kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | "Studium" Kiadása |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Könyvkötői kötés |
Oldalszám: | 272 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 23 cm x 16 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Harmadik, változatlan kiadás. Nyomtatta a Minerva Irodalmi és Nyomdai Műintézet R. T., Kolozsvár. |
Előszó | 3 |
Bevezetés: A munka rendeltetése; a rendszeres meggondolás jelentősége. A könyv gondolatmenete. Önálló állásfoglalás szükségessége | 7 |
A nevelés és a neveléstudomány | |
A nevelés fogalma | 13 |
A szó jelentése | |
A nevelés lefolyásának tanulságai | |
A nevelői lelkület sajátosságai; az alakító hatások csoportosítása | |
A nevelő és a növendék viszonya | |
A nevelés és a közösség | |
A nevelés meghatározása | |
Nevelői gondolkodás, neveléstudomány, neveléstan | |
A nevelői gondolkodás mivolta - kialakulása - jellemvonásai | 21 |
Alaptételek | |
A nevelői gondolkodás egysége (fokai és irányai) | |
A neveléstudomány fogalma - munkatere: a nevelés előzményeinek, körülményeinek, eszményeinek, várható eredményeinek, módjainak és eszközeinek kutatása | 28 |
A nevelésügyi kutatás módszere | |
A neveléstudomány segédtudományai - önállóság | |
A neveléstan fogalma | 37 |
A neveléstan és a nevelés viszonya | |
A neveléstan hatása a nevelés egyöntetüségére - érvényessége és érvényesülése | |
A nevelés célja és feladatai | |
A cél és a feladatok megkülönböztetése | 47 |
A nevelés célja | |
A személyiség | |
Nemzetnevelés | |
A nevelés állandó feladatai | |
A nevelés testi feladatai - értelmi feladatai - erkölcsi feladatai | |
A nevelés változó feladatai | |
A nevelés eszközei | 66 |
Az eszközök három csoportja | |
A gondozás: ápolás, gondoskodás | |
A tanítás: példaadás, oktatás | |
A gyakorlás: szoktatás, foglalkoztatás; jutalom és büntetés | |
Az eszközök alkalmazása | |
A nevelés korlátai és sikerének feltételei | 76 |
A nevelés lehetősége | |
A fejlődés tényezői | |
Az öröklés | |
A környezet: családi előzmények, a szülőktől eredő hatások, az iskolába járást megelőző egyéb hatások, az iskolával egyidejű, az iskola elhagyása után következő hatások | |
A fajlődés és a nevelés viszonya | |
A siker feltételei | |
A nevelés szervezete | 91 |
Belső és külső szervezet | |
A köznevelés szervezete: család; nevelésre rendelt intézmények; nem nevelésre rendelt, de rendszeresen alakító intézmények; irányuló célzatú szabad alakulatok; a művelődés szabad alkalmai | |
A nevelés egysége | |
Az iskola | |
A köznevelés és az iskola | 97 |
A köznevelés szerveinek együtthatása | |
Az iskola helye a köznevelés szervezetében | |
Az iskola mivolta, kialakulása, feladata | 101 |
A szó értelme | |
Az iskola fogalma | |
Az iskola kialakulása | |
Az iskola, mint nevelő intézmény | |
Az iskolai nevelés akadályai | |
Az iskola feladata | |
Az iskola külső szervezete: a közoktatási szervezetek | 110 |
A közoktatás természetes és mesterséges szervezete | |
A közoktatási szervezet alapelvei - tagoltsága | |
Az iskolafajok: általában művelődő iskolák: szakiskolák, gyógyítva nevelő intézetek | |
Az iskolafokok | |
Általában művelő iskolák: elemi iskola, középfokú iskola, főiskola; az egyénre és a nemzetre vonatkozó feladataik | |
Az iskolafokok kölcsönös hatása | |
Gyakorló iskolák és reformiskolák | |
Az iskola belső szervezete | 124 |
A felügyelet - módja, szervei, személyi kellékei | |
Az igazgatás: Az igazgatói hivatal rendeltetése, az igazgató személyi kellékei, az igazgatás módja | |
A tanító testület; az értekezletek feladatai: kezdők és idősebbek | |
Az iskola és a család viszonya; szülői értekezletek, fogadó órák | |
Az iskolai munka szervezetek: osztályok, évi munkaidő, tanításterv, órarend, osztálytanítás vagy szaktanítás, az eredmény számbavétele, összefoglalás, osztályozás | |
A szervezet és a nevelés viszonya | |
Az iskolai nevelés | |
Az iskolai munka egysége | 155 |
Az iskolai munka két fele: tanító és tanulók munkája | |
Az egybehangzás akadályai | |
Az egyensúly biztosítása | |
Az iskolai nevelés feladatai | |
Az iskolai munka egysége | |
Első szakasz: Az iskolai nevelés személyi tényezői | |
Az iskolai nevelő | 162 |
A tanító feladata | |
Hivatás és hivatal | |
A tanító szabadsága | |
A tanítói személyiség | |
A tanító tanulmányai: előkészülés, szakismeretek; önművelés, tudományos munkásság | |
A tanító tekintélye | |
Az iskolai növendék | 176 |
Az iskola és a tanuló viszonya | |
A tanuló feladata és szabadsága | |
Az egyéniség | |
A tanuló egyénisége | |
Az egyéniség megismerése az iskolában | |
Tanuló típusok | |
Fiúk és leányok | |
Életkor és fejlettség | |
A származás | |
A tanuló élete az iskolán kívül | |
A testi szervezet állapota | |
Az egyéniség alkata | |
Az iskolai osztály | 204 |
Jelentőség a nevelésben | |
A növendék az osztályban | |
Az osztály egyénisége | |
A létszám jelentősége | |
Második szakasz: Az iskolai nevelés ágai | |
Az egészséges életre való nevelés (testnevelés) | 221 |
A testnevelés iskolai körülményei: előzmények, egyidejű hatások, tömegnevelés; az iskola egészségügyi hatása | |
A testnevelés iskolai szempotnjai - eszközei. gondozás, az iskola egészségügyi kellékei, felügyelés, az iskolánkívüli élet irányítása; tanítás: a tanító példája, alkalmi és rendszeres oktatás; gyakorlás, rendszeres testgyakorlás | |
Az önállóságra való nevelés (értelmi nevelés) | 223 |
Az értelmi nevelés iskolai körülményei: előzmények, egyidejű hatások, tömegnevelés; az iskola hatása az értelmi alakulásra | |
Az iskolai értelmi nevelés szempotnjai | |
Az oktatás | 226 |
A tanításterv elméleti kérdései; a tanításterv köre, az oktatás anyaga, az anyag kiválasztása, egyes tárgyakra szánt idő, az anyag elrendezése az iskolai év folyamán | |
A tanításterv alkalmazása, az oktatás módszere, tanításmenet, tanítási tervezetek (előkészülés egyes órákra), az oktatás alakja, a tervezet végrehajtása (az óra lefolyása) | |
Az eredmény számbavétele, megítélése (osztályozás), az oktatás értéke | |
Gondozás, gyakorlás, példa az értelmi nevelésben | 238 |
Gondozás, gondoskodás az oktatás külső körülményeiről, belső körülményeiről (a tanítás hangulata) | |
Az iskolánkívüli szellemi élet irányítása | |
Gyakorlás, az ismeretszerzés műveletében: szemléltetés, gondolkodtatás, tankönyvek használata, a tanulók kérdései | |
Az ismeretek felhasználása | |
Feleltetés, kérdezés, dolgozatok | |
A tanító példája | |
A nemes érzületre való nevelés (erkölcsi nevelés) | 246 |
Az erkölcsi nevelés iskolai körülményei: előzmények, egyidejű hatások, tömegnevelés; az iskola hatása | |
Az iskolai erkölcsi nevelés szempontjai - eszközei: gondozás, gondoskodás a kedély, ízlés, képzelet fejlődésének külső feltételeiről | |
Felügyelés az iskolán kívüli élet erkölcsi irányítása | |
Tanítás: a tanító példája, alkalmi oktatás, vallástanítás, az oktatás erkölcsi hatása | |
Gyakorlás: az iskolai közösség hatása, rendtartás (fegyelmezés), feladatok, az önbecsülés hatása magaviseletre és testi életre, akarás és értékelés | |
A nevelés három ágának kölcsönös hatása | 259 |
Befejezés: A magyar nevelés mai feladatai | 261 |
Tárgymutató | 265 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.