1.062.403

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Neveléselmélet

Kézirat

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 157 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi száma: J2-1387. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az oktatás szükségletei, a pedagógia, közelebbről a neveléselmélet újabb eredményei indokolttá és lehetővé teszik, hogy a tanárszakosok pedagógiai képzésében egy évtized múltával új Neveléselmélet... Tovább

Előszó

Az oktatás szükségletei, a pedagógia, közelebbről a neveléselmélet újabb eredményei indokolttá és lehetővé teszik, hogy a tanárszakosok pedagógiai képzésében egy évtized múltával új Neveléselmélet jegyzetet vezessünk be.
Jegyzetünk olyan időszakban került kidolgozásra, amikor a neveléselmélet alapproblémái, rendszertani helye és belső szerkezete éles szakmai viták középpontjába kerültek. a jegyzet szerzői és szerkesztői törekedtek arra, hogy - felfogásuk keretei között -a lehető legjobban tükröztessék az új kutatási eredményeket, a valóban korszerűnek minősíthető felfogásokat.
Ennek következtében ez a Neveléselmélet tematikai felépítésében, részben témakezelésében, tehát anyagában és szerkezetében lényegesen eltér a tanszéki szerzői kollektíva korábbi megoldásaitól, illetve a hazai pedagógusképzés más intézményeiben kialakult oktatási tartalmaktól. A szerzői kollektíva kifejezett szándéka az volt, hogy a neveléselmélet kérdéseit a valóságos társadalmi feltételek összefüggéseibe ágyazza, így életközelibbé és gyakorlatiasabbá tegye. Utóbbi szempontok kielégítését szolgálja-a nevelésmetodika minden korábbi tankönyvi változatnál differenciáltabb és terjedelmesebb kezelése, új témakörök felvétele. Szükséges hangsúlyoznunk, hogy a jegyzetben olvasható gondola- - tok, álláspontok, tartalmi és szerkezeti megoldások egy lehetséges, de nem kizárólagos érvényű változatot jelentenek. Ez a "nyitottság", a szerzők szándéka értelmében pozitív előjelű - be akarja vezetni a hallgatókat az értékelés,a mérlegelés, a végiggondolás, egyszóval az aktív és önálló gondolkodás műveletébe. Jegyzetünk - a korábbi hasonló tananyagokhoz képest- rövidebb, koncentráltabb: a neveléselmélet alapvető összefüggéseit, voltaképpen törzsanyagát tartalmazza. Természetes,hogy feltételezi az előadók mondanivalóját, s még inkább a hallgatóság önálló irodalmi tájékozódását, saját emberi és nevelési élményeik, tapasztalataik átgondolását, beleértve a nevelési gyakorlatokon látottakat, hallottakat. Vissza

