Bevezetés | 3 |
A neveléselmélet fogalma | 3 |
A burzsoa neveléselmélet | 3 |
A szocialista neveléselmélet | 5 |
A neveléselmélet tárgya | 6 |
A neveléselmélet tanulmányozásának jelentősége | 6 |
A neveléselmélet alapfogalmai | 8 |
A nevelés folyamata | 8 |
A nevelés tágabb és szükebb fogalma | 8 |
A nevelés folyamata | 9 |
A nevelés folyamatának célja | 11 |
A nevelés folyamatának feladatai és azok egysége | 13 |
A nevelés cél- és feladatrendszere az általános iskola viszonylatában | 14 |
A nevelés folyamatának központi alapelve: a világnézeti nevelés | 16 |
A világnézet és a világnézeti nevelés lényegének helyes értelmezése | 16 |
A világnézeti nevelés helye a nevelés folyamatában | 17 |
A nevelés alapelvei | 18 |
A nevelés alapelveinek lényege, rendszere és összefüggése | |
A kommunista eszmeiség elve | 19 |
A tudatosság elve | 19 |
Az aktivitás elve | 20 |
A közösségi nevelés és az egyéni bánásmód elve | 21 |
A követelés és tisztelet elve | 23 |
A pozitivumokra való támaszkodás elve | 24 |
A tervszerüség elve | 24 |
Az életkori sajátosságok figyelembevételének elve | 25 |
A nevelő vezetőszerepének és a növendék önállóságának elve | 26 |
A nevelőhatások egységének elve | 27 |
A nevelés szervezete | 27 |
A családi közösség | 28 |
A nevelés lehetősége és tényezői a családban | 28 |
A családi nevelés feltételei és feladatai | 29 |
A családi nevelés hibái | 30 |
A család és az iskola kapcsolata | 31 |
A család és az iskola együttmüködésének formái | 32 |
Az iskolaközösség | 35 |
Az iskolaközösség vonásai | 36 |
Az iskolaközösség kialakulása | 36 |
Az iskolaközösség szervezete | 37 |
A nevelőközösség | 37 |
A tanulóközösség | 38 |
Az osztályközösség | 39 |
Az uttörőközösség | 40 |
Az osztályfőnök nevelőmunkája | 40 |
A társadalom közössége | 44 |
A nevelés módszerei | 44 |
A meggyőzés és egyes formái | 49 |
A gyakorlás és egyes formái, eszközei, tényezői | 55 |
Értelmi nevelés | 69 |
Korszerü általános müveltség nyujtása | 69 |
Az általános müveltség hagyományos fogalma és birálata | 71 |
A korszerü általános müveltség az általános iskolában: "alapmüveltség" | 73 |
Az értelmi képességek fejlesztése | 74 |
Az érzékelés és észlelés fejlesztése | 74 |
A figyelem fejlesztése | 75 |
Az emlékezet fejlesztése | 75 |
A képzelet fejlesztése | 76 |
A gondolkodás fejlesztése | 76 |
A tudományos világnézet kialakítása | 77 |
A világnézet kialakulásának folyamata | 77 |
Az általános iskolai tanulók világnézeti fejlettsége | 79 |
A világnézeti nevelés tartalma az általános iskolában | 80 |
A világnézeti nevelés lehetősége a tanítási órákon | 81 |
A világnézeti nevelés lehetősége a tanitási órákon kívül | 85 |
A vallásos világnézet és nevelőmunkánk feladatai | 87 |
Politechnikai nevelés | 90 |
A marxizmus-leninizmus klasszikusai a politechnikai oktatásról | 90 |
A politechnikai nevelés, mint az iskolával szemben támasztott társadalmi igény | 93 |
A politechnikai képzés és az általános iskola | 94 |
A gyakorlati foglalkozás elnevezésü tantárgy fogalma-célja-feladatai-alapvető elvei-kapcsolata a nevelés többi területeivel | 99 |
A gyakorlati foglalkozás tanitásának tartalmi kérdései: müszaki, mezőgazdasági és háztartási ismeretek és gyakorlatok tanitása | 102 |
Politechnikai oktatás és szakmai irányu képzés a gimnáziumban | 105 |
Erkölcsi nevelés | 108 |
Alapismeretek | 108 |
Az erkölcs fogalma | 108 |
Az erkölcs történeti jellege | 108 |
Az erkölcs osztályjellege | 108 |
Az egyes erkölcsi rendszerek történeti áttekintése | 109 |
A kommunista erkölcs kialakulása | 110 |
A kommunista erkölcs tartalmi jegyei | 112 |
A kommunista erkölcsi nevelés folyamata | 116 |
A kommunista erkölcsi nevelés folyamata és fő mozzanatai | 116 |
Az erkölcsi nevelés kapcsolata a nevelés többi területeivel | 119 |
A gyermek erkölcsi fejlődése | 120 |
A kommunista erkölcsi nevelés területei | 121 |
A közösségi nevelés | 122 |
Szocialista humanizmusra nevelés | 137 |
Munkára nevelés | 140 |
Szocialista fegyelemre nevelés | 148 |
Szocialista hazafiságra-proletár nemzetköziségre nevelés | 153 |
Jellemnevelés | 159 |
Esztétikai nevelés | 163 |
Az esztétikai nevelés fogalma, célja és helye a szocialista nevelési rendszerben; kapcsolata a nevelés többi területeivel | 163 |
Az esztétikai nevelés alapjai, elemei, feladatai és elvei | 165 |
Az esztétikai nevelés tartalma és eszközei az általános iskolában | 170 |
Esztétikai nevelés és rajzoktatás | 170 |
Képzőmüvészeti esztétikai nevelés | 172 |
Esztétikai nevelés a szépirodalom segítségével | 175 |
Zenei esztétikai nevelés | 177 |
Táncmüvészet és esztétikai nevelés | 179 |
Szinház és film az esztétikai nevelésben | 180 |
A tanulók osztályon és iskolán kivüli müvészi tevékenységének formái | 181 |
A pedagógus egyéniségének szerepe a tanulók esztetikai nevelésében | 182 |
Az esztetikai nevelés területeinek koordinálása | 184 |
Testi nevelés | 185 |
A testi nevelés fogalma és helye a szocialista nevelési rendszerben | 185 |
A testi nevelés -célja, feladatai, alapvető elvei, kapcsolata, a nevelés többi területeivel | 187 |
A testi nevelés szerepe és feladatai az általános iskolai nevelésben | 192 |
Az életkori sajátosságok ismeretének fontossága a testi nevelésben | 195 |
Az iskolai testi nevelés eszközei: a testgyakorlatok - a természet természetes erői - egészségügyi feltételek | 197 |
A szocialista pedagogus személyisége | 204 |
A szocialista pedagógus legfőbb tulajdonságai | 206 |
nevelői hivatásérzet | 206 |
az eszmei-politikai fejlettség | 206 |
sokoldalu képzettség, magas szinvonalu általános müveltség | 208 |
pedagógiai és módszertani felkészültség | 208 |
a gyermek iránti szeretet és a gyermek egyéniségének megbecsülése | 210 |
alkotó munka és bátor kezdeményezés iránti érzék | 212 |
A különleges nevelés kérdései | 213 |
A különleges nevelés tárgya és feladatai | 213 |
A testi fogyatékosságok | 214 |
Az érzékszervi fogyatékosságok | 215 |
A szellemi fogyatékosságok | 219 |
A nehezen nevelhetőség esetei | 220 |
A fiatalkori bünözés | 222 |
Irodalom | 225 |