
Káprázat | 40 |
Érzéki vágyó tehetség | |
Az érzéki vágyó tehetségről általában | 42 |
Szenvedélyek | 44 |
Szenvedélyek és nevelés | |
A nevelés kötelessége a szenvedélyekkel szemben | 44 |
Lehetséges-e, hogy az akarat ura legyen a szenvedélyeknek? | 46 |
A szenvedélyek megfékezése | 48 |
Higgadtság | 49 |
A szenvedélyek külső megnyilvánulásai | 49 |
Felügyelet | 51 |
Szoktatás | 51 |
Rossz szándék | 52 |
Szellemi és érzéki javak | 52 |
Vallásos nevelés | 53 |
Mi az oka annak, hogy a nevelésnek a szenvedélyek ellen küzdenie kell | 54 |
Fegyelem | 55 |
Fegyelem a nevelésben | |
A fegyelem fogalma | 55 |
A fegyelem kezdete | 57 |
Fegyelem létesítése | 59 |
A fegyelem célja | 59 |
A fegyelmezés eszközei | 62 |
Tekintély | |
A tekintély fogalma | 62 |
Nevelői tekintély | 63 |
A nevelői tekintély igazolása | 64 |
A tekintély eszköze-e a nevelésnek? | 65 |
A tekintély fontossága | 66 |
Tekintélytiszteletre való nevelés | 67 |
Különböző tekintélyek | 70 |
Rend | |
A rend fogalma | 71 |
Rend az iskolában | 71 |
Rendre való nevelés | 72 |
Iskolalátogatás | 75 |
Csend | 76 |
Illem | |
Az illem fogalma | 78 |
Az illemre való nevelés | 79 |
Udvariasság | 80 |
Divat | 81 |
Ösztön | |
Az ösztönről általában | 82 |
Ösztön és nevelés | 83 |
Érzelmek | |
Az érzelmekről általában | 84 |
Az érzelmek és a nevelés viszonya | |
Az érzelmek szerepe a nevelésben | 85 |
Különbség az érzelmek és szenvedélyek között a nevelésben | 87 |
Az érzelmek felkeltéséről általában | 88 |
Mikor kell az érzelmeket felkeltenünk? | 90 |
Miképen kell fölkeltenünk az érzelmeket? | 92 |
Lehet-e a vallásos érzelmeket fejlesztenünk? | 94 |
Kedély | |
A kedélyről általában | 98 |
A kedély fontossága | |
A kedély szerepe a nevelésben | 98 |
A kedély nemesítése | 100 |
Jó kedv | 103 |
Vérmérséklet | |
A vérmérsékletről általában | 104 |
Vérmérséklet és nevelés | 105 |
A kedély nemesítésének eszközei | 106 |
Játék | |
A játékról általában | 106 |
Játék és nevelés | 108 |
Az iskolai nevelő kötelessége a játéknál | 112 |
Különböző játékok | 114 |
Torna | 115 |
Ének | 116 |
Szellemi tehetségek | |
A szellemi tehetségekről általában | 117 |
A szellemi megismerő tehetség | |
A szellemi megismerő tehetségről általában | 118 |
Az ész fejlesztése | |
Az ész fejlesztésének a mibenléte | 122 |
Az ész fejlesztésének célja és fontossága | 123 |
Az ész fejlesztésének a módjáról általában | 125 |
Kíváncsiság és tudásvágy | 126 |
Az ismeretek rendezése | 128 |
Szemléltetés | 130 |
A tanítványok értelmi színvonalához való leereszkedés | 130 |
Vallásos nevelés | 134 |
Meggondoltság | 136 |
Túlterhelés és korai észfejlesztés | 136 |
Gyöngetehetségek | 138 |
Az értelem hármas tevékenysége | 139 |
Fogalom | |
A fogalomról általában | 140 |
A logikai fogalom fontossága a nevelésben | 142 |
Mely fogalmakon kezdjük meg a fogalomalkotást az iskolában? | 144 |
A fogalomalkotás útja | 146 |
Szó | 152 |
Meghatározás | 153 |
Névmeghatározás | 153 |
Dologi meghatározás | 156 |
Kifejtés | 164 |
Osztás | 165 |
Itélet | |