Tartalom

Előszó 3
A NEVELÉS MINT TÁRSADALMI JELENSÉG
I. fejezet: A nevelés mint társadalmi jelenség főbb
jellemzői....................7
II. fejezet: A nevelés társadalmi funkciója..........13
III. fejezet: Biológiai és társadalmi tényezők kölcsönhatása a személyiségformálásban....21
Második rész:
SZEMÉLYISÉGFORMÁLÁS A NEVELÉSI FOLYAMATBAN
IV. fejezet: A személyiség felkészítése magasrendű
társadalmi funkciók ellátására . .........31
1. Az egyén magatartásának, tevékenységének és a személyiség társadalmi értékének összefüggései............... 31
2. A személyiség-szerkezet és az egyén társadalmi aktivitásának kapcsolata....... 33
3. A személyiségstruktúra és a pedagógiai célrendszer struktúrájának összefüggései.. 35
II. fejezet: A személyiség ösztönzőrendszerének formálása a nevelési folyamatban ..... 39
1. A magasrendű szükségletrendszer szerepe a társadalmi aktivitás szabályozásában - a beállító tükrözés........ 39
2. A közösségfejlesztő aktivitás szükségleteinek kialakitása9 mint elsődleges nevelési cél..............45
3. Az önfejlesztő aktivitás szükségleteinek kialakítása, mint másodlagos
nevelési cél.................53
III. fejezet: A nevelési folyamat sajátosságai..........56
1. A társadalmi szükségletek interiorizációja a nevelési folyamatban.........56
2. A növendékek tevékenységének irányítása, mint a társadalmi szükségletek interiorizációjának feltétele..........57
IV. fejezet: A nevelési folyamat megszervezése.......... 59
1. A nevelési módszerek szerepe a nevelési folyamat és az aktivitás irányításában ..60
2. A nevelési módszerek osztályozása.......61
A) A közvetlen (direkt) nevelési módszerek............... . .65
A beidegzés közvetlen módszerei ......65
a) A követelés módszere .........65
b) A gyakoroltatás módszere . .......66
c) A segítségadás módszere.........69
d) Az ellenőrzés módszere.........70
e) Az ösztönzés módszere.........70
A magatartási-tevékenységi modellek közvetítésének módszerei..........73
Az elbeszélés módszere............74
b) A tények és jelenségek bemutatásának módszere . . ........ . 74
c) Műalkotások bemutatása..........75
d) A nevelő személyes példaadása......75
A tudatosítás közvetlen módszerei ......77
a) Az előadás, magyarázat, beszélgetés módszere.............77
b) A tanulók önálló elemző munkája.....78
B) A közvetett (indirekt) nevelési módszerek ...................79
A beidegzés közvetett módszerei.......81
a) A közösségi tevékenység megszervezésének módszere .........81
b) A perspektívák megszervezésének módszere................83
c) A hagyományok kialakításának módszere............. .... 84
d) A közvetett követelés...........84
e) A közvetett ellenőrzés módszere......85
f) A közvetett ösztönzés módszere......85
A magatartási-tevékenységi modellek közvetítésének indirekt módszerei......86
a) A nevelő személyes részvétele a közösségi tevékenységben........ . 87
b) Pozitív egyéni és csoportos minták kiemelése a közösség életéből......87
A tudatosítás közvetett módszerei......88
a) A közvetett felvilágosítás módszere .... 88
b) A vita módszere ............88
A KÖZNEVELÉSI RENDSZER SZEREPE A SZEMÉLYISÉG FORMÁLÁSÁBAN
I. fejezet: A nevelés színtereinek helye és szerepe a köznevelés rendszerében...... 91
1. Köznevelési rendszerünk főbb jellemzői.....91
2. A köznevelési rendszer és a nevelési színterek rendszere .............92
II. fejezet: Az iskola nevelési funkciói............94
1. A nevelési funkciók jelentése......... 94
2. Az iskola vezető szerepe...........96
3. Az iskola, mint állami intézmény........98
4. Az iskola, mint szociális szervezet......99
5. Az osztályfőnök nevelőmunkája........106
III. fejezet: Az ifjúsági szervezetek helye és szerepe a köznevelés rendszerében . ... 110
1. Az ifjúság társadalmi helyzete.........110
2. Iskola és ifjúsági szervezet..........111
3. Nevelés az ifjúsági szervezetben........113
A) A közösségfejlesztő aktivitás szükségleteit alakító tevékenységek rendszere 113
B) Az önfejlesztő aktivitás szükségletét alakító tevékenységek............116
4. Nevelési módszerek alkalmazása a mozgalmi munkában................118
IV. fejezet: Az iskolán kívüli oktató-nevelő intézmények szerepe a nevelésben........119
1. Napközi otthon................120
2. Kollégiumi (diákotthoni) nevelés........123
3. Nevelőotthon.................127
4. Iskola és a termelőüzemek kapcsolata, a termelőüzemek szerepe a nevelési folyamatban.....................129
V. fejezet: A családi nevelés feladatai - a család, mint a szocializációs és a nevelési
folyamat színtere................131
1. A családi nevelés feladatai és módszerei. ........................133
2. Az iskola és a család együttműködésének tartalma és szervezeti formái. ....... 136
VI. fejezet: A közművelődési intézmények nevelési lehetőségei és együttműködésük az
iskolával....................139
1. Az oktatási-nevelési és közművelődési intézmények együttműködése a tanulóifjúság nevelésében..............140
a) Az önművelés, önnevelés igényeinek és képességeinek kialakítása az iskolában......141
b) A tömegkommunikációs eszközök nevelési lehetőségei..........142
c) A művelődési intézmények, szervezetek szerepe a nevelésben..........143
d) A társas művelődés formái és pedagógiai jelentősége............144
e) A gyermek- és ifjúsági közösségek sajátos művelő-nevelő tevékenysége .... . 145
2. A közművelődés szerepe a permanens nevelés folyamatában............. 145
a) Az önképzés, művelődés intézményes lehetőségei.................146
b) Az iskolarendszerű felnőttoktatás jelentősbe a permanens nevelésben ...... . 148
c) A munkahelyi és lakóhelyi közösségek társadalmi szervezetek és államhatalmi
önkormányzati szervek nevelő-művelő funkciói........................150
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem