1.062.107

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Nevelési tanácsadás és iskolapszichológia (dedikált példány)

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Fotózta

Kiadó: A "Társadalmi beilleszkedési zavarok" c. kutatás Programirodája
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 375 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-18-2987-1
Megjegyzés: Kósáné Ormai Vera és Horányi Annabella szerzők által dedikált példány. Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Amikor az ötvenes évek végén, a hatvanas évek elején társadalmi igényre és önkéntes kezdeményezés formájában megkezdődött Magyarországon a nevelési tanácsadók szervezése, nem volt lehetőség a... Tovább

Előszó

Amikor az ötvenes évek végén, a hatvanas évek elején társadalmi igényre és önkéntes kezdeményezés formájában megkezdődött Magyarországon a nevelési tanácsadók szervezése, nem volt lehetőség a külföldi tapasztalatok megismerésére. Hosszú, kényszerű szünet után indult meg a pszichológusképzés, nem működött pszichológiai társaság, alig nyílt alkalom a továbbképzésre, kezdeményeit sem ismertük a mai gazdag pszichológiai közéletnek. Ebben a korai időszakban meghatározó jelentősége volt annak, hogy a nevelési tanácsadók munkatársai egy jól működő szakmai műhelyhez, a dr. György Júlia vezette gyermekpszichoterápiás szakrendelőhöz, a "Faludi"-hoz kapcsolódhattak. Itt folytak másfél évtizeden át a hagyományos szombat délelőtti szemináriumok. A nevelési tanácsadó pszichológusainak első generációja György Júlia szemléletmódján nevelkedett. A gyakorlatba beépülő szilárd ismeretanyaga, a minden részletet befogadó figyelem, a szakmába vetett rendíthetetlen hite mintát nyújtott számunka a gyerekekkel és szüleikkel való foglalkozásainkhoz. Reméljük, hogy sikerült valamit fenntartanunk gazdag örökségéből.
A nevelési tanácsadók intézményesedésével kialakult egy szakterület, amely elsősorban hazai előzményekre támaszkodhatott. A feladatokat az igények határozták meg. A tanácsadóban folyó munka szakmai jellege a gyakorlatban kristályosodott ki. Könyvünk is elsősorban a hazai gyakorlaton alapul, s a hazai feltételek között igaz. Megírásával az volt a célunk, hogy a gyakorlati munka során összegyűjtött tapasztalatokat átadjuk a tanácsadóba újonnan érkező munkatársaknak, hogy ne kelljen mindent elölről kezdeniük. A meglévő tudásból, tapasztalatból indulhassanak el, és erre építhessék saját követendő eljárásaikat. Nem konkrét tárgyi ismereteket kívánunk nyújtani a tanácsadás területéről. Ezt mindenkinek magának kell megszereznie a képzés és továbbképzés során. Megkíséreljük megfogalmazni az elmúlt húsz év alatt letisztult szakmai elveket, a gyermekekkel való pszichológiai, pszichopedagógiai foglalkozás alapszemléletét. A nevelési tanácsadó és az iskolapszichológia iránt a gyakorlatban jelentkező számtalan igény közül kiválasztottuk azokat, amelyeket a legfontosabbaknak gondolunk. Vissza