Az ítéletről általában | 107 |
Az ítéletalkotás fontossága a nevelésben | 167 |
Az ítéletalkotás útja | 167 |
Mely ítéletekkel kezdjük az iskolában az ítéletalkotást? | 108 |
Milyen ítéletekkel foglalkozik a nevelés és iskola? | 170 |
Mondat | 172 |
Következtetés | |
A következtetésről általában | 173 |
A következtetés fontossága a nevelésben | 173 |
A következtetés módja | 174 |
Különböző következtetések | 175 |
Népiskola | 175 |
Középfokú iskolák | 183 |
Beszéd | 184 |
Módszer | |
A módszer fogalma | 188 |
Szükséges-e a módszer az iskolai nevelésben | 188 |
A módszerek alkalmazásáról általában | 189 |
Különböző módszerek | |
Synthetikus módszer | 190 |
Analytikai módszer | 192 |
Kísérleti módszer | 194 |
Racionális módszer | 195 |
Rendszer | 195 |
Tanítási módszer | 199 |
Bizonyítás | |
A bizonyításról általában | 199 |
A bizonyítás szükségessége az iskolában | 200 |
A bizonyítás szabályai | 200 |
Mit kell bizonyítanunk az iskolában? | 292 |
Dedukció | |
A dedukcióról általában | 203 |
Megalapozás | 204 |
Cáfolat | 204 |
Indukció | |
Az indukcióról általában | 207 |
Az indukció szükségessége az iskolában | 208 |
Eljárás az indukciónál | 210 |
Valószínűségi bizonyítás | |
A valószínűségi bizonyításról általában | 213 |
Hasonlósági bizonyítás | 213 |
Párhuzamos bizonyítás | 214 |
Föltevés | 214 |
Tudomány | |
Tanít-e az iskola tudományokat? | 215 |
Milyen tudományokat s belőlük mennyit tanítanak az egyes iskolák? | 216 |
Tanítási módszer | |
A tanítási módszer fogalma | 217 |
Előadási mód | |
Az előadási módról általában | 219 |
Eljárás az előadási módnál | 220 |
Az előadási mód fajai | 221 |
Kérdező mód | |
A kérdező módról általában | 222 |
Mikor használjuk a kérdező alakot? | 223 |
Mely iskolákban használjuk a kérdező alakot? | 224 |
A kérdező alak fajai | 225 |
Kérdés | 227 |
Hogyan tegyük föl a kérdést | 227 |
A kérdés tulajdonságai | 230 |
Felelet | 232 |
A tanítás menete | 233 |
Párbeszédes mód | 241 |
Az ismeret forrásai | |
Az ismeretforrásról általában | 243 |
Tapasztalat | 243 |
Tudat | 243 |
Külső tapasztalat | 245 |
Értelem | |
Az értelemről min t ismeretforrásról általában | 246 |
Az értelem mint a nevelés főismeretforrása | 247 |
Mi az iskola tanítási anyaga? | 247 |
Megismerheti-e az iskolai tanítvány az Istent? | 249 |
Hit | |
A hitről általában | 254 |
Emberi tekintély | 254 |
Isteni tekintély | 255 |
Idegen tekintélyek | 257 |
A szellemi megismerő tehetség más képességei | 257 |
Figyelem | |
A figyelemről általában | 257 |
A figyelem fölkeltése | 260 |
A figyelem fenntartása | 261 |
A figyelem fenntartásának külsőségei | 262 |
A figyelem állandósítása | 265 |
Megfigyelés és figyelmesség | 266 |
Emlékezet | |
Az emlékezetről általában | 267 |
Az emlékezet fejlesztése | 268 |
Lecke | |
A leckéről általában | 273 |
A lecke szükségessége | 273 |
A lecke fajai | 274 |
A tulajdonképeni lecke | 274 |
Az írásbeli feladat | 276 |
Emlékezés | |
Az emlékezésről általában | 278 |
Az emlékezés módja | 278 |
Mit kell emlékeztetnünk? | 281 |
Ismétlés | 281 |
Gyakorlás | 284 |
Képzelődés | |
A képzelődésről általában | 285 |
A képzelet fejlesztése | 287 |
Az eszménykép fogalma | 288 |
Mi kívántatik a neveléstől, hogy a nevelt igazi eszményképet alkothasson magának? | 288 |
Kik a nevelt eszményei? | 290 |
A nevelés eszközei az eszménykép szolgálatában | 291 |
A tökéletességnek milyen foka kívántatik meg az iskolai nevelőtől? | 292 |
Valóban alkot-e a nevelt eszményképet? | 293 |
A nevelés eszményképe a természetfölötti rendben | 295 |
Szellemi vágyó tehetség | |
Bevezetés | 295 |
Az akaratról általában | 296 |
Kényszer-e a nevelés? | 299 |
Miben áll az akarat fejlesztése? | 300 |
Az akarat fejlesztésének a fontossága | 301 |
Az akarat fejlesztéséről általában | 303 |
Az ész fejlesztése | 305 |
Szoktatás | |
A szoktatás fogalma és fontossága | 307 |
Eljárás a szoktatásnál | 310 |
Milyen jóra szoktassa az iskola a tanítványokat? | 312 |
Felügyelet | 314 |
Akaraterő | 314 |
Vallásos nevelés | 314 |
Felelősség és beszámíthatóság | |
A felelősségről és beszámíthatóságról általában | 316 |
Felelősség | |
Nevelhető-e az ember felelőssége? | 316 |
Felelősségre való nevelés | 317 |
Felelősség és vallásos nevelés | 318 |
Beszámíthatóság | |
Beszámíthatóság és nevelés | 320 |
A beszámíthatóság állapotának fejlesztése | 321 |
Erkölcsösség | |
Az erkölcsösség fogalma | 322 |
Erkölcsösségre való nevelés | 324 |
Megismerheti-e a nevelt az erkölcsösség zsinórmértékét? | |
Mire tanítsa a nevelés a neveltet olyanra, ami az ember értelmes természetének megfelel | 328 |
Az iskola tananyaga | 330 |
Mit kell tennie a nevelésnek és iskolának, hogy az akarat jó legyen? | 331 |
Lehet-e vallás nélkül erkölcsösen nevelnünk | 334 |
Erények | |
Az erényekről általában | 334 |
Az erényességre való nevelés szükségessége | 336 |
Az erényességre való nevelés fontossága | 338 |
Az erényességre való nevelésről általában | 339 |
Az erények felosztása | 344 |
Elbeszélések | 345 |
Okosság | 349 |
Szeretet | |
A szeretetről általában | 350 |
A szeretetre való nevelés fő feltétele | 351 |
Az isten szeretete | 352 |
Felebaráti szeretet | |
A felebaráti szeretetről általában | 355 |
A felebaráti szeretetre való nevelés | 356 |
A szülők iránt való szeretet | 359 |
A papság iránt való szeretet | 360 |
Szabad-e az iskolai nevelőnek arra törekednie, hogy őt a tanítványok szeressék? | 360 |
Bizalom | |
A bizalomról általában | 361 |
A bizalom fölkeltése | 363 |
Egyházszeretet | 364 |
Hazaszeretet | |
A hazaszeretetről általában | 365 |
A hazaszeretetre való nevelés | 367 |
Állampolgárrá való nevelés | 371 |
Hazaszeretet és nemzetiségek | 373 |
Engedelmesség | |
Az engedelmességről általában | 374 |
Az engedelmességre való nevelés mikéntje | 375 |
Engedetlenség | 378 |
Tisztaság | |
A tisztaságról általában | 381 |
Melyik nevelő vagy nevelési intézmény kezdi meg a tisztaság erényének a fejlesztését? | 384 |
A tisztaság erényének a fejlesztése a népiskolában | 385 |
A tisztaság erényének a fejlesztése a középfokú iskolákban | 390 |
