Bevezetés | 13 |
Útmutató a vizsgálatok elvégzéséhez | 15 |
Irodalom | 17 |
Az iskola | |
Az óvoda, az iskola és a társadalom | 21 |
Az óvoda és az iskola szociológiája I. | 26 |
Az óvoda és az iskola szociológiája II. | 28 |
Az iskola élete I. (térszervezés) | 30 |
Az iskola élete II. (tevékenységek) | 33 |
Az iskolai tevékenységek fontossága és kedveltsége | 36 |
Az iskola hagyományai | 38 |
Ki hiányzik? | 39 |
Hátrányos helyzetű gyerekek | 41 |
Pótló foglalkozás, javító vizsga, bukás | 42 |
Veszélyeztetett gyerekek | 43 |
Az iskola elhagyása | 44 |
Irodalom | 46 |
Nevelési terv - tanterv - tankönyv | 49 |
A család és az óvoda kapcsolata Az óvodai nevelés programjában (ÓNP) | 51 |
Az iskola és az óvoda kapcsolata az ÓNP-ben | 52 |
Gyermekideál az ÓNP-ben | 53 |
Játékosság az ÓNP-ben | 53 |
Oktatási követelmények az ÓNP-ben | 54 |
Az óvodai oktatás pszichológiai elvei az ÓNP-ben | 55 |
Az életkori sajátosságok az ÓNP-ben | 56 |
Az egyéni sajátosságok figyelembevétele az ÓNP-ben | 57 |
Az óvodai élet légköre, nevelési stílus az ÓNP-ben | 57 |
Az iskola társadalmi kapcsolatai az általános iskolai nevelés és oktatás tervében | 58 |
Pszichikus képességek az ÁINOT-ben | 59 |
A társas kapcsolatok fejlesztése az ÁINOT-ben | 60 |
A fejlődés elvének érvényesülése az ÁINOT-ben | 61 |
Életkori sajátosságok az ÁINOT-ben | 62 |
Az egyéni sajátosságok figyelembevétele az ÁINOT-ben | 62 |
Oktatási követelmények az ÁINOT-ben | 63 |
Oktatási módszerek az ÁINOT-ben | 64 |
A pedagógusszerep az ÁINOT-ben | 65 |
A tankönyv I. | 66 |
A tankönyv II. | 66 |
Az olvasókönyv | 67 |
Kérdések a tankönyvben | 69 |
Feladatok a tankönyvben és a munkafüzetben | 69 |
Illusztrációk a tankönyvben | 70 |
Irodalom | 72 |
Az iskola és a család | 74 |
Milyennek látják a szülők gyermekeiket? | 77 |
A család elvárásai | 78 |
A szülők viszonya saját nevelési stratégiájukhoz | 79 |
A gyerekek véleménye a szülők nevelési módszereiről | 80 |
Szülők az iskoláról | 81 |
A szülői értekezlet | 82 |
A családlátogatás | 84 |
Milyen pedagógiai problémák érdeklik a szülőket? | 85 |
Milyennek látják a pedagógusok a szülőket? | 86 |
Irodalom | 89 |
Az iskola és a pedagógus | 91 |
Milyen a pedagóguspálya? | 93 |
Hogyan lettem pedagógus? | 96 |
Miért lettem pedagógus? | 98 |
Felkészülés a pályára | 100 |
Első év a pedagóguspályán | 102 |
A pedagógusok életmódja | 103 |
A pedagógusok életkörülményei | 104 |
Mivel foglalkozik a pedagógus? | 106 |
Mivel foglalkozik az igazgató? | 107 |
A pedagógusmunka tárgyi feltételei | 108 |
A pedagógusmunka személyi feltételei | 109 |
Milyen az ideális nevelőtestület? | 111 |
Milyen az ideális igazgató? | 112 |
A nevelőtestület | 113 |
Az igazgató | 116 |
Az osztályfőnök | 118 |
Az intézményes nevelés célja és az iskola társadalmi szerepe | 120 |
A pedagógusok társadalmi helyzete | 122 |
Az önállóság és a reformokhoz való viszony | 124 |
Nézetek a gyermek fejlődését befolyásoló tényezőkről | 125 |
Nézetek a tanításról | 126 |
Nézetek a nevelésről | 129 |
Nézetek a fegyelemről és a nevelési konfliktusról | 131 |
Hogyan képezik tovább magukat a pedagógusok? | 133 |
Irodalom | |
A pedagógus | |
A pedagógus és a gyerekek | 141 |
Milyen az ideális pedagógus? (A tanulók szerin) | 146 |
Milyenek a pedagógusok (A tanulók szerint) | 148 |
A pedagógiai munka jellemzői a tanulók szerint | 151 |
A tanítás jellemzői a tanulók szerint | 154 |
Bizalmi személy-e a pedagógus? | 155 |
Közös tevékenység a pedagógussal | 156 |
A pedagógus kedveltségének szerepe nevelési eljárásainak megítélésében | 157 |
Milyen az ideális pedagógus? (A pedagógusok szerint) | 159 |
Milyenek a pedagógusok? (A pedagógusok szerint) | 161 |
A tanulók visszajelentő viselkedésének hatása a tanítás sikerének megítélésére | 164 |
Milyennek látják a pedagógusokat a szülők? | 165 |
Milyennek látják a pedagógusokat a pszichológusok? | 166 |
Az osztály jellemzői | 167 |
Milyen az ideális gyerek? (A pedagógusok szerint) | 169 |
Az óvodások jellemzői | 170 |
A gyerekek jellemzése I. | 172 |
A gyerkek jellemzése II. | 174 |
A gyerekek jellemzése III. | 178 |
Kísérleti személyiséglap | 182 |
Mi befolyásolja a jellemzést? | 193 |
A pedagógus tevékenysége | 197 |
Hogyan szólítjuk a gyerekeket? | 203 |
A pedagógus-gyerek kapcsolat kölcsönössége | 204 |
Kontaktus a pedagógus és a gyerekek között | 206 |
A pedagógus és a gyerekek verbális aktivitása | 207 |
A tanítás kommunikációs stílusa | 208 |
Az aktivitás ösztönzése | 209 |
Az önállóság ösztönzése | 210 |
A kreativitás ösztönzése | 211 |
Játékosság és humor | 212 |
Milyen érzelmek kísérik a pedagógus tevékenységét? | 213 |
Milyen metakommunikatív és szociális technikákat alkalmaz a pedagógus? | 215 |
A nevelői magatartás dimenziói | 216 |
A pedagógus vezetői magatartásának változói | 217 |
A pedagógus munkája - problémamegoldó tevékenység | 219 |
Irányítási stílus a játékban | 221 |
A direkt és az indirekt irányítás | 222 |
Az integratív és a dominatív irányítás | 225 |
A demokratikus, az autokratikus és a laissez faire irányítás I. | 226 |
A demokratikus, az autokratikus és a laissez faire irányítás II. | 228 |
A kognitív stílus és az irányítási mód | 230 |
Nevelési konfliktushelyzetek | 232 |
Irodalom | 235 |
A közösség | |
A közösség és tevékenysége | 245 |
A közösségi eszmény | 248 |
Új gyerek érkezik | 250 |
Közösségek a gyerek életében | 253 |
Az osztályközösség | 254 |
A "mi" tudat | 254 |
A közösségi megbízatás | 255 |
A közösségi tevékenység motívumai | 257 |
A közösségi feladatok vállalásának motívumai a pedagógus szerint | 260 |
Együttműködés feladathelyzetben | 261 |
Csoportmunka | 263 |
Kooperáció vagy verseny? | 264 |
Értékrend és kapcsolatok a közösségben | 267 |
A közösség értékrendje | 273 |
A közösség iránti beállítódás | 277 |
A társas-közösségi tulajdonságok jellemzői a pedagógus szerint | 280 |
Erkölcsi beállítódás | 282 |
A csoport társas szerkezete | 283 |
Az interperszonális kapcsolatok percepciója | 286 |
A társas hatékonyság megítélése | 287 |
A szociometriai pozíciót befolyásoló tényezők | 290 |
Irodalom | 292 |
Beilleszkedési nehézségek | 299 |
A magatartási zavarok gyakorisága és jellemzői | 304 |
Nehezen nevelhető tanulók közösségi tevékenysége | 306 |
Játék és közös feladatvégzés | 307 |
Társas kapcsolatok | 309 |
A kedvezőtlen szociometriai pozíció megváltoztatása | 310 |
Tevékenység az órán | 312 |
Hogyan hatnak a különböző fegyelmezési formák? | 313 |
Néhány személyiségjellemző | 315 |
A pedagógusok véleménye a nehezen nevelhetőség okairól | 318 |
A pedagógusok véleménye a nehezen nevelhetőség megoldási módjairól | 319 |
Irodalom | |
Érzelmi-motivációs tényezők | |
A motiváció | 327 |
Hogyan motivál a pedagógus? | 332 |
Hogyan hat a pedagógus motiváló eljárása? | 333 |
A motivált magatartás | 335 |
A tanulás motívumai I. | 337 |
A tanulás motívumai II. | 339 |
A tanulás iránti attitűd | 340 |
A tantárgy iránti érdeklődés | 342 |
A tantárgy iránti attitűd | 345 |
Szeretnek-e a gyerekek iskolába járni? | 346 |
Mi segíti elő a tanulás iránti pozitív viszony kialakulását? (A pedagógusok és a tanulók szerint) | 350 |
Irodalom | 351 |
Értékelés - önértékelés | 354 |
Hogyan értékel a pedagógus? | 360 |
Hogyan hat az elismerés és a jutalmazás? | 362 |
Hogyan hat az elmarasztalás és a büntetés? | 363 |
A dicséret hatása a feladatvégzésre | 365 |
Mire irányul az értékelés - a feladatra vagy a gyerekre? | 366 |
Hogyan ítélik meg a gyerekek jutalmazott és büntetett társukat? | 368 |
A büntető és nem büntető tanárok tanulóinak vélekedése a helytelen iskolai magatartásról | 369 |
Milyen ellenőrzési formákat kedvelnek a tanulók? | 370 |
Vélemények az osztályozásról (a tanulók) | 371 |
Vélemények az osztályozásról (a pedagógusok) | 372 |
Vélemények az osztályozásról (a szülők) | 373 |
Szubjektív-e az osztályozás? | 374 |
Az osztályozás nélküli értékelés hatása | 376 |
Értékelések viszonya I. (a pedagógus és az osztály) | 377 |
Értékelések viszonya II. (a pedagógus és a tanuló) | 378 |
Énkép - énideál | 379 |
Énkép a "tettek mezején" | 381 |
Énkép - szociális kép | 383 |
Irodalom | 385 |
A tanulás | |
A megismerési folyamatok fejlődése és fejlesztése | 391 |
Az elsajátítási folyamat néhány jellemzője | 402 |
Gondolkodási műveletek | 404 |
Fogalmak és tananyagstruktúra | 405 |
Milyenek a feladatok? | 408 |
A tanulóképesség | 410 |
Milyen cselekvéseket végeznek a gyerekek az órán? | 411 |
Közlési módszerek | 412 |
Hogyan hat a tananyag sűrítése és bővítése a tanulásra? | 413 |
A szöveg tagolása | 414 |
Hogyan tanulnak a gyerekek a tankönyvből? | 415 |
Hogyan befolyásolja a tanulást a tanítás sebessége? | 416 |
A tananyagba iktatott kérdések | 418 |
A tanári magyarázat | 419 |
A pedagógus kérdései | 420 |
A gyerekek kérdései | 422 |
Az oktatási módszerek kedveltsége a pedagógusok és a tanulók szerint | 424 |
Hogyan ösztönzi a pedagógus az iskolán kívüli tanulást? | 425 |
Irodalom | 427 |
Problémafelvető oktatás - problémamegoldó tanulás | 434 |
Feladat vagy probléma? | 439 |
Problémahelyzetek I. | 441 |
Problémahelyzetek II. | 442 |
Problémaszituáció az órán | 446 |
A gyermekek viszonya a problémaszituációhoz | 447 |
Kreativitás a játékban | 449 |
Mi lenne, ha...? | 450 |
A kreativitás fejlesztése I. | 451 |
A kreativitás fejlesztése II. | 452 |
A kreativitás fejlesztése III. | 453 |
Irodalom | 456 |
Tanulási nehézségek | 460 |
Viselkedéses tünetek | 472 |
A tanulási nehézségek oki hátterének felderítése | 474 |
A figyelem jellemzői | 476 |
A munkatempó jellemzői | 478 |
Írászavarok | 479 |
Alak és háttér megkülönböztetése változó körülmények között | 480 |
Alak- és formaállandóság | 481 |
A térészlelés és a térirányok felfogása | 483 |
Az auditív - hallott - információ felfogása és feldolgozása | 486 |
A vizuális és auditív információk felfogása és átfordítása | 488 |
A mozgáskoordináció fejlettsége | 489 |
Irodalom | |
A pályaválasztás | |
A pályairányítás és a pályaválasztás iskolai előkészítése | 497 |
Első program | 502 |
Második program | 510 |
Harmadik program | 518 |
Pályaválasztási tájékozódó kérdőív I. | 520 |
Munkamódra vonatkozó megfigyelési szempontgyűjtemény | 526 |
Pályaválasztási kérdőív II. | 539 |
Pályaválasztási kérdőív III. | 548 |
Feladatlapok (1-4.) | 554 |
'Tíz év múlva' | 564 |
Az önismeret tudatosságának vizsgálata | 566 |
Érdeklődésvizsgálat | 569 |
A tanulók pályaválasztási-továbbtanulási célból készítendő jellemzésének szempontjai | 582 |
Irodalom | 585 |
Rövidítések | 588 |
Szakkifejezések magyarul | 589 |
Tárgymutató | 595 |
Névmutató | 605 |
A fotókat készítették | 617 |
Angol nyelvű tartalomjegyzék | 619 |
Orosz nyelvű tartalomjegyzék | 628 |