A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Az oktatás szükségletei, a pedagógia, közelebbről a neveléselmélet újabb eredményei indokolttá és lehetővé teszik, hogy a tanárszakosok pedagógiai képzésében egy évtized múltával új Neveléselmélet...
Tovább
Előszó
Az oktatás szükségletei, a pedagógia, közelebbről a neveléselmélet újabb eredményei indokolttá és lehetővé teszik, hogy a tanárszakosok pedagógiai képzésében egy évtized múltával új Neveléselmélet jegyzetet vezessünk be.
Jegyzetünk olyan időszakban került kidolgozásra, amikor a neveléselmélet alapproblémái, rendszertani helye és belső szerkezete éles szakmai viták középpontjába kerültek. a jegyzet szerzői és szerkesztői törekedtek arra, hogy - felfogásuk keretei között -a lehető legjobban tükröztessék az új kutatási eredményeket, a valóban korszerűnek minősíthető felfogásokat.
Ennek következtében ez a Neveléselmélet tematikai felépítésében, részben témakezelésében, tehát anyagában és szerkezetében lényegesen eltér a tanszéki szerzői kollektíva korábbi megoldásaitól, illetve a hazai pedagógusképzés más intézményeiben kialakult oktatási tartalmaktól. A szerzői kollektíva kifejezett szándéka az volt, hogy a neveléselmélet kérdéseit a valóságos társadalmi feltételek összefüggéseibe ágyazza, így életközelibbé és gyakorlatiasabbá tegye. Utóbbi szempontok kielégítését szolgálja-a nevelésmetodika minden korábbi tankönyvi változatnál differenciáltabb és terjedelmesebb kezelése, új témakörök felvétele. Szükséges hangsúlyoznunk, hogy a jegyzetben olvasható gondola- - tok, álláspontok, tartalmi és szerkezeti megoldások egy lehetséges, de nem kizárólagos érvényű változatot jelentenek. Ez a "nyitottság", a szerzők szándéka értelmében pozitív előjelű - be akarja vezetni a hallgatókat az értékelés,a mérlegelés, a végiggondolás, egyszóval az aktív és önálló gondolkodás műveletébe. Jegyzetünk - a korábbi hasonló tananyagokhoz képest- rövidebb, koncentráltabb: a neveléselmélet alapvető összefüggéseit, voltaképpen törzsanyagát tartalmazza. Természetes,hogy feltételezi az előadók mondanivalóját, s még inkább a hallgatóság önálló irodalmi tájékozódását, saját emberi és nevelési élményeik, tapasztalataik átgondolását, beleértve a nevelési gyakorlatokon látottakat, hallottakat.
Vissza
Tartalom
Előszó 3
A NEVELÉS MINT TÁRSADALMI JELENSÉG
I. fejezet: A nevelés mint társadalmi jelenség főbb jellemzői 7
II. fejezet: A nevelés társadalmi funkciója 13
III. fejezet: Biológiai és társadalmi tényezők kölcsönhatása a személyiségformálásban....21
Második rész:
SZEMÉLYISÉGFORMÁLÁS A NEVELÉSI FOLYAMATBAN
IV. fejezet: A személyiség felkészítése magasrendű társadalmi funkciók ellátására 31
1. Az egyén magatartásának, tevékenységének és a személyiség társadalmi értékének összefüggései 31
2. A személyiség-szerkezet és az egyén társadalmi aktivitásának kapcsolata 33
3. A személyiségstruktúra és a pedagógiai célrendszer struktúrájának összefüggései 35
II. fejezet: A személyiség ösztönzőrendszerének formálása a nevelési folyamatban 39
1. A magasrendű szükségletrendszer szerepe a társadalmi aktivitás szabályozásában - a beállító tükrözés 39
2. A közösségfejlesztő aktivitás szükségleteinek kialakítása, mint elsődleges nevelési cél 45
3. Az önfejlesztő aktivitás szükségleteinek kialakítása, mint másodlagos nevelési cél 53
III. fejezet: A nevelési folyamat sajátosságai 56
1. A társadalmi szükségletek interiorizációja a nevelési folyamatban 56
2. A növendékek tevékenységének irányítása, mint a társadalmi szükségletek interiorizációjának feltétele 57
IV. fejezet: A nevelési folyamat megszervezése 59
1. A nevelési módszerek szerepe a nevelési folyamat és az aktivitás irányításában 60
2. A nevelési módszerek osztályozása 61
A) A közvetlen (direkt) nevelési módszerek 65
A beidegzés közvetlen módszerei 65
a) A követelés módszere 65
b) A gyakoroltatás módszere 66
c) A segítségadás módszere 69
d) Az ellenőrzés módszere 70
e) Az ösztönzés módszere 70
A magatartási-tevékenységi modellek közvetítésének módszerei 73
Az elbeszélés módszere 74
b) A tények és jelenségek bemutatásának módszere 74
c) Műalkotások bemutatása 75
d) A nevelő személyes példaadása 75
A tudatosítás közvetlen módszerei 77
a) Az előadás, magyarázat, beszélgetés módszere 77
b) A tanulók önálló elemző munkája 78
B) A közvetett (indirekt) nevelési módszerek 79
A beidegzés közvetett módszerei 81
a) A közösségi tevékenység megszervezésének módszere 81
b) A perspektívák megszervezésének módszere 83
c) A hagyományok kialakításának módszere 84
d) A közvetett követelés 84
e) A közvetett ellenőrzés módszere 85
f) A közvetett ösztönzés módszere 85
A magatartási-tevékenységi modellek közvetítésének indirekt módszerei 86
a) A nevelő személyes részvétele a közösségi tevékenységben 87
b) Pozitív egyéni és csoportos minták kiemelése a közösség életéből 87
A tudatosítás közvetett módszerei 88
a) A közvetett felvilágosítás módszere 88
b) A vita módszere 88
A KÖZNEVELÉSI RENDSZER SZEREPE A SZEMÉLYISÉG FORMÁLÁSÁBAN
I. fejezet: A nevelés színtereinek helye és szerepe a köznevelés rendszerében 91
1. Köznevelési rendszerünk főbb jellemzői 91
2. A köznevelési rendszer és a nevelési színterek rendszere 92
II. fejezet: Az iskola nevelési funkciói 94
1. A nevelési funkciók jelentése 94
2. Az iskola vezető szerepe 96
3. Az iskola, mint állami intézmény 98
4. Az iskola, mint szociális szervezet 99
5. Az osztályfőnök nevelőmunkája 106
III. fejezet: Az ifjúsági szervezetek helye és szerepe a köznevelés rendszerében 110
1. Az ifjúság társadalmi helyzete 110
2. Iskola és ifjúsági szervezet 111
3. Nevelés az ifjúsági szervezetben 113
A) A közösségfejlesztő aktivitás szükségleteit alakító tevékenységek rendszere 113
B) Az önfejlesztő aktivitás szükségletét alakító tevékenységek 116
4. Nevelési módszerek alkalmazása a mozgalmi munkában 118
IV. fejezet: Az iskolán kívüli oktató-nevelő intézmények szerepe a nevelésben 119
1. Napközi otthon 120
2. Kollégiumi (diákotthoni) nevelés 123
3. Nevelőotthon 127
4. Iskola és a termelőüzemek kapcsolata, a termelőüzemek szerepe a nevelési folyamatban 129
V. fejezet: A családi nevelés feladatai - a család, mint a szocializációs és a nevelési folyamat színtere 131
1. A családi nevelés feladatai és módszerei 133
2. Az iskola és a család együttműködésének tartalma és szervezeti formái. 136
VI. fejezet: A közművelődési intézmények nevelési lehetőségei és együttműködésük az iskolával 139
1. Az oktatási-nevelési és közművelődési intézmények együttműködése a tanulóifjúság nevelésében 140
a) Az önművelés, önnevelés igényeinek és képességeinek kialakítása az iskolában 141
b) A tömegkommunikációs eszközök nevelési lehetőségei 142
c) A művelődési intézmények, szervezetek szerepe a nevelésben 143
d) A társas művelődés formái és pedagógiai jelentősége 144
e) A gyermek- és ifjúsági közösségek sajátos művelő-nevelő tevékenysége 145
2. A közművelődés szerepe a permanens nevelés folyamatában 145
a) Az önképzés, művelődés intézményes lehetőségei 146
b) Az iskolarendszerű felnőttoktatás jelentősbe a permanens nevelésben 148
c) A munkahelyi és lakóhelyi közösségek társadalmi szervezetek és államhatalmi önkormányzati szervek nevelő-művelő funkciói 150
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.