A tisztaság erényének a fejlesztése a felső iskolákban | 399 |
Együtt taníthatók-e a fiúk és leányok? | 399 |
Együtt taníthatók-e a fiúk és leányok a népiskolában? | 400 |
Együtt taníthatók-e a fiúk és leányok a népiskolánál magasabb iskolákban? | 402 |
Mértékletesség | |
A mértékletességről általában | 404 |
A mértékletességre való nevelés | 405 |
Dohányzás | 407 |
Alázatosság | |
Az alázatosságról általában | 408 |
Az alázatosság erényének a fejlesztése | 408 |
Kevélység | 409 |
Önmegismerés | 410 |
Önérzet | 412 |
Szelídség | |
A szelídségről általában | 413 |
A szelídségre való nevelés | 414 |
Káromkodás | 415 |
Türelem | |
A türelemről általában | 416 |
A türelemre való nevelés | 416 |
Szenvedés | 418 |
Szerénység | |
A szerénységről általában | 418 |
A szerénységre való nevelés | 419 |
Háladatosság | |
A háladatosságról általában | 420 |
A háladatosságra való nevelés | 420 |
Hálátlanság | 422 |
Szorgalom | |
A szorgalomról általában | 422 |
A szorgalom fejlesztése | 423 |
Hanyagság | 424 |
Őszinteség | |
Az őszinteségről általában | 425 |
Az őszinteség fejlesztése | 26 |
Hazugság | 427 |
Igazságosság | 430 |
Állhatatosság | 430 |
Természetfölötti erények | 432 |
Természetes erkölcstörvény | |
A természetes erkölcstörvény fogalma | 435 |
Képes-e a nevelt megismerni a természetes erkölcstörvényeket? | 436 |
A természetes erkölcstörvények és a nevelés | 437 |
Első csoport | 437 |
Második csoport | 438 |
Harmadik csoport | 440 |
Negyedik csoport | 441 |
Az akarat fejlesztésének reduktív és deduktív elve | 442 |
Van-e az értelem fejlesztésnek is reduktív és deduktív elve? | 444 |
Kötelesség | |
A kötelességről általában | 445 |
A kötelességre való nevelés | 446 |
Munkára való nevelés | 447 |
Megelégedettség | 453 |
Takarékosság | 453 |
Lelkiismeret | |
A lelkiismeretről általában | 454 |
A lelkiismeret fejlesztése | 455 |
Jellem | 459 |
Érdem és bűn | |
Érdem | 462 |
Parancs | |
A parancsról általában | 463 |
Eljárás a parancsolásnál | 465 |
A parancsok megokadatolása | 466 |
Tanács | 467 |
Jutalmazás | |
A jutalmazásról általában | 468 |
Mit szabad jutalmaznunk? | 469 |
A jutalmazás mértéke | 470 |
A jutalmazás módja | 472 |
A jutalmazás fokozatai | 473 |
Dícséret | 474 |
Kitüntetés | 475 |
Ajándék | 475 |
Büntetés | |
A büntetésről általában | 477 |
Kényszer-e a nevelés | 480 |
Mit szabad büntetnünk? | 480 |
A büntetés mértéke | 482 |
A büntetés módja | 482 |
A büntetés fokozatai | 484 |
Intés | 484 |
Megszégyenítés | 485 |
Elkülönítés | 485 |
Testi büntetés | 486 |
Bűn | |
A bűnről általában | 491 |
A bűn ellen való küzdelem | 493 |
Felügyelet | 495 |
Kegyelem | |
A kegyelemről általában | 497 |
Keresztség | 501 |
Bérmálás | 502 |
Bűnbánat szentsége | 502 |
Oltáriszentség | 505 |
Szentmise | 505 |
Szentáldozás | 506 |
Testnevelés | |
Kell-e a nevelésnek a testre is gondot fordítania? | 511 |
Az iskola a test nevelésének szolgálatában | 514 |
Torna | 517 |
Sport | 518 |
Tárgymutató | 521 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.