Előszó
1936 július 1-én lépett életbe a közoktatásügyi igazgatásról szóló 1935. évi VI. törvénycikk, amely a főigazgató feladatává teszi a hatáskörébe utalt összes nevelő-oktató intézmények - közöttük a népiskolák - egyöntetű irányítását és a szakszerű felügyeletről való gondoskodást. Már az előző iskolai évben is tartottam a kir. tanfelügyelőkkel és körzeti iskolafelügyelőkkel több ízben megbeszélést. A törvény életbeléptekor pedig a kir. tanfelügyelőkkel egyetértésben intézkedtem, hogy a népiskolai nevelő-oktató munka egységessé tétele céljából a tantestületek megfelelő előkészítés után vitassák meg tanulmányaik és tapasztalataik alapján e munka tudatosságát és tervszerűségét biztosító elvi szempontokat.
E célból tárgyalásra az alábbi tételeket tűztem ki:
I. A népiskola nevelő iskola. Mennyiben készít elő a tanítóképző az iskolában végzendő nevelő munkára?
II. Lelki élet a népiskolában.
III. Az igazgató teendői a kezdő tanító továbbképzésében.
IV. Az oktatás formai és tárgyi elemeinek összeegyeztetése a népiskolában.
V. A népiskola és a szülői ház viszonya.
VI. A tanitó és a falu szellemi-erkölcsi élete.
A kir. tanfelügyelők ezen tételek kidolgozására tantestületenkint, illetve körzetenkint alkalmas előadókat jelöltek ki, akik azokat kidolgozták és rendkívüli értekezleten előadták. A tantestületek tagjainak hozzászólását jegyzőkönyvbe foglalták. Az ilyen módon összegyűlt anyagot feldolgozták:
I. Péterfy Sándor békéscsabai áll. el. isk. igazgató, körzeti iskolafelügyelő.
Kárpáti Béla makói áll. el. isk. tanító.
II. Zányi József szegedi közs. el. isk. tanító, körzeti iskolafelügyelő. Várhelyi József szegedi közs. el. isk. igazgató-tanító.
III. Csernai Mátyás hódmezővásárhelyi áll. el. isk. igazgató, körzeti iskolafelügyelő.
Ambrózy József békéscsabai áll. el. isk. igazgató, körzeti iskolafelügyelő...
Vissza