Reflexiók a nemzeti érték kutatásához (bevezető) | 9 |
A folytonosságról és megszakítottságról | 20 |
A nemzet fogalmának alakváltozásáról | 33 |
Hagyományőrzők és újítók. A szerkezeti változások mélységei, dimenziói | 55 |
A magasabbrendűség idóluma és a nemzetiségi politika csapdái | 80 |
Még egyszer a folytonosságról és megszakítottságról, a "sorskérdésekről" és azok megoldási lehetőségeiről | 81 |
Az értelmiségszociológia és -szociográfia hazai történetéhez | |
Prológus - A szociológia magyarországi előtörténete | 109 |
A magyar etaistákról. Az irodalmár értelmiségiről | 115 |
A dzsentri fogalmáról, az ún. történelmi középosztályról | 122 |
Az újkonzervatív irányzatok középosztályszemlélete | 139 |
A polgári radikalizmus értelmiségfelfogása | 150 |
A reformkonzervativizmus irányzatai a két világháború között | 186 |
A nemzeti radikalizmus és a népi irányzatok középosztály- és értelmiségfelfogása | 216 |
Az utak elválnak - népi szociográfia és szociológia a negyvenes évek fordulóján | 241 |
Az esszéműfaj. A neoliberális és szocialista irányzatok előnyben részesítése | 291 |
Az értelmiségszociológia kérdése a korabeli kommunista irodalomban, és publicisztikában | 297 |
Az MKP értelmiségpolitikájának változásairól (bevezető) | |
Új Szellemi Front. Vita a szövetségi politika határairól és tartalékairól - 1945. április-május | 315 |
A Szabad Nép és a Haladás vitája | 318 |
Az értelmiségpolitika változása és "megmagyarázhatatlan" pálfordulása | 389 |
Művelődés - közművelődés - értelmiség | |
Művelődési kiváltságok, történelmi előzmények | 419 |
Művelődés, közművelődés, értelmiség | 419 |
A tömegoktatás és népművelés kialakulása hazánkban | 434 |
A művelt ember fogalmának alakváltozásai | 447 |
A latin iskolák öröksége | 460 |
A technikai forradalom és a harmonikusan fejlett ember | 463 |
A korai szakosodás és az "emberi nem kulturális egysége" | 469 |
Társadalmunk műveltségi szerkezete | 476 |
Az iskolarendszer és a társadalmi helyzetváltoztatás dinamizmusa | 486 |
Műveltségeszmény és iskolarendszerünk | 496 |
Munkaerő-tervezés és köznevelés | 499 |
A köznevelési rendszer és munkaerőgazdálkodás. Szakember- és oktatásvezetés | 501 |
Korai szakosodás és a szocialista műveltségeszmény | 512 |
Egységes középfokú képzés | 515 |
Értelmiségképzés és felsőfokú szakemberképzés | 539 |
Az értelmiség fogalma és funkciója | 539 |
Felkészülés az értelmiségi szerepkörökre | 554 |
Szociológiai meghatározók | 556 |
A "pedagógiai élethelyzet" és az értelmiségi szerepkörre való felkészülés | 570 |
Az értelmiség és a közművelődés | 576 |
Hazai hagyományok | 582 |
A kultúra: tudás, életforma, magatartás | 591 |
Nyitottság és kultúraközvetítés | 596 |
A női diplomások és a közművelődés | 598 |
A településhálózat egyenlőtlenségei. A falun élő diplomások | 601 |
Létviszony és időgazdálkodás | 603 |
Epilógus - összefoglalás | 619 |
Új kérdések, megválaszolatlan dilemmák az értelmiségkutatásban | 623 |
A falu a társadalomban - társadalom a faluban | 667 |
Irodalom | 707 |