Bevezetés | 13 |
Történeti előzmények | |
A nevelési tanácsadás és az iskolapszichológia hazai története | 17 |
A gyermeklélektani tanácsadás kezdetei (1899-1945) | 18 |
Fellendülés és hanyatlás (1945-1957) | 21 |
A nevelési tanácsadók spontán szerveződése (1957-1972) | 21 |
A nevelési tanácsadó hálózat megerősödése, a tartalmi munka továbbfejlődése (1972-) | 27 |
Irodalom | 33 |
Kitekintés | 37 |
Kezdeti lépések | 37 |
Szervezeti kiépülés | 38 |
Tartalmi továbbfejlődés, különböző megközelítések | 42 |
Irodalom | 44 |
Nevelési tanácsadó | |
A nevelési tanácsadó feladata és tevékenységi köre | 49 |
Nyitott kérdések | 51 |
Irodalom | 52 |
A pszichológus munkája a szülőkkel és a gyerekekkel | |
Kapcsolatfelvétel | 55 |
A nevelési tanácsadóban jelentkező panaszok | 55 |
Kapcsolatteremtés a szülővel | 57 |
Kapcsolatteremtés a gyerekkel | 64 |
Irodalom | 65 |
Együttműködés a gyerekkel és a serdülővel | 67 |
Diagnosztika | 67 |
Irodalom | 68 |
A terápiás munkáról | 70 |
A serdülőkkel való foglalkozásról | 80 |
A serdülőkkel való foglalkozás sajátosságairól | 84 |
Irodalom | 86 |
Együttműködés a szülőkkel | 90 |
Megnyugtatás, felvilágosítás | 90 |
Tanácsadás | 92 |
Krízisintervenció, prevenció | 95 |
A szülő érzelmi áthangolása és nevelési szokásainak befolyásolása | 96 |
Nyitott kérdések | 99 |
Irodalom | 99 |
A gyámhatóságnak nyújtott pszichológiai segítség | |
A gyerekkel kapcsolatos hatósági döntések | 101 |
Kapcsolattartás | 102 |
Örökbefogadás | 104 |
Fiatalkorúak házasságkötése | 105 |
Intézeti elhelyezés | 105 |
Védő-óvó intézkedések | 106 |
A pszichológiai szakvélemény készítésének etikai vonatkozásai | 108 |
Nyitott kérdések | 109 |
Irodalom | 11 |
A differenciált iskolakezdés segítése | |
Iskolaérettségi vizsgálatok | 113 |
Előzmények | 113 |
Az óvoda szűrő munkájának segítése | 118 |
A vizsgálatok megszervezése | 119 |
A vizsgálatok lebonyolítása | 120 |
Megbeszélés a szülővel | 123 |
A szakvélemény kritériumai | 124 |
Nyitott kérdések | 125 |
Irodalom | 127 |
A kis létszámú fejlesztő osztályok pszichopedagógiai segítése | 130 |
Előzmények | 130 |
A segítségnyújtás tartalma és módszerei | 131 |
Nyitott kérdések | 135 |
Irodalom | 136 |
Pedagógiai munka | |
Pedagógiai fejlesztés és korrekció | 138 |
A pedagógiai munka feltételei | 138 |
A fejlesztés elvei és módszerei | 140 |
A fejlesztő munka különböző típusai | 141 |
Az óvodás gyerekek fejlesztése | 142 |
A családgondozó pedagógiai jellegű foglalkozásai | 144 |
Közvetett pedagógiai módszerek | 144 |
Diszlexia - diszgráfia | 145 |
Nyitott kérdések | 146 |
Irodalom | 146 |
Családgondozás | |
Családgondozó munka a hazai nevelési tanácsadás gyakorlatában | 149 |
Előzmények | 149 |
A családgondozó kompetenciájába tartozó családok | 150 |
A családgondozó munka speciális jellege | 151 |
A családgondozó tevékenysége | 153 |
A családgondozó személyisége | 155 |
Nyitott kérdések | 157 |
Irodalom | 161 |
Teammunka | |
A különböző képzettségű munkatársak együttműködése | 164 |
Előzmények | 164 |
A szakmai team összetétele | 164 |
A szakmai team szerepe | 165 |
A teamen belüli munkamegosztás | 166 |
Esetmegbeszélés | 167 |
Munkamegbeszélés | 169 |
Irodalom | 170 |
Kapcsolatok | |
Együttműködés az óvodával és az iskolával | 170 |
A kapcsolatok szervezése | 170 |
Személyes konzultáció a pedagógussal | 173 |
Pszichológiai szemléletformálás | 174 |
Esetmegbeszélő csoport pedagógusokkal | 175 |
Bekapcsolódás a pedagógiai intézetek továbbképző munkájába | 178 |
Nyitott kérdések | 179 |
Irodalom | 180 |
Együttműködés az egészségüggyel | 182 |
Kapcsolat a gyermek-egészségügyi hálózattal | 182 |
Kapcsolat a gyermekpszichiátriai ellátással | 182 |
Kapcsolat a felnőtt-ideggondozókkal, pszichológiai intézményekkel | 184 |
Nyitott kérdések | 185 |
Irodalom | 185 |
A nevelési tanácsadó szervezete | |
Szervezeti felépítés | 186 |
Munkakörök | 187 |
A vezető kinevezése és feladatköre | 188 |
A pszichológus feladatköre | 189 |
A pedagógus feladatköre | 190 |
A gyógypedagógus feladatköre | 190 |
A családgondozó pedagógus feladatköre | 190 |
A gyermekorvos feladatköre | 193 |
A gyermekpszichiáter feladatköre | 193 |
Az asszisztens adminisztrátor feladatköre | 193 |
Egyéb munkatársak. Munkarend | 190 |
A nevelési tanácsadó dokumentációja | 194 |
Tárgyi feltételek | 195 |
Nyitott kérdések | 198 |
Irodalom | 199 |
A szakmai munka irányítása és segítése | |
Szakfelügyelet, szaktanácsadás | 202 |
Szervezeti keretek | 202 |
Szakmai segítségnyújtás, tapasztalatcsere | 204 |
A vezető szakmai munkájának segítése és értékelése | 205 |
Szakmai érdekképviselet | 205 |
Az irányító szervek segítése | 206 |
Központi továbbképzések szervezése | 206 |
Pszichológiai szempontok érvényesítése a pedagógus-továbbképzésben | 207 |
Szupervízió | 207 |
Nyitott kérdések | 209 |
Irodalom | 209 |
Szakmai felkészülés és továbbképzés | |
A "nevelési tanácsadás" című tárgy helye a pszichológusképzésben | 210 |
A nevelési tanácsadók szerepe az egyetemi hallgatók gyakorlati felkészítésében | 211 |
A nevelési tanácsadók munkatársainak továbbképzése | 213 |
Munkaközösségek | 214 |
Tanfolyamok | 215 |
Konzultáció | 216 |
Kiadványok, segédanyagok | 217 |
Irodalom | 217 |
Iskolapszichológia | |
Az iskolapszichológus feladata és tevékenységi köre | 221 |
Nyitott kérdések | 225 |
Irodalom | 228 |
Az iskolapszichológus helye a nevelési intézményben | |
Szemléleti keretek | 231 |
Irodalom | 233 |
Kapcsolat a pedagógusokkal és a gyerekekkel | 234 |
Nyitott kérdések | 237 |
Irodalom | 240 |
Kapcsolat az iskola vezetőségével | 241 |
Nyitott kérdések | 241 |
Mentálhigiénés csoport | 242 |
Irodalom | 243 |
A pedagógiai tevékenység pszichológiai segítése | |
Pszichohigiénés munka | 245 |
Az iskola mint környezet | 246 |
Az osztály mint környezet | 248 |
Életmód, tevékenységszervezés | 249 |
Irodalom | 252 |
A tanulás és a társas kapcsolatok alakulásának segítése | 254 |
Irodalom | 259 |
Egyéni megismerés | 262 |
Irodalom | 264 |
Megelőzés, szűrés | 265 |
Nyitott kérdések | 269 |
Irodalom | 270 |
Segítés a magatartási és tanulási nehézségek megoldásában | 271 |
Nyitott kérdések | 279 |
Irodalom | 280 |
A szülőkkel kapcsolatos munka segítése | 282 |
A szülő és az iskola | 282 |
Szülői értekezlet, családlátogatás | 283 |
Nyílt nap, fogadóóra | 286 |
Pszichológiai tanácsadás | 287 |
Szülőcsoport | 289 |
Nyitott kérdések | 289 |
Irodalom | 291 |
Pszichológiai ismeretterjesztés, felvilágosítás, a pedagógus-továbbképzés és önképzés segítése | 293 |
Nevelési értekezlet | 293 |
Munkaközösségek és egyéni lehetőségek | 294 |
Irodalom | 295 |
Kutatás | 296 |
Irodalom | 296 |
Módszerek | |
Megfigyelés | 297 |
Nyitott kérdések | 299 |
Irodalom | 300 |
Tanácsadás és konzultáció | 301 |
Nyitott kérdések | 306 |
Irodalom | 307 |
Felmérés, pedagógiai pszichológiai diagnosztika | 309 |
Nyitott kérdések | 313 |
Irodalom | 315 |
Csoportmódszerek | 318 |
Nyitott kérdések | 319 |
Irodalom | 321 |
Szakmai felkészülés | |
Képzettség és személyiség | 324 |
A képzés | 324 |
Pedagógiai ismeretek és tanítási gyakorlat | 325 |
Nyitott kérdések | 327 |
Irodalom | 328 |
Szervezeti keretek | |
A központi és az integrált szolgálat | 331 |
Külső kapcsolatok | 333 |
Irodalom | 334 |
Együttműködés és munkamegosztás a nevelési tanácsadó és az iskolapszichológus között | |
Közös jellemzők és eltérő vonások | 337 |
Nyitott kérdések | 343 |
Irodalom | 345 |
A nevelési tanácsadás és az iskolapszichológiai munka továbbfejlesztése | 346 |
Tartalmi és szervezeti fejlesztés | 346 |
Módszertani központ | 348 |
Irodalom | 349 |
Tárgymutató | 351 |
Névmutató | 360 |
Contents | 369 |