Előszó | 7 |
Bevezetés | 9 |
A neveléstudomány főbb területei | 11 |
A pedagógia és az andragógia viszonyáról | 11 |
A neveléstörténetről | 12 |
A neveléselméletről | 13 |
Az oktatáselméletről | 13 |
A szervezettanról | 14 |
A segédtudományokról | 14 |
Neveléselméleti alapismeretek | 15 |
A nevelés fogalma és társadalmi funkciója | 15 |
A nevelési cél | 16 |
Az oktatás és a képzés fogalma | 17 |
A képzési cél | 18 |
A továbbképzés célja | 19 |
A nevelés területeiről | 20 |
Még egyszer a pedagógia és az andragógia viszonyáról | 21 |
Lélektani alapismeretek | 22 |
A lélektanról általában | 22 |
A lelki jelenség és az idegrendszeri folyamatok | 22 |
A reflexekről | 23 |
Az idegrendszeri típusok | 24 |
A személyiséget meghatározó tényezők | 25 |
A személyiséget tükröző tulajdonságok | 26 |
Az érzékelés | 30 |
Az észlelés | 30 |
A figyelem | 31 |
Az emlékezet | 32 |
A gondolkodás | 32 |
A csoporttörténésekről | 33 |
Didaktikai alapismeretek | |
A diadaktika mint a tanítás-tanulás elmélete | 38 |
Didaktikai alapfogalmak | 38 |
Tanulás | 38 |
Ismeret | 39 |
Tudás | 39 |
Jártasság | 40 |
Készség | 40 |
A didaktikai alapelvek | 42 |
A tanulás és az élet kapcsolatának elve | 42 |
A tanítás-tanulás útján folyó céltudatos nevelés elve | 42 |
A tudományosság és a szakszerűség elve | 43 |
Az oktató vezető szerepe és a tanulók fokozódó önállóságának elve | 44 |
A közösségi elv az oktatásban | 44 |
A tanulók fejlettségéhez való alkalmazkodás elve | 44 |
A konkrétumok és absztrakciók egységének elve | 45 |
A rendszeresség és fokozatosság elve | 45 |
Az ismeretek tartósságának elve | 46 |
A tanítás-tanulás folyamatának ismeretelméleti és pszichológiai alapjai | 46 |
Az oktatás folyamatában megoldandó didaktikai feladatok | 47 |
Az oktatás pszichológiai feltételeinek megteremtése | 47 |
Az ismeretszervezés | 49 |
Az ismeretek alkalmazása | 50 |
A tanulók tudásának ellenőrzése és értékelése | 50 |
A tanítás-tanulás folyamatának tervezése | 51 |
Az oktatási dokumentumok | 53 |
A tanítás-tanulás módszerei | 53 |
A módszerről általában | 55 |
Az ismeretközlés módszerei | 60 |
Az ismeretek közös feldolgozása során alkalmazott módszerek | 61 |
Az egyéni tanulás módszerei | 63 |
A tanítás-tanulás folyamatának a programozásról | 65 |
Nevelési módszerek és eszközök | 66 |
A tanfolyami oktatás gyakorlata | 68 |
A tanfolyami foglalkozások szervezése | 71 |
A tanfolyami foglalkozások előkészítése | 72 |
A tanfolyami foglalkozások levezetése | 77 |
Ellenőrzés és értékelés a tanfolyami foglalkozásokon | 77 |
Gyakorlati tanácsok | 78 |
Beszédtechnikai tanácsok | 78 |
Az értelmes beszéd | 80 |
Az érthető beszéd | 81 |
A beszéd közben tartandó szünet | 82 |
Az érdekes beszéd | 82 |
Testtartás beszéd közben | 83 |
Taglejtés beszéd közben | 84 |
Tekintetünk beszéd közben | 85 |
Eljárási példák, módszertani tanácsok | 87 |
Fegyelmezetlenségi szituáció elhárítása | 88 |
Fegyelmezetlenségi szituáció oldása | 89 |
Alkalmazkodás a tanfolyam céljához és a tanulók felkészültségéhez | 90 |
Alkalmazkodás az eszköznélküliséghez | 92 |
A jegyzetkészítést és az emlékezet javítását elősegítő módszerek | 94 |
Példa az egyszerű problámamegközelítésre | 95 |
Az aktivitást növelő módszerek | 97 |
A csoportaktivizálás egyik bevált eljárása | 98 |
Befejezés | 100 |
A felhasznált irodalom | 101 |
Függelék | 103 |