Tartalom

Bevezetés13
Történeti előzmények
A nevelési tanácsadás és az iskolapszichológia hazai története17
A gyermeklélektani tanácsadás kezdetei (1899-1945)18
Fellendülés és hanyatlás (1945-1957)21
A nevelési tanácsadók spontán szerveződése (1957-1972)21
A nevelési tanácsadó hálózat megerősödése, a tartalmi munka továbbfejlődése (1972-)27
Irodalom33
Kitekintés37
Kezdeti lépések37
Szervezeti kiépülés38
Tartalmi továbbfejlődés, különböző megközelítések42
Irodalom44
Nevelési tanácsadó
A nevelési tanácsadó feladata és tevékenységi köre49
Nyitott kérdések51
Irodalom52
A pszichológus munkája a szülőkkel és a gyerekekkel
Kapcsolatfelvétel55
A nevelési tanácsadóban jelentkező panaszok55
Kapcsolatteremtés a szülővel57
Kapcsolatteremtés a gyerekkel64
Irodalom65
Együttműködés a gyerekkel és a serdülővel67
Diagnosztika67
Irodalom68
A terápiás munkáról70
A serdülőkkel való foglalkozásról80
A serdülőkkel való foglalkozás sajátosságairól84
Irodalom86
Együttműködés a szülőkkel90
Megnyugtatás, felvilágosítás90
Tanácsadás92
Krízisintervenció, prevenció95
A szülő érzelmi áthangolása és nevelési szokásainak befolyásolása96
Nyitott kérdések99
Irodalom99
A gyámhatóságnak nyújtott pszichológiai segítség
A gyerekkel kapcsolatos hatósági döntések101
Kapcsolattartás102
Örökbefogadás104
Fiatalkorúak házasságkötése105
Intézeti elhelyezés105
Védő-óvó intézkedések106
A pszichológiai szakvélemény készítésének etikai vonatkozásai108
Nyitott kérdések109
Irodalom11
A differenciált iskolakezdés segítése
Iskolaérettségi vizsgálatok113
Előzmények113
Az óvoda szűrő munkájának segítése118
A vizsgálatok megszervezése119
A vizsgálatok lebonyolítása120
Megbeszélés a szülővel123
A szakvélemény kritériumai124
Nyitott kérdések125
Irodalom127
A kis létszámú fejlesztő osztályok pszichopedagógiai segítése130
Előzmények130
A segítségnyújtás tartalma és módszerei131
Nyitott kérdések135
Irodalom136
Pedagógiai munka
Pedagógiai fejlesztés és korrekció138
A pedagógiai munka feltételei138
A fejlesztés elvei és módszerei140
A fejlesztő munka különböző típusai141
Az óvodás gyerekek fejlesztése142
A családgondozó pedagógiai jellegű foglalkozásai144
Közvetett pedagógiai módszerek144
Diszlexia - diszgráfia145
Nyitott kérdések146
Irodalom146
Családgondozás
Családgondozó munka a hazai nevelési tanácsadás gyakorlatában149
Előzmények149
A családgondozó kompetenciájába tartozó családok150
A családgondozó munka speciális jellege151
A családgondozó tevékenysége153
A családgondozó személyisége155
Nyitott kérdések157
Irodalom161
Teammunka
A különböző képzettségű munkatársak együttműködése164
Előzmények164
A szakmai team összetétele164
A szakmai team szerepe165
A teamen belüli munkamegosztás166
Esetmegbeszélés167
Munkamegbeszélés169
Irodalom170
Kapcsolatok
Együttműködés az óvodával és az iskolával170
A kapcsolatok szervezése170
Személyes konzultáció a pedagógussal173
Pszichológiai szemléletformálás174
Esetmegbeszélő csoport pedagógusokkal175
Bekapcsolódás a pedagógiai intézetek továbbképző munkájába178
Nyitott kérdések179
Irodalom180
Együttműködés az egészségüggyel182
Kapcsolat a gyermek-egészségügyi hálózattal182
Kapcsolat a gyermekpszichiátriai ellátással182
Kapcsolat a felnőtt-ideggondozókkal, pszichológiai intézményekkel184
Nyitott kérdések185
Irodalom185
A nevelési tanácsadó szervezete
Szervezeti felépítés186
Munkakörök187
A vezető kinevezése és feladatköre188
A pszichológus feladatköre189
A pedagógus feladatköre190
A gyógypedagógus feladatköre190
A családgondozó pedagógus feladatköre190
A gyermekorvos feladatköre193
A gyermekpszichiáter feladatköre193
Az asszisztens adminisztrátor feladatköre193
Egyéb munkatársak. Munkarend190
A nevelési tanácsadó dokumentációja194
Tárgyi feltételek195
Nyitott kérdések198
Irodalom199
A szakmai munka irányítása és segítése
Szakfelügyelet, szaktanácsadás202
Szervezeti keretek202
Szakmai segítségnyújtás, tapasztalatcsere204
A vezető szakmai munkájának segítése és értékelése205
Szakmai érdekképviselet205
Az irányító szervek segítése206
Központi továbbképzések szervezése206
Pszichológiai szempontok érvényesítése a pedagógus-továbbképzésben207
Szupervízió207
Nyitott kérdések209
Irodalom209
Szakmai felkészülés és továbbképzés
A "nevelési tanácsadás" című tárgy helye a pszichológusképzésben210
A nevelési tanácsadók szerepe az egyetemi hallgatók gyakorlati felkészítésében211
A nevelési tanácsadók munkatársainak továbbképzése213
Munkaközösségek214
Tanfolyamok215
Konzultáció216
Kiadványok, segédanyagok217
Irodalom217
Iskolapszichológia
Az iskolapszichológus feladata és tevékenységi köre221
Nyitott kérdések225
Irodalom228
Az iskolapszichológus helye a nevelési intézményben
Szemléleti keretek231
Irodalom233
Kapcsolat a pedagógusokkal és a gyerekekkel234
Nyitott kérdések237
Irodalom240
Kapcsolat az iskola vezetőségével241
Nyitott kérdések241
Mentálhigiénés csoport242
Irodalom243
A pedagógiai tevékenység pszichológiai segítése
Pszichohigiénés munka245
Az iskola mint környezet246
Az osztály mint környezet248
Életmód, tevékenységszervezés249
Irodalom252
A tanulás és a társas kapcsolatok alakulásának segítése254
Irodalom259
Egyéni megismerés262
Irodalom264
Megelőzés, szűrés265
Nyitott kérdések269
Irodalom270
Segítés a magatartási és tanulási nehézségek megoldásában271
Nyitott kérdések279
Irodalom280
A szülőkkel kapcsolatos munka segítése282
A szülő és az iskola282
Szülői értekezlet, családlátogatás283
Nyílt nap, fogadóóra286
Pszichológiai tanácsadás287
Szülőcsoport289
Nyitott kérdések289
Irodalom291
Pszichológiai ismeretterjesztés, felvilágosítás, a pedagógus-továbbképzés és önképzés segítése293
Nevelési értekezlet293
Munkaközösségek és egyéni lehetőségek294
Irodalom295
Kutatás296
Irodalom296
Módszerek
Megfigyelés297
Nyitott kérdések299
Irodalom300
Tanácsadás és konzultáció301
Nyitott kérdések306
Irodalom307
Felmérés, pedagógiai pszichológiai diagnosztika309
Nyitott kérdések313
Irodalom315
Csoportmódszerek318
Nyitott kérdések319
Irodalom321
Szakmai felkészülés
Képzettség és személyiség324
A képzés324
Pedagógiai ismeretek és tanítási gyakorlat325
Nyitott kérdések327
Irodalom328
Szervezeti keretek
A központi és az integrált szolgálat331
Külső kapcsolatok333
Irodalom334
Együttműködés és munkamegosztás a nevelési tanácsadó és az iskolapszichológus között
Közös jellemzők és eltérő vonások337
Nyitott kérdések343
Irodalom345
A nevelési tanácsadás és az iskolapszichológiai munka továbbfejlesztése346
Tartalmi és szervezeti fejlesztés346
Módszertani központ348
Irodalom349
Tárgymutató351
Névmutató360
Contents369
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem