1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nevelésszociológiai ismeretek moduláris rendszerben

Nevelés és szocializáció/Az elsődleges szocializáció színterei/Az intézményes szocializáció/Szakmai szocializáció

Szerző
Lektor
Gödöllő
Kiadó: Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Kiadás helye: Gödöllő
Kiadás éve:
Kötés típusa: Papírmappa
Oldalszám: 120 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 31 cm x 22 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Nevelésszociológia a GATE Tanárképző Intézetében a nappali és a levelező tagozaton egyaránt kötelező tantárgy. Oktatásának célja, hogy a pedagógiai munka szociológiai vonatkozásainak a... Tovább

Előszó

A Nevelésszociológia a GATE Tanárképző Intézetében a nappali és a levelező tagozaton egyaránt kötelező tantárgy. Oktatásának célja, hogy a pedagógiai munka szociológiai vonatkozásainak a megismertetésével hallgatóinkat felkészítse a nevelési és oktatási stratégiák kialakításához nélkülözhetetlen diagnosztikára. Tananyagát a Nevelésszociológiai ismeretek című egyetemi jegyzet négy különböző modulban tartalmazza.
A jegyzet 1 sz. modulja a nevelésszociológia sajátos megközelítésében azt a komplex folyamatot, amelyet a pedagógia nevelésnek nevez szocializációként tárgyalja. Az itt ismertetett fogalomrendszerrel és összefüggésekkel lényegében megalapozza a másik három modul tartalmát. Ezért a jegyzet tananyagának a feldolgozását mindenképpen ezzel modullal kell kezdeni.
A 2. sz. modul a szocializáció úgynevezett "elsődleges" színtereit, a 3. sz. modul az iskolát mint a szervezett szocializáció intézményesült formáját, a 4. sz. modul pedig a szakmai szocializáció témakörét mutatja be.
A jegyzet elkészítésekor a megtanulhatóság didaktikai és pszichológiai szempontjait tartottuk elsődlegesnek, s főleg az egyéni tanulás sajátosságait vettük alapul. A tananyag modulokra bontása is többek között ezzel magyarázható. Az egyes modulok nem fejezetek, hanem tartalmilag önálló egységek, ezáltal a tananyag egyéni feldolgozásának szakaszai.
Minden modul három jól elhatárolódó részből áll. A bevezető rész az adott téma elsajátítási folyamatát igyekszik megalapozni. A második rész a legterjedelmesebb, ez tartalmazza a tananyagot. A REGURÁTOR című harmadik rész didaktikai célja az, hogy az elsajátítást ellenőrző tesztekkel, az elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazását szorgalmazó diagnosztikai feladatokkal és tanulástechnikai instrukciókkal segítse a tananyag egyéni feldolgozását. A modulok végén közölt irodalomjegyzék a téma elmélyültebb tanulmányozásához ad támpontokat.
A jegyzet megszövegezése szintén az egyéni tanulás didaktikai elveit igyekszik érvényesíteni. A szakkifejezések tisztázására nagy hangsúlyt helyezünk azért, hogy ezzel az értelmezési nehézségeket megelőzzük. A definíciókat csak olyan mélységben adjuk meg, hogy az itt tárgyal jelenségek megértését szolgálják. Rendszeresen hivatkozunk azokra a tantárgyainkra, amelyek az adott fogalmakat részletesebben kifejtik. Az összefüggéseket mindenütt példákkal próbáljuk szemléltetni. Mellőzzük a tudományos publikáció műfajában nélkülözhetetlen irodalmi hivatkozásokat, abból a meggondolásból, hogy jegyzetünket nem a témában alaposan felkészült kollégáinknak szánjuk, hanem a hallgatóinknak, akik minél rövidebb idő alatt, minél alaposabban szeretnék az itt leírtakat elsajátítani. Vissza

Tartalom

1. modul: Nevelés és szocializáció
Bevezetés 2
1. A SZOCIALIZÁCIÓ MINT A NEVELÉSSZOCIOLÓGIA TÁRGYA 4
1.1 A neveléstudomány és a nevelésszociológia kapcsolata 4
A fentiekből az is következik, hogy a nevelésszociológia és a neveléstudomány viszonya az alaptudomány és az alkalmazott tudomány viszonya szerint értelmezhető 4
1.2 A szocializáció értelmezése a nevelésszociológiában 5
2. A SZOCIALIZÁCIÓ ÉS A KULTÚRA 6
2.1 A kultúra mint az emberi társadalom minősége 6
2.2 A kultúra tartalma 7
2.3 A mikrokultúrák szerepe a szocializációban 10
2.4 A szocializáció és a műveltség 11
3. A SZOCIALIZÁCIÓ ÉS A SZEMÉLYISÉG 11
3.1 A személyiség struktúrája 12
3.2 Az én-kép és az identifikáció 12
4. A SZOCIALIZÁCIÓ MECHANIZMUSA 14
4.1 Az interakció és a kommunikáció 14
4.2 A társadalmi pozíció és a társadalmi szerep 16
REGURÁTOR 20
IRODALOM 23
2. modul: Az elsődleges szocializáció színterei
Bevezetés 2
1. A CSALÁD 4
1. 1 A család sajátos struktúrája és típusai 4
1.2 A család szocializációs funkciója 6
1.3 A legelterjedtebb családmodellek mai Magyarországon 8
2. A LAKÓHELYI KÖRNYEZET 10
2.1 A lakóhelyi környezet értelmezése a nevelésszociológiában 11
2.2 A lakóhelyi környezet szerepe a szocializációban 12
2.3 A lakóhely megváltoztatásából eredő szocializációs zavarok 16
3. AZ IFJÚSÁGI KORTÁRSCSOPORTOK 17
3.1 Az ifjúsági kortárscsoport értelmezése a nevelésszociológiában 17
3.2 Az ifjúsági kortárscsoport szerepe a szocializációban 19
3.3 A legelterjedtebb ifjúsági szubkultúrák a mai Magyarországon 20
4. AZ ELSŐDLEGES SZOCIALIZÁCIÓ EGYÉB SZÍNTEREI 22
4.1 A közélet és az ifjúsági szervezetek 22
4.2. A közművelődési intézmények 25
4.3 A média 26
4.4 Az egyházak 27
REGURÁTOR 28
Irodalom 32
3. modul: Az intézményes szocializáció
Bevezetés 2
1. A közoktatás mint az intézményes szocializáció színtere 4
1.1 A szociális tanulás sajátosságai 4
1.2 A szervezett tanulás sajátosságai 5
1.3 A szervezett tanulás intézményesülése 5
2. A közoktatási rendszer és a társadalom kölcsönhatásai 6
2.1 A közoktatás és a gazdaság kölcsönhatása 6
2.2 A közoktatás és a társadalom tagozódásának kölcsönhatása 9
2.3 A közoktatás és a társadalomszervezés kölcsönhatása 13
2.4 A közoktatás hatása a társadalom fejlődésére 15
3. Az iskola mint társadalmi szervezet 16
3. 1 A társadalmi szervezet modellje és az iskola 16
3.2 Az iskola funkciói 18
3.3 Pedagógus pozíciók 19
3.4 Pedagógus szerepek 21
3.5 Tanulói pozíciók 23
3.6 Tanulói szerepek 25
3.7 A szülők pozíciói az iskolában 26
REGURÁTOR 27
IRODALOM 32
4. modul: Szakmai szocializáció
Bevezetés 2
1. A szakmai szocializáció és a kapcsolódó fogalmak 4
1.1 A szakmai szocializáció fogalma 4
1.2 A pályaválasztás és a szakmai szocializáció 5
1.3 A pályaorientáció és a szakmai szocializáció 6
1.4 A pályafejlődés és a szakmai szocializáció 7
1.5 A pályapedagógia fogalma és a szakmai szocializáció 8
2. A szakmai szocializáció tartalma 9
2.1 A munkakultúra fogalma 9
2.2 A szakmai kultúra fogalma 10
3. A szakmai szocializáció mechanizmusa 13
3.1 A személyiség fejlődése a szakmai szocializációban 13
3.2 A szakma szociális tanulása 14
3.3 A szakma szervezett tanulása 16
4. A szakmai szocializáció szakaszai 19
4.1 A pályaadaptáció szakasza 19
4.2 A pályaválasztás szakasza 19
4.3 A szakképzés szakasza 21
4.4 A pályakezdés szakasza 22
4.5 A szakmai kibontakozás szakasza 25
REGURÁTOR 26
Irodalom 29

Dr. Balla Gábor Tamás

Dr. Balla Gábor Tamás műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Balla Gábor Tamás könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem