1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Neveléstan

Bevezetés az iskolai nevelés munkájába

Szerző
Budapest
Kiadó: "Studium" Kiadása
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői papírkötés
Oldalszám: 336 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Minerva Irodalmi és Nyomdai Műintézet R. T., Kolozsvár nyomása.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A címlap őszintén megmondja, hogy ez a könyv mi akar lenni. Nem neveléstudományi kézikönyv; nincs benne sem kutatási eredmények összefoglalása, sem elvi ellentétek vitatkozó fejtegetése. Nem teljes... Tovább

Előszó

A címlap őszintén megmondja, hogy ez a könyv mi akar lenni. Nem neveléstudományi kézikönyv; nincs benne sem kutatási eredmények összefoglalása, sem elvi ellentétek vitatkozó fejtegetése. Nem teljes neveléstan; a családi nevelés és az önnevelés, általában az iskolán kívül folyó nevelés kérdéseit csak az iskolával kapcsolatban érinti. Nem is gyakorlati utasítások részletes gyűjteménye, jóllehet a célja gyakorlati. Alakját és tartalmát az határozza meg, hogy az egész munkában az iskolai nevelés tudatossá tevése az irányító gondolat: első könyve óhajt lenni leendő és kezdő tanítóknak, visszavezetés az iskolai életbe, amelyet addig csak mint tanulók ismertek. Azt tartom itt most legfontosabbnak, hogy egy gondolatmenetben táruljon fel az ifjú pályatársak előtt az iskola egész élete. Lássák a művelődéspolitikai keretet, nyerjenek indítást elméleti meggondolásokra, eszméljenek rá a nevelés lélektani és egyéb nagy kérdéseire, de ne lássanak a neveléstanban pusztán vizsgálati anyagot. A képesítő vizsgálaton is tisztább jeleit adja képességének, akiben szempontok világosodtak meg, mint aki csak betanult valamit. Ez a felfogásom a magyarázata annak, hogy a könyv néhol egyenetlen: tapasztalt szakember feleslegesnek érezheti, hogy egyszerű dolgokról bővebben beszélek, egyes kérdéseket több helyen szóba hozok, ellenben csak pár szóval érintek nagy terjedelmű, tudományos kérdéseket, sőt hézagokat is hagytam. Mindez szándékosan történt a tájékozatlanabb olvasók kedvéért. A magamnak kiszabott feladat miatt nem lett volna helyes a könyvet sok irodalmi utalással terhelnem. Szükséges azonban felhívnom a figyelmet arra, hogy senkinek sem szabad megelégednie semmiféle tárgyban egyetlen könyv ismeretével. Vissza

Tartalom

Előszó 3
Bevezetés 5
E munka rendeltetése. A rendszeres meggondolás gyakorlati
jelentősége. A könyv gondolatmenete. Útmutatás további tanulásra.
Első rész: A nevelés és a neveléstudomány.
I. A nevelés fogalma 13
A szó jelentése. A nevelés lefolyásának tanulságai. A nevelői lelkület sajátossága. A nevelő és a növendék viszonyából eredő vonások. A nevelés és a közösség. A nevelés meghatározása.
II. Nevelői gondolkodás, neveléstudomány, neveléstan 23
A) A nevelői gondolkodás mivolta - kialakulása - jellemvonásai.
Alaptételek. A nevelői gondolkodás egysége (fokai és irányai)
B) A neveléstudomány fogalma - munkatere - módszere - segédtudományai - önállósága 32
C) A neveléstan fogalma - viszonya a neveléssel - hatása a nevelés egyöntetűségére - érvényessége és érvényesülése 44
III. A nevelés célja és feladatai 56
Cél és feladatok megkülönböztetése. A cél. Személyiség. Nemzetnevelés. A feladatok.
IV. A nevelés eszközei 68
Az eszközök három csoportja. Gondozás: ápolás, gondoskodás. Tanítás: példaadás, oktatás. Gyakorlás: szoktatás, foglalkoztatás, jutalom és büntetés. Az eszközök alkalmazása.
V. A nevelés korlátai és sikerének feltételei 81
A nevelés lehetősége. A fejlődés tényezői. Az öröklés. A környezet. A fejlődés és a nevelés iránya. A siker feltételei.
VI. A nevelés szervezete 100
Belső és külső szervezet; a köznevelés fogalma. A köznevelés szervezete.
Második rész: Az iskola.
I. A köznevelés és az iskola 105
A köznevelés szerveinek együtthatása. Az iskola helye a köznevelés szervezetében.
II. Az iskola mivolta, kialakulása, feladata 110
A szó értelme. Az iskola fogalma - kialakulása. Az iskola nevelő intézmény. Az iskolai nevelés akadályai. Az iskola feladata.
III. Az iskola külső szervezete: a közoktatási szervezet 121
Természetes és mesterséges szervezet. A közoktatási szervezet alapelvei - tagoltsága. Iskolafajok: általában művelő iskolák, szakiskolák, gyógyítva nevelő intézetek. Iskolafokok. Általában művelő iskolák fokai: elemi isk., középfokú iskolák, főiskola.
Az iskolafokok kölcsönös hatása. Gyakorló iskolák és reformiskolák. Az iskolák fenntartói.
IV. Az iskola belső szervezete 141
Felügyelet: rendeltetése, módja, szervei, személyi kellékei. Igazgatás: az igazgatói hivatal rendeltetése, az igazgató személyi kellékei, az igazgatás módja. Tanító testület, értekezletek feladata, kezdők és idősebbek. Iskola és család viszonya, szülői értekezletek,
fogadó órák. Az iskolai munka szervezete, osztályok, évi munkaidő, tanításterv, órarend, órarendkészítés szempontjai, osztálytanítás és szaktanítás, az eredmény számbavétele, vizsgálat, évvégi összefoglalás, osztályozás. Szervezet és nevelés viszonya.
Harmadik rész: Az iskolai nevelés.
1. Az iskolai munka egysége 181
Az iskolai munka két fele, tanító és tanulók munkája. Az egybehangzás akadályai: a munka okában és rendeltetésében, tanító és tanuló lelkiállapotában levő különbség. Az egyensúly biztosítása. Az iskolai nevelés feladatai - egysége.
Első szakasz: Az iskolai munka személyi tényezői.
II. Az iskolai nevelő 189
A tanító feladata. Hivatás és hivatal. A tanító szabadsága - személyisége - tanulmányai: előkészülés, önművelés, tudományos munka. A tanító tekintélye.
III. Az iskolai növendék 207
Iskola és tanuló viszonya. A tanuló feladata és szabadsága. Az egyéniség. A tanuló egyénisége - megismerése az iskolában. Tanulótipusok. Fiúk és leányok. Életkor és fejlettség. Származás. A tanuló élete az iskolán kívül. A testi szervezet állapota.
Az egyéniség alkata.
IV. Az iskolai osztály 243
Jelentősége a nevelésben. A növendék az osztályban. Az osztály egyénisége. A létszám jelentősége.
Második szakasz: Az iskolai nevelés ágai.
V. Az egészséges életre való nevelés (testnevelés) 252
Egészség és testnevelés. A testnevelés közvetlen feladatai. Az
iskolai testnevelés körülményei - szempontjai - eszközei: gondozás, az iskola egyészségügyi kellékei, felügyelés, az iskolánkívüli élet irányítása; tanítás: a tanító példája, alkalmi és rendszeres oktatás; gyakorlás, rendszeres testgyakorlás.
VI. Az önállóságra való nevelés (értelmi nevelés) 270
Önállóság és értelmi nevelés. Az értelmi nevelés közvetlen feladatai. Az iskolai értelmi nevelés körülményei - szempontjai.
Az oktatás. A tanításterv elméleti kérdései: a tanításterv köre, az oktatás anyaga, az anyag kiválasztása, egyes tárgyakra szánt idő, az anyag elrendezése az iskolai év folyamán. A tanításterv alkalmazása, az oktatás módszere, tanításmenet, tanítási tervezetek (előkészülés egyes órákra), az oktatás alakja, a tervezet végrehajtása (az óra lefolyása). Az eredmény számbavétele, megítélése (osztályozás), az oktatás értéke 279
Gondozás, gyakorlás, példa az értelmi nevelésben: gondozás, gondoskodás az oktatás külső körülményeiről, belső körülményeiről (a tanítás hangulata), az iskolánkívüli szellemi élet irányítása; gyakorlás, az ismeretszerzés műveletében: szemléltetés, gondolkodtatás, tankönyvek használata, a tanulók kérdései; ismeretek felhasználásában: feleltetés, kérdezés, dolgozatok; a tanító példája 293
VII. A nemes érzületre való nevelés (erkölcsi nevelés) 303
Nemes érzület és erkölcsi nevelés. Az erkölcsi nevelés közvetlen feladatai. Az iskolai erkölcsi nevelés körülményei - szempontjai - eszközei: gondozás: gondoskodás a kedély, izlés, képzelet fejlődésének külső feltételeiről; felügyelés, az iskolán kívüli élet erkölcsi irányítása; tanítás: a tanító példája, alkalmi oktatás, vallástanítás, az oktatás erkölcsi hatása; gyakorlás: az iskolai közösség hatása, rendtartás (fegyelmezés), feladatok, az önbecsülés hatása magaviseletre és testi életre, akarás és értékelés.
VIII. A nevelés három ágának kölcsönös hatása 323
Befejezés: A magyar nevelés mai feladatai 325
Tárgymutató 329
Javítandók 333

Imre Sándor

Imre Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Imre Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem