1.062.389

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Neveléstan II.

A philosophia perennis alapján/Különös neveléstan

Szerző
Budapest
Kiadó: Szerzői kiadás
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 542 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Készült a Korda R.-T. nyomdájában, Budapesten.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Mivel már ismerjük a nevelés lényegét, eszközeit, tulajdonságait, a nevelőket, azért áttérhetünk a nevelés tényének a végrehajtására. Ez a különös neveléstan feladata.
Itt két út áll előttünk. Az... Tovább

Előszó

Mivel már ismerjük a nevelés lényegét, eszközeit, tulajdonságait, a nevelőket, azért áttérhetünk a nevelés tényének a végrehajtására. Ez a különös neveléstan feladata.
Itt két út áll előttünk. Az első az, hogy tárgyalhatjuk a nevelést tényének végrehajtásában általában, vagyis tekintet nélkül az egyes meghatározott nevelők működésére, és csak azután térnénk át az egyes meghatározott nevelőkre: a családra, az egyes iskolákra stb. A második út pedig az, hogy a nevelés tényének a végrehajtását mindjárt összekötjük az egyes nevelők eljárásával.
Mi a második utat választjuk, mert célszerűbb, amennyiben a nevelés mozzanatainál szorosabb következetességgel haladhatunk előre, ha megmondjuk azt is, hogy az egyes meghatározott nevelőknek mi a kötelességük. De célszerűbb azért is, mert elkerülteti a folytonos ismétlést, ami az első útnál lehetetlen. Vissza

Tartalom

Előszó3
Különös neveléstan5
A különös neveléstan felosztása5
Tehetségek
Tehetségekről általában7
Nevelés és tehetségek8
A szellemi és érzéki tehetségek fejlesztésének egymáshoz való viszonya11
A nevelés harmóniája13
A nevelés alakja15
Érzéki tehetségek15
Érzéki megismerő tehetség
Érzéki megismerés15
Érzékek
Az érzékekről általában17
Az érzékek gondozása18
Az érzékszervek fogékonysága20
Belső érzék
A belső érzékről általában22
A képzet szerepe a nevelésben23
A szemlélet fogalma25
A szemlélet szerepe a nevelésben27
A szemléltetés célja30
Mit kell szemléltetnünk?31
A szemléltetés eszközei34
Szemléltetés a maga természeti valóságában34
Szemléltetés képpel35
Hogyan szemléltessünk?37
Helytelen szemlélet38
Csalódás39
Káprázat40
Érzéki vágyó tehetség
Az érzéki vágyó tehetségről általában42
Szenvedélyek44
Szenvedélyek és nevelés
A nevelés kötelessége a szenvedélyekkel szemben44
Lehetséges-e, hogy az akarat ura legyen a szenvedélyeknek?46
A szenvedélyek megfékezése48
Higgadtság49
A szenvedélyek külső megnyilvánulásai49
Felügyelet51
Szoktatás51
Rossz szándék52
Szellemi és érzéki javak52
Vallásos nevelés53
Mi az oka annak, hogy a nevelésnek a szenvedélyek ellen küzdenie kell54
Fegyelem55
Fegyelem a nevelésben
A fegyelem fogalma55
A fegyelem kezdete57
Fegyelem létesítése59
A fegyelem célja59
A fegyelmezés eszközei62
Tekintély
A tekintély fogalma62
Nevelői tekintély63
A nevelői tekintély igazolása64
A tekintély eszköze-e a nevelésnek?65
A tekintély fontossága66
Tekintélytiszteletre való nevelés67
Különböző tekintélyek70
Rend
A rend fogalma71
Rend az iskolában71
Rendre való nevelés72
Iskolalátogatás75
Csend76
Illem
Az illem fogalma78
Az illemre való nevelés79
Udvariasság80
Divat81
Ösztön
Az ösztönről általában82
Ösztön és nevelés83
Érzelmek
Az érzelmekről általában84
Az érzelmek és a nevelés viszonya
Az érzelmek szerepe a nevelésben85
Különbség az érzelmek és szenvedélyek között a nevelésben87
Az érzelmek felkeltéséről általában88
Mikor kell az érzelmeket felkeltenünk?90
Miképen kell fölkeltenünk az érzelmeket?92
Lehet-e a vallásos érzelmeket fejlesztenünk?94
Kedély
A kedélyről általában98
A kedély fontossága
A kedély szerepe a nevelésben98
A kedély nemesítése100
Jó kedv103
Vérmérséklet
A vérmérsékletről általában104
Vérmérséklet és nevelés105
A kedély nemesítésének eszközei106
Játék
A játékról általában106
Játék és nevelés108
Az iskolai nevelő kötelessége a játéknál112
Különböző játékok114
Torna115
Ének116
Szellemi tehetségek
A szellemi tehetségekről általában117
A szellemi megismerő tehetség
A szellemi megismerő tehetségről általában118
Az ész fejlesztése
Az ész fejlesztésének a mibenléte122
Az ész fejlesztésének célja és fontossága123
Az ész fejlesztésének a módjáról általában125
Kíváncsiság és tudásvágy126
Az ismeretek rendezése128
Szemléltetés130
A tanítványok értelmi színvonalához való leereszkedés130
Vallásos nevelés134
Meggondoltság136
Túlterhelés és korai észfejlesztés136
Gyöngetehetségek138
Az értelem hármas tevékenysége139
Fogalom
A fogalomról általában140
A logikai fogalom fontossága a nevelésben142
Mely fogalmakon kezdjük meg a fogalomalkotást az iskolában?144
A fogalomalkotás útja146
Szó152
Meghatározás153
Névmeghatározás153
Dologi meghatározás156
Kifejtés164
Osztás165
Itélet
Az ítéletről általában107
Az ítéletalkotás fontossága a nevelésben167
Az ítéletalkotás útja167
Mely ítéletekkel kezdjük az iskolában az ítéletalkotást?108
Milyen ítéletekkel foglalkozik a nevelés és iskola?170
Mondat172
Következtetés
A következtetésről általában173
A következtetés fontossága a nevelésben173
A következtetés módja174
Különböző következtetések175
Népiskola175
Középfokú iskolák183
Beszéd184
Módszer
A módszer fogalma188
Szükséges-e a módszer az iskolai nevelésben188
A módszerek alkalmazásáról általában189
Különböző módszerek
Synthetikus módszer190
Analytikai módszer192
Kísérleti módszer194
Racionális módszer195
Rendszer195
Tanítási módszer199
Bizonyítás
A bizonyításról általában199
A bizonyítás szükségessége az iskolában200
A bizonyítás szabályai200
Mit kell bizonyítanunk az iskolában?292
Dedukció
A dedukcióról általában203
Megalapozás204
Cáfolat204
Indukció
Az indukcióról általában207
Az indukció szükségessége az iskolában208
Eljárás az indukciónál210
Valószínűségi bizonyítás
A valószínűségi bizonyításról általában213
Hasonlósági bizonyítás213
Párhuzamos bizonyítás214
Föltevés214
Tudomány
Tanít-e az iskola tudományokat?215
Milyen tudományokat s belőlük mennyit tanítanak az egyes iskolák?216
Tanítási módszer
A tanítási módszer fogalma217
Előadási mód
Az előadási módról általában219
Eljárás az előadási módnál220
Az előadási mód fajai221
Kérdező mód
A kérdező módról általában222
Mikor használjuk a kérdező alakot?223
Mely iskolákban használjuk a kérdező alakot?224
A kérdező alak fajai225
Kérdés227
Hogyan tegyük föl a kérdést227
A kérdés tulajdonságai230
Felelet232
A tanítás menete233
Párbeszédes mód241
Az ismeret forrásai
Az ismeretforrásról általában243
Tapasztalat243
Tudat243
Külső tapasztalat245
Értelem
Az értelemről min t ismeretforrásról általában246
Az értelem mint a nevelés főismeretforrása247
Mi az iskola tanítási anyaga?247
Megismerheti-e az iskolai tanítvány az Istent?249
Hit
A hitről általában254
Emberi tekintély254
Isteni tekintély255
Idegen tekintélyek257
A szellemi megismerő tehetség más képességei257
Figyelem
A figyelemről általában257
A figyelem fölkeltése260
A figyelem fenntartása261
A figyelem fenntartásának külsőségei262
A figyelem állandósítása265
Megfigyelés és figyelmesség266
Emlékezet
Az emlékezetről általában267
Az emlékezet fejlesztése268
Lecke
A leckéről általában273
A lecke szükségessége273
A lecke fajai274
A tulajdonképeni lecke274
Az írásbeli feladat276
Emlékezés
Az emlékezésről általában278
Az emlékezés módja278
Mit kell emlékeztetnünk?281
Ismétlés281
Gyakorlás284
Képzelődés
A képzelődésről általában285
A képzelet fejlesztése287
Az eszménykép fogalma288
Mi kívántatik a neveléstől, hogy a nevelt igazi eszményképet alkothasson magának?288
Kik a nevelt eszményei?290
A nevelés eszközei az eszménykép szolgálatában291
A tökéletességnek milyen foka kívántatik meg az iskolai nevelőtől?292
Valóban alkot-e a nevelt eszményképet?293
A nevelés eszményképe a természetfölötti rendben295
Szellemi vágyó tehetség
Bevezetés295
Az akaratról általában296
Kényszer-e a nevelés?299
Miben áll az akarat fejlesztése?300
Az akarat fejlesztésének a fontossága301
Az akarat fejlesztéséről általában303
Az ész fejlesztése305
Szoktatás
A szoktatás fogalma és fontossága307
Eljárás a szoktatásnál310
Milyen jóra szoktassa az iskola a tanítványokat?312
Felügyelet314
Akaraterő314
Vallásos nevelés314
Felelősség és beszámíthatóság
A felelősségről és beszámíthatóságról általában316
Felelősség
Nevelhető-e az ember felelőssége?316
Felelősségre való nevelés317
Felelősség és vallásos nevelés318
Beszámíthatóság
Beszámíthatóság és nevelés320
A beszámíthatóság állapotának fejlesztése321
Erkölcsösség
Az erkölcsösség fogalma322
Erkölcsösségre való nevelés324
Megismerheti-e a nevelt az erkölcsösség zsinórmértékét?
Mire tanítsa a nevelés a neveltet olyanra, ami az ember értelmes természetének megfelel328
Az iskola tananyaga330
Mit kell tennie a nevelésnek és iskolának, hogy az akarat jó legyen?331
Lehet-e vallás nélkül erkölcsösen nevelnünk334
Erények
Az erényekről általában334
Az erényességre való nevelés szükségessége336
Az erényességre való nevelés fontossága338
Az erényességre való nevelésről általában339
Az erények felosztása344
Elbeszélések345
Okosság349
Szeretet
A szeretetről általában350
A szeretetre való nevelés fő feltétele351
Az isten szeretete352
Felebaráti szeretet
A felebaráti szeretetről általában355
A felebaráti szeretetre való nevelés356
A szülők iránt való szeretet359
A papság iránt való szeretet360
Szabad-e az iskolai nevelőnek arra törekednie, hogy őt a tanítványok szeressék?360
Bizalom
A bizalomról általában361
A bizalom fölkeltése363
Egyházszeretet364
Hazaszeretet
A hazaszeretetről általában365
A hazaszeretetre való nevelés367
Állampolgárrá való nevelés371
Hazaszeretet és nemzetiségek373
Engedelmesség
Az engedelmességről általában374
Az engedelmességre való nevelés mikéntje375
Engedetlenség378
Tisztaság
A tisztaságról általában381
Melyik nevelő vagy nevelési intézmény kezdi meg a tisztaság erényének a fejlesztését?384
A tisztaság erényének a fejlesztése a népiskolában385
A tisztaság erényének a fejlesztése a középfokú iskolákban390
A tisztaság erényének a fejlesztése a felső iskolákban399
Együtt taníthatók-e a fiúk és leányok?399
Együtt taníthatók-e a fiúk és leányok a népiskolában?400
Együtt taníthatók-e a fiúk és leányok a népiskolánál magasabb iskolákban?402
Mértékletesség
A mértékletességről általában404
A mértékletességre való nevelés405
Dohányzás407
Alázatosság
Az alázatosságról általában408
Az alázatosság erényének a fejlesztése408
Kevélység409
Önmegismerés410
Önérzet412
Szelídség
A szelídségről általában413
A szelídségre való nevelés414
Káromkodás415
Türelem
A türelemről általában416
A türelemre való nevelés416
Szenvedés418
Szerénység
A szerénységről általában418
A szerénységre való nevelés419
Háladatosság
A háladatosságról általában420
A háladatosságra való nevelés420
Hálátlanság422
Szorgalom
A szorgalomról általában422
A szorgalom fejlesztése423
Hanyagság424
Őszinteség
Az őszinteségről általában425
Az őszinteség fejlesztése26
Hazugság427
Igazságosság430
Állhatatosság430
Természetfölötti erények432
Természetes erkölcstörvény
A természetes erkölcstörvény fogalma435
Képes-e a nevelt megismerni a természetes erkölcstörvényeket?436
A természetes erkölcstörvények és a nevelés437
Első csoport437
Második csoport438
Harmadik csoport440
Negyedik csoport441
Az akarat fejlesztésének reduktív és deduktív elve442
Van-e az értelem fejlesztésnek is reduktív és deduktív elve?444
Kötelesség
A kötelességről általában445
A kötelességre való nevelés446
Munkára való nevelés447
Megelégedettség453
Takarékosság453
Lelkiismeret
A lelkiismeretről általában454
A lelkiismeret fejlesztése455
Jellem459
Érdem és bűn
Érdem462
Parancs
A parancsról általában463
Eljárás a parancsolásnál465
A parancsok megokadatolása466
Tanács467
Jutalmazás
A jutalmazásról általában468
Mit szabad jutalmaznunk?469
A jutalmazás mértéke470
A jutalmazás módja472
A jutalmazás fokozatai473
Dícséret474
Kitüntetés475
Ajándék475
Büntetés
A büntetésről általában477
Kényszer-e a nevelés480
Mit szabad büntetnünk?480
A büntetés mértéke482
A büntetés módja482
A büntetés fokozatai484
Intés484
Megszégyenítés485
Elkülönítés485
Testi büntetés486
Bűn
A bűnről általában491
A bűn ellen való küzdelem493
Felügyelet495
Kegyelem
A kegyelemről általában497
Keresztség501
Bérmálás502
Bűnbánat szentsége502
Oltáriszentség505
Szentmise505
Szentáldozás506
Testnevelés
Kell-e a nevelésnek a testre is gondot fordítania?511
Az iskola a test nevelésének szolgálatában514
Torna517
Sport518
Tárgymutató521

Huszár Győző

Huszár Győző műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Huszár Győző könